
Motor / Transmisie
Așa cum spuneam, colegul meu Alex a testat deja Rafale, dar în versiunea full hybrid. De această dată am avut de-a face cu versiunea PHEV (Plug-in Hybrid), nelansată la acea vreme. Soluția E-Tech de pe Rafale este chiar mai complexă decât celelalte versiuni E-Tech întâlnite pe restul modelelor Renault.
Spun asta deoarece pe lângă motorul cu combustie internă (mai puternic decât în cazul hibridului obișnuit, datorită unui turbo mai mare) și un motor electric pe puntea din spate, pentru tracțiune integrală, există și un motor electric suplimentar pe puntea din față. În plus, ai și un generator de pornire integrat.
Așadar, Rafale dispune de 4 surse de putere, iar faptul că toate funcționează atât de coerent este lăudabil. Motorul de 1.2 litri, cu 3 cilindri, turbo oferă 150 CP, motorul din față 70 CP, cel din spate 136 CP, iar generatorul de pornire 34 CP, pentru un total de 300 CP. Cuplul maxim este de 435 Nm dacă aduni valorile maxime, deși Renault menționează că cifra reală nu este suma cumulată.
Rafale dă senzația unui PHEV obișnuit, adică răspunde prompt la apăsarea pedalei de accelerație și realizează o tranziție lină între sursele de putere. Chiar și atunci când bateria este descărcată, mașina păstrează mereu o mică sursă de putere electrică pentru a te ajuta în momentele de accelerație.
Rafale este cu siguranță rapid și energic în utilizarea cotidiană din oraș, dar nu îți face griji, pentru că și în mediul extra urban Rafale se mișcă foarte bine. Niciodată nu vei simți că rămâi în urma traficului.
De menționat că pe această mașină ai aceeași transmisie multimodală inspirată din tehnologia de Formula 1, pe care am văzut-o și la celelalte modele hibride Renault. Această transmisie vine cu 4 trepte de viteză pentru motorul termic și cu două trepte pentru cel electric.
În spatele volanului, Renault Rafale vine cu padele prin care poți regla frânarea regenerativă. Pentru acest lucru, ai 4 moduri, iar în cel mai avansat, frânarea este destul de agresivă.
Totuși, acest mod nu va opri mașina, dar chiar și așa, mașina este foarte ușor de condus prin oraș. Apreciez faptul că pedala de frână se simte ca la orice mașină non-hibrid. Spun asta deoarece, la multe modele asemănătoare, atunci când apeși pedala de frână, trecerea de la frânarea regenerativă la cea mecanică nu este foarte lină.
Pe lângă modurile de rulare (Sport, Comfort, Eco și Individual), ai și 3 moduri pentru baterie. Asta înseamnă că șoferul poate rula în mod exclusiv electric, în mod hibrid sau în modul de salvare a bateriei. În ultimul mod, mașina va merge în mod pur termic și va încărca bateria sistemului PHEV.
Desigur, în funcție de modurile de rulare, pedala de accelerație are un răspuns diferit, dar diferențele nu sunt atât de sesizabile, în mare parte datorită cuplului instant al propulsorului electric. Astfel, vei observa că în cea mai mare parte a timpului, vei rula în modul Comfort.
Complicaciunea dracului: trei motoare si un generator. Trei pistoane pe 1,2 l. Ce castigi in oras pierzi pe autostrada (auzi 8,8l la 130 km la ora). Si vreo 56 500 euro. O merita oare?