Nissan Leaf
Spărgătorul de gheață
Într-un segment al pieței aflat abia la răsărit și într-o zonă a industriei în care americanii de la Tesla sunt considerați - corect pe de o parte, incorect pe de alta - deschizători de drumuri, Nissan a încercat să facă prin Leaf ceea ce a făcut în zona crossoverelor cu Qashqai: să dezvolte o mașină care să reinventeze imaginea brandului japonez într-o zonă până atunci netestată după ce "epoca off-road" a apus.
Nissan Leaf a fost un experiment. Și o recunosc chiar și ei, cei care au construit această mașină în 2010. Este un experiment chiar și astăzi, când vedem la față a doua generație, fără să știm exact cum va arăta industria mașinilor electrice peste un deceniu. Dar ceea ce face Nissan cu Leaf își permit foarte puțini să facă: experimentul aduce experiență, iar când mașinile electrice vor trece de pragul psihologic care le va duce în mainstream (3% din piața mondială ar trebui să fie acest prag), Leaf va fi gata să atace de sus orice încercare nouă de abordare a segmentului.
Pentru noi, românii, cea de-a doua generație Leaf aduce o premieră importantă: este pentru prima dată când mașina se va vinde în showroom-urile Nissan din România. La ora redactării acestui test nu se cunosc încă prețurile și nu se cunosc nici bonificațiile pe care le vor primi cumpărătorii electricelor în 2018, așa că informația rămâne să fie completată înspre primăvară.
Pe scurt, al doilea Nissan Leaf înseamnă un motor mai puternic, o baterie mai mare, deci o autonomie prelungită, un design net îmbunătățit, un interior împrospătat și un portofoliu tehnologic care crește serios și se așează la nivelul oricărei mașini de serie cu propulsie clasică.
Dacă electricele erau privite până acum ca niște curiozități ale naturii, Leaf mi-a lăsat impresia pe care am avut-o prima dată când am condus VW e-Golf, principalul său competitor: e o mașină cât se poate de normală, doar că de sub capotă nu iese niciun sunet mecanic. Nu e un "freak show", nu e o arătare pe care lumea s-o arate cu degetele și cu ochii bulbucați pe stradă. E o compactă electrică cât se poate de "pământeană" care-ți oferă spațiul interior, spațiul pentru bagaje și confortul unei compacte "clasice".
Totul cu emisii zero. Și cu costuri de rulare net inferioare. Și cu o autonomie decentă.
Test drive-ul EXCELENT ! Cateva mici remarci: 1) NISSAN Leaf si RENAULT Zoe au aceeasi capacitate a bateriei de acumulatoare, autonomie si tehnologie identice sau aprope identice. ... 2) La RENAULT Zoe, in pliantele de la dealer se specifica : garda la sol 12 cm si capacitatea de tractare 0 kg !!!! Probabil si la NISSAN Leaf vorbim de lucruri asemanatoare.... 3) Rivalii TESLA produc Model 3 cu garda la sol de 14 cm si Model X cu garda la sol 18 cm. In cazul lor, autonomia maxima in ciclul american de testare - mai apropiat de realitate decat cel european NEDC -poate fi de 500 respectiv 565 km iar capacitatea de tractare la Model X am gasit undeva ca este de cca. 2 tone !!!