Motor / Transmisie

4.5

Gama de motorizări a versiunii facelift este destul de variată. Ai la dispoziție chiar și un propulsor diesel, dacă se pliază pe nevoile tale, Renault fiind unul dintre puținii producători care încă îți mai oferă astfel de variante.

Lăsând clasicul 1.5 dCi la o parte, pe benzină ai încă 4 variante. Gama începe cu deja obișnuitul motor de un litru, cu 3 cilindri, SCe, cu 65 de cai putere, aspirat, și apoi urcă la versiunile turbo care dezvoltă 90 CP sau 100 CP, dacă alegi versiunea cu GPL. Ajungem la vârful de gamă, motorul E-Tech hybrid, cu 143 CP.

Este un propulsor pe care l-am mai văzut pe multe dintre modelele oferite de producătorul francez, inclusiv pe Dacia Jogger. Acesta folosește tehnologie hibridă dezvoltată în Formula 1 și o cutie de viteze „multimodală”.

Practic, vorbim despre un motor termic, de 1.598 cmc, aspirat, cu 4 cilindri în linie, care dezvoltă un maxim de 94 CP și 148 de Nm cuplu. Acesta este ajutat de un motor electric propulsor, de 49 CP și 205 Nm cuplu. Al treilea motor, tot electric, de 20 CP, joacă un dublu rol: unul de generator și unul de ambreiaj pentru cutia multimodală.

Bine bine, dar cum funcționează tot acest ansamblu de motoare și cutii?

Motorul electric mic este cuplat la motorul termic și este folosit atât ca starter, dar și ca generator. În același timp, acest motor electric are și misiunea de a sincroniza turația arborelui cotit cu rapoartele din cutie pentru a face posibilă schimbarea treptelor. Și astfel a fost eliminat ambreiajul, detaliu care a contribuit la un plus masiv de eficiență prin renunțarea la componente care contribuiau cu inerție și frecare la ecuația generală.

Cutia este una cu craboți și are patru rapoarte pentru motorul termic și două pentru cel electric. În total se obțin undeva la 15 moduri diferite de combinare a surselor de putere. Și, pentru că lipsește ambreiajul, pornirea de pe loc se va realiza întotdeauna electric. Acest lucru se va face cu ajutorul motorului electric de 50 CP.

În mod normal, în funcție de gradul de încărcare al bateriei (care are o capacitate utilă de 0.85 kWh), se va rula electric până la 15 km/h, apoi va fi trezit la viață și motorul termic. Dacă nu sunt necesare resurse suplimentare de putere, acesta va acționa doar motorul mic pentru a încărca bateria.

Cutia de viteze nu are un raport pentru marșarier, mersul cu spatele se face exclusiv electric și pică în sarcina motorului electric mare. Deși pare complicat, în practică lucrurile funcționează impecabil. Totul se întâmplă fluid și tu nu trebuie să te gândești niciun moment la ce se întâmplă pe sub capotă sau dacă ai ceva de făcut.

Practic, în mare parte din timp va fi liniște în mașină, mai ales în oraș. Te vei deplasa electric, cu toate avantajele care decurg de aici. Important de notat este că, chiar și atunci când pornește motorul termic, trecerea de pe o sursă de energie pe alta se face fără sincope.

Cert este că propulsia hibridă îl face pe Clio să se simtă ca un model electric în mare parte din timp în oraș. Plecările de pe loc sunt line și silențioase, iar momentele când motorul termic pornește sunt destul de rare.

Sub accelerări puternice s-ar putea să ai uneori impresia că motorul termic se turează prea mult, dar e doar o impresie. Cert este că nu vei avea același sentiment pe care îl ai pe soluțiile tehnice de tip CVT. Accelerările se simt mult mai natural în Clio, iar schimburile de treaptă sunt chiar observabile.

  • Total irațională, marţi, 23.01.2024 14:04

    decizia de a elimina pe Mk 5.2 motorizarea 1.3 Tce. ( 130 CP/EDC - 140 CP/MT6 ) Practic, Renault nu doar ca a vulnerabilizat acest reper al clasei mici, ci practic s-a autosabotat.

  • nsrei, marţi, 23.01.2024 14:18

    sigur clio este un model iconic si desirabil deasemeni f manevrabil este bine ca a ramas o masina de clasa mica avem nevoie de asa ceva a fost candva pe lista mea foarte scurta de masini de oras alaturi de szuki swift sau mitsu space star (fostul colt) dar faceliftul e naspa, partea frontala arata ca un pom de craciun. este un facelift urat, la fel cu m a fost la fosta generatie octavia, care la facelift a fost horror

  • PMC, marţi, 23.01.2024 14:53

    Exista legendarul 1.5 dCi. Din pacate doar cu manuala. Ala e de luat. Mie mi-a soptit o veverita ca poti sa-l iei pe la 16000 bine dotat. ;) Stiu.. stiu... o sa ziceti ca nu trebuie motor diesel pt oras. Ba trebuie. Noile motoare Diesel se incalzesc rapid si nu suferi de frig nici iarna in el. La drumurile din romania, fara autostrazi, probabil scoti un consum pe la 4L/100km, ceea ce e impecabil. De ce sa iei complicaciunea asta cu 3 motoare si baterii si toate bazaconiile in loc sa iei formula consacrata?! Las sa-si rupa altii gatul si bugetu' cand se strica sofisticaciunea asta inutila.

  • Adi, marţi, 23.01.2024 16:35

    Masina e draguta, preturile nesimtite, ca la majoritatea masinilor actuale.

  • @PMC, marţi, 23.01.2024 16:51

    domnu expert mai bine te-ai documenta despre sofisticaciune ca sa intelegi cum functioneaza sistemul si sa nu mai fii asa speriat de eventuala lui stricare. care apropo, nu se va intampla pentru ca e destul de idiot-proof, deci nici sa vrei si nu-l poti strica, ca la hsd-ul toyotei. inca ceva domnu expert care ne recomanzi diesel in oras. vezi ca hiba cu incalzirea grea a motorului diesel n-are treaba cu faptul ca ar suferi cineva de frig in masinile diesel. ideea cu incalzirea dieselului are in vedere uzura excesiva din intervalul de timp pana cand uleiul ajunge la temperatura optima de functionare, atunci cand tolerantele dintre componente asigura frecari minime. iarna timpul necesar incalzirii ajunge si la 30 minute si in lipsa unui indicator de temperatura a uleiului, se poate determina momentul ajungerii la optim urmarind consumul mediu pe computerul de bord. daca se merge doar prin oras, practic niciodata nu se ajunge la punctul optim si apoi ne miram de ce se infunda dpf-ul, de ce pica turbinele si injectoarele, de ce se colmateaza egr-ul, de ce apar depuneri de funingine, de ce scoate fum, pai de asta, ca se foloseste gresit, unde nu e cazul. sper sa priceapa cat mai multa lume ca dieselul este motor de mers la drum lung, il pornesti dimineata si il mai opresti seara dupa 500 km, nu e prin natura lui adaptat pentru fataiala pe cativa km prin oras, care de multe ori se pot face foarte frumos la picior. nu ii plac regimurile tranzitorii, mai ales pornind de la ralanti, pe care le presupune mersul prin oras, pentru ca are piese grele cu inertii mari, el functioneaza cel mai bine si eficient la turatie constanta, la 2000-2200 rpm e cel mai fericit si acolo arderea amestecului carburant se face complet si cel mai curat.

  • PMC, marţi, 23.01.2024 17:03

    Noile motoare Diesel nu mai au probleme de genul asta. Poti merge cu el chiar si iarna si nu se uzeaza nimic. Sunt motoare diesel cu milioanele care merg de zeci de ani fara nicio problema. Nu acelasi lucru se poate spune despre masinutele pe baterii :) Cat despre sofisticaciunea aia, orice individ cu o inteligenta medie realizeaza ca cu cat e mai complicat un sistem, cu atat mai mari sansele sa se defecteze ceva. Si cu cat e mai nou si mai putin testat, inca si mai mari sansele. Hai ca nu poate fi asa greu sa intelegi atata lucru. Dar un Diesel care se vinde deja de zeci de ani in milioane de exemplare, simplu, nu are ce pati. Si chiar daca se defecteaza ceva, e ieftin si usor de reparat. Dar cand vine vorba de motor electric integrat in cutia de viteze si motor-generator si alte asemenea aiureli, normal ca ai toate sansele sa se defecteze, nu e vb ca cel care il foloseste ar fi idiot. Pur si simplu e o tehnologie noua si f sofisticata.

  • Michi, marţi, 23.01.2024 17:46

    Trotinetiștii dau din casă, 10-15 km pe zi fac piciorul frumos și eco. :))))))))) Dieselul ajunge în parametrii de funcționare a doua zi. Același irațional balivernist și-a stricat diesel-ul oprind motorul imediat cum a ajuns la destinație. Mersul supraturat cu motorul rece și apoi subturat, la consum. Și cu toate astea România e full diesel. Dar scrie un trotinetist pe net.

  • Michi, marţi, 23.01.2024 17:48

    Pt. modele similare, se folosește Mitshubishi, rețea de service serioasă.

  • Ulf, marţi, 23.01.2024 18:03

    Daca Sce 65cp e 14.500,peste el fiind tce 90 si tce 100 gpl,n-are cum sa fie doar 16.000 diesel ul

  • @pmc, joi, 25.01.2024 00:07

    tu iti dai seama ca vei trai zeci de ani(poate) fara sa mai vezi vreun diesel nou? cum vei indura asta?

  • Dudu, joi, 25.01.2024 08:34

    @PMC - si cu uzura plamanilor ce facem? Ah, astea noi nu mai sunt asa nasoale si benzinarele cu injectie directa sunt la fel de rele... si totusi cand merg pe jos prin cartier si dau de un euro6d care se plimba sa isi faca regenerarea nici nu mai stiu cu ce sa-mi acopar nasu/gura. Exceptand o benzinara puscata care scoate fum curcubeu pt ca are masina 20 de ani ingrijita pe modelul "las ca merge si asa", nu am simtit niciodata ca ma sufoc cum patesc la majoritatea dieseluriulor. Luati diesel pt oras, macar sa suferim toti.

  • @nsrei, joi, 25.01.2024 09:10

    "Model iconic " ? Adică te închini din când la ea ? Deci viitorul a venit peste noi cu sfânta tablă și cuviosul plastic.

  • @papagal electric, joi, 25.01.2024 20:34

    Orașele sunt pline de diesel. Politicile de mediu au fost folosite în avantajul industriei auto, pentru subvenții. Dacă le-ar fi păsat politrucilor de plămânii cuiva, ITP-ul era deja treabă serioasă. Dar NU E! :)))))))