Toyota Yaris

1.5 Benzina (VVT-i) 111CP Aut1 Luna

Motor / Transmisie

4.0

Era simplu de memorat și de ținut minte pentru că era unul dintre puținele motoare disponibile pe piață a cărui cilindree fusese "personalizată" și identificată prin două zecimi în loc de una. Motorul pe benzină din gama Toyota nu era 1.3, ci 1.33, iar acest mic "artificiu" a făcut ca propulsorul de 100 de cai putere oferit de japonezi să-ți rămână în creier atunci când te loveai pentru prima dată de el. Nici măcar nu știm dacă fusese o treabă studiată sau una întâmplătoare, cert este că motorul pe benzină de 1.33 litri a făcut istorie în special pe Yaris și Auris, fiind un "all-rounder" interesant atunci când venea vorba de raportul consum/putere.

Ei bine, vremurile au evoluat, cerințele clienților la fel, iar tehnologia a făcut ca din laboratoarele Toyota să se nască urmașul direct al acestui motor. Un 1.5 benzină aspirat care dezvoltă 111 CP la 6000 rpm și 136 Nm la 4400 rpm. 

După cum probabil deja v-ați prins, Toyota a evitat cu încăpățânarea de care dau dovadă japonezii în general să dezvolte un motor turbo de cilindree redusă, niponii devenind astfel unul dintre extrem de puținii constructori care înlocuiesc un motor pe benzină aspirat cu unul de cilindree mai mare (tot aspurat) pentru a scoate un nivel de putere cu 10% mai ridicat.

Nicio grijă, însă, mutarea nu a sacrificat consumul, ba din contra. Vom vedea mai jos.

Cum se mișcă noul 1.5 benzină de 111 CP? Bine prin oraș. Dacă reușești să înțelegi că "sweet spot"-ul acestui este undeva în ture ridicate, după 4000 rpm, vei avea la dispoziție o mașină care se va mișca dezinvolt pe străzi și străduțe și care nu va avea absolut nicio problemă să-ți dea impresia că nu ai nevoie de mai multă putere.

Treci în extraurban și te bazezi în depășiri exclusiv pe turații ridicate, pentru că spre 5000-6000 de ture ai la dispoziție o mașină destul de capabilă la acest capitol, chit că - nu cred că trebuie să precizez asta - scopul său în viață nu e acela de a trăi clipa în depășiri pe șosele. Ai grijă însă: imediat după ce motorul atinge puterea maximă intri în zona roșie, deci adaptează-te la condiții și schimbă treptele fix atunci când trebuie.

Până la urmă vorbim despre un model de clasă mică și de un motor de 111 CP, deci despre un raport putere/dimensiuni foarte bun, peste media segmentului. Nu de alta, dar pe la 110 CP deja vorbim de motoare care se mișcă ok până și pe compacte.

Noul 1.5 benzină de la Toyota vine fie cu o transmisie manuală, fie cu un CVT, adică o cutie automată cu variație continuă care are o singură treaptă, dar care "simulează" o transmisie normală pentru a nu le da cu virgulă europenilor la nivel de senzații. Ei bine, transmisia CVT (denumită oficial Multidrive S în fișa tehnică a mașinii) pare că se comportă mai bine decât pe frații mai mari din gama Toyota, probabil și pentru că pe Yaris nu aștepți același zvâc atunci când calci pedala de accelerație. Știi cum e, până la urmă automatele din segmentul mic sunt cumpărate mai ales pentru confort în orașe, nu pentru a schimba fulgerător treptele cu impresii de marcă sport.

Da, CVT-ul întârzie la kickdown și da, o transmisie cu dublu ambreiaj, de exemplu, e mai rapidă în exprimare. Însă nu e deranjant, iar comportamentul său e chiar asumat pentru ca mașina să scoată cifre bune la consum. La nevoie poți însă schimba manual și ai chiar și clapete în spatele volanului, însă nu mi se pare că acestea se potrivesc cu spiritul unei mașini citadine, deci probabil că clienții sau clientele noului Yaris le vor utiliza extrem de puțin.

  • someone, marţi, 08.08.2017 14:26

    apropo de yaris grmn: ati scris ca motorul e 1.8 turbo, altundeva am citit ca e supralimentat. care e varianta corecta? din pacate, si daca mi l-as permite, la 400 buc in europa, sansele sant minime

  • mircea, marţi, 08.08.2017 15:35

    @someone Nu e nimic oficial încă. Se vorbește și de o variantă, și de cealaltă. Vom vedea în scurt timp.

  • nume, marţi, 08.08.2017 21:03

    @someone Varianta corecta si oficiala este compresorul mecanic. Toate exemplarele destinate pietei din Europa, 400 sau cate vor fi, sunt deja rezervate.

  • Catalin, marţi, 08.08.2017 22:35

    Din text : ''De exemplu, Yaris 1.5 benzină de 111 CP oferă o accelerație 0-100 km/h în 11.2 secunde, singurul model din segment cu un timp mai slab fiind Ford Fiesta 1.0 EcoBoost de 100 CP, care vine în 12.2 secunde.'' Lasand la o parte exprimarea ''care vine in 12,2 secunde'', lucrurile nu stau deloc asa. Motorizarea 1.0 EcoBoost 100 CP de pe generatia anterioara Fiesta poate asigura acceleratia 0-100 km/h in 11,2 secunde, fix cat Yaris 1.5 benzina 111 CP. Iar in cazul generatiei recent lansate Fiesta cu 1.0 EcoBoost 100 CP, acceleratia 0-100 km/h este mai buna, de 10,5 secunde. Nicidecum de 12,2 secunde... Alt pasaj care necesita ajustari : ''Cu 286 de litri în portbagaj, Yaris se încadrează undeva la media segmentului condus, în plaja de motorizări pe benzină de 100-120 CP, de Skoda Fabia (330 de litri).'' Etc.

  • dudu, marţi, 08.08.2017 23:08

    doamne dar urata mai e.... spatele ala zici ca plange..

  • Catalin, marţi, 08.08.2017 23:10

    Scuze, paragraful anterior de la capitolul ''Performante'' lamureste faptul ca este vorba tot de Fiesta cu CVT, nu despre varianta cu transmisie manuala: ''Dacă transmisiile de tip CVT sunt perfecte pentru cei care vor să ruleze liniștiți și fără griji majore când vine vorba de consum, modul în care sunt construite aceste cutii pe mașinile de stradă fac ca nivelul performanțelor oferite să nu fie unul de nivel înalt. Am mai spus-o: e o chestiune asumată de constructori, deci nicio surpriză la acest capitol.'' Sunt anumite aspecte ce necesita ajustari, de exemplu cele legate de volumul portbagajului, cum am scris in comentariul anterior. Iar in unele locuri apar litere in plus: ''Volanul din pielesa sau oglinzile electrice și încăzite erau deja incluse din versiunea de bază Terra.'' Toti gresim, insa avem posibilitatea sa redresam :)

  • dan, miercuri, 09.08.2017 18:37

    masina este interesanta si destul de fiabila as zice insa ceea ce ma enerveaza este pretul care a crescut de la o generatie la alta;pe a mea din 2008 am dat 12645 euro iar acum acelas model este vreo 14500 de euro singurul avantaj concret fiin tichetul rabla, asta daca il ai ! :) In rest pot spune ca masina este destul de bine facuta, este spatioasa, ai garantie de 6 ani integrala iar fata de competitori cred ca nu sunt mari diferente de calitatae sa zicem fata de cele germane; poate fata de clio sau stiu eu fiesta

  • raducu, vineri, 11.08.2017 15:15

    Voi toti astia care va dati att cu parerea, sunteti inca la liceu, sau nu aveti de munca? Ba ce buni suntem la glas!

  • Daniel, sâmbătă, 12.08.2017 14:13

    Eu am luat de nou modelul din 2008 ....120 000 km si nici o problema , doar schimbare de ulei si filtre. Consum mic in uras ...singur - .....cuplu mic la motorul de 1l.