Motor / Transmisie
Era simplu de memorat și de ținut minte pentru că era unul dintre puținele motoare disponibile pe piață a cărui cilindree fusese "personalizată" și identificată prin două zecimi în loc de una. Motorul pe benzină din gama Toyota nu era 1.3, ci 1.33, iar acest mic "artificiu" a făcut ca propulsorul de 100 de cai putere oferit de japonezi să-ți rămână în creier atunci când te loveai pentru prima dată de el. Nici măcar nu știm dacă fusese o treabă studiată sau una întâmplătoare, cert este că motorul pe benzină de 1.33 litri a făcut istorie în special pe Yaris și Auris, fiind un "all-rounder" interesant atunci când venea vorba de raportul consum/putere.
Ei bine, vremurile au evoluat, cerințele clienților la fel, iar tehnologia a făcut ca din laboratoarele Toyota să se nască urmașul direct al acestui motor. Un 1.5 benzină aspirat care dezvoltă 111 CP la 6000 rpm și 136 Nm la 4400 rpm.
După cum probabil deja v-ați prins, Toyota a evitat cu încăpățânarea de care dau dovadă japonezii în general să dezvolte un motor turbo de cilindree redusă, niponii devenind astfel unul dintre extrem de puținii constructori care înlocuiesc un motor pe benzină aspirat cu unul de cilindree mai mare (tot aspurat) pentru a scoate un nivel de putere cu 10% mai ridicat.
Nicio grijă, însă, mutarea nu a sacrificat consumul, ba din contra. Vom vedea mai jos.
Cum se mișcă noul 1.5 benzină de 111 CP? Bine prin oraș. Dacă reușești să înțelegi că "sweet spot"-ul acestui este undeva în ture ridicate, după 4000 rpm, vei avea la dispoziție o mașină care se va mișca dezinvolt pe străzi și străduțe și care nu va avea absolut nicio problemă să-ți dea impresia că nu ai nevoie de mai multă putere.
Treci în extraurban și te bazezi în depășiri exclusiv pe turații ridicate, pentru că spre 5000-6000 de ture ai la dispoziție o mașină destul de capabilă la acest capitol, chit că - nu cred că trebuie să precizez asta - scopul său în viață nu e acela de a trăi clipa în depășiri pe șosele. Ai grijă însă: imediat după ce motorul atinge puterea maximă intri în zona roșie, deci adaptează-te la condiții și schimbă treptele fix atunci când trebuie.
Până la urmă vorbim despre un model de clasă mică și de un motor de 111 CP, deci despre un raport putere/dimensiuni foarte bun, peste media segmentului. Nu de alta, dar pe la 110 CP deja vorbim de motoare care se mișcă ok până și pe compacte.
Noul 1.5 benzină de la Toyota vine fie cu o transmisie manuală, fie cu un CVT, adică o cutie automată cu variație continuă care are o singură treaptă, dar care "simulează" o transmisie normală pentru a nu le da cu virgulă europenilor la nivel de senzații. Ei bine, transmisia CVT (denumită oficial Multidrive S în fișa tehnică a mașinii) pare că se comportă mai bine decât pe frații mai mari din gama Toyota, probabil și pentru că pe Yaris nu aștepți același zvâc atunci când calci pedala de accelerație. Știi cum e, până la urmă automatele din segmentul mic sunt cumpărate mai ales pentru confort în orașe, nu pentru a schimba fulgerător treptele cu impresii de marcă sport.
Da, CVT-ul întârzie la kickdown și da, o transmisie cu dublu ambreiaj, de exemplu, e mai rapidă în exprimare. Însă nu e deranjant, iar comportamentul său e chiar asumat pentru ca mașina să scoată cifre bune la consum. La nevoie poți însă schimba manual și ai chiar și clapete în spatele volanului, însă nu mi se pare că acestea se potrivesc cu spiritul unei mașini citadine, deci probabil că clienții sau clientele noului Yaris le vor utiliza extrem de puțin.
apropo de yaris grmn: ati scris ca motorul e 1.8 turbo, altundeva am citit ca e supralimentat. care e varianta corecta? din pacate, si daca mi l-as permite, la 400 buc in europa, sansele sant minime