
Motor / Transmisie
Când vine vorba de motor și transmisie, treaba la Symbioz este foarte simplă, pentru că nu ai multe opțiuni. De fapt, ai doar una. Și asta îmi aduce aminte de citatul celebru dat de Henry Ford, „Oamenii pot avea mașini în orice culoare, cât timp acea culoare este negru."
Renault oferă pe Symbioz deja bine cunoscutul sistem hibrid, un sistem pe care l-am văzut pe multe modele Renault, dar chiar și pe modele Dacia, precum Duster sau Jogger. De menționat că în 2025 Symbioz va avea și o versiune mild-hybrid.
Sistemul de propulsie este format dintr-un motor termic pe benzină, de 1.6 litri cu 4 cilindri, aspirat natural, și două motoare electrice. Unul dintre motoarele electrice are rol de starter/generator, iar celălalt transmite energie roților din față. Da, Symbioz vine cu roți motrice doar pe puntea față.
Unitatea termică dezvoltă 94 de cai putere, iar unitatea electrică plusează cu 49 CP. În total, avem 143 de cai putere și un cuplu motor maxim de 250 Nm. Puterea este transmisă către roți prin intermediul unei transmisii foarte interesante, inspirată din Formula 1.
Este o transmisie multimodală. Aceasta are 2 trepte care controlează motorul electric și 4 trepte pentru motorul termic. Practic, motoarele și transmisia se „îmbină” în 14 posibilități diferite de operare. De menționat că mersul în marșarier se realizează exclusiv electric.
De menționat faptul că pe transmisie ai și modul B de recuperare a energiei electrice. Practic, când iei piciorul de pe accelerație, mașina va începe să frâneze pentru a recupera energie. Este un mod care te ajută mult, în special în oraș.
Din prima îți dai seama că Symbioz este tipul de mașină care înclină spre eficiență și nu spre performanță sau dinamică. Dacă nu mă credeți pe cuvânt, Renault a menționat că sistemul hibrid poate rula în modul electric în regim urban 80% din timp.
Când apeși pedala de accelerație, de pe loc, Renault Symbioz face ceea ce este specific mașinilor hibride, pornind destul de rapid datorită puterii instantanee a motorului electric. Prin urmare, mașina se simte foarte agilă în oraș.
Trecerea de la motorul electric la cel pe benzină este destul de lină, însă vei sesiza imediat o scădere în puterea de accelerație. Puterea limitată devine evidentă mai ales la viteze mari, când apeși accelerația și motorul ajunge la turații ridicate.
Există și o ușoară întârziere deoarece motorul și transmisia au nevoie de timp pentru a răspunde unui impuls brusc al accelerației. Din fericire, pedala de frână este bine calibrată și progresivă, fiind foarte ușor să frânezi lin la viteze extra-urbane.
Totuși, din cauza faptului că frânele mecanice sunt integrate cu sistemul de frânare regenerativă al motorului electric, pedala poate părea puțin agresivă în oraș.
Interesanta masina. Dar nu inteleg de ce modelele de volum trebuie sa fie oferite doar cu puteri mici. Strica cumva sa existe si o motorizare care sa faca suta in vreo 8 secunde si nu in 10,6? Chiar nu mai are nimeni nevoie de putere si dinamica, ci doar de eficienta si dotari multe? Si daca la Renault e asa, la Dacia e nenorocire. Acolo, in afara de sitemele hibride de pe Duster si Bigster (la fel de anemice si alea, bineinteles) mai vezi doar benzinare mici in 3 cilindri si nu numai turbo, ci chiar ASPIRATE!!! In curand motoarele de drujba puse pe masini o sa fie la ordinea zilei :-(