Consum
O să fie multe de povestit la capitolul ăsta, dar promit că nu te vei plictisi. Și-o să vezi că trebuie clarificate niște chestii importante când vine vorba de SUV-urile full-size hibride.
Dacă îl iei la bani mărunți, XC90 hibrid - la fel ca orice alt SUV hibrid de dimensiunile astea - o să ți se pară o ciudățenie. Pentru că toate funcționează cam la fel: dacă rulezi în modul hibrid - așa cum o vei face în 95% din timp - bateria se va descărca în vreo 30-40 de kilometri, în funcție de viteza medie. E adevărat că vei consuma infim pe această distanță, deci dacă ai biroul aproape de casă și poți să-ți încarci bateria într-una dintre parcări vei putea să te lauzi la bere cu prietenii că ai un SUV de 400 de cai care consumă 2-3 litri/100 km. Și eventual poți să câștigi și câteva pariuri pe tema asta, dacă tot suntem la capitolul economie.
În rest, dacă vei folosi mașina ca să ieși din oraș (să zicem că vorbim de București) și să ajungi la munte (să zicem în Câmpina, de exemplu, pentru că ai o casă de vacanță acolo și vrei să respiri aer curat în weekend ca un șofer eco ce ești), vei constata că, după ce bateria s-a golit (vorba vine, mașina mai păstrează tot timpul o picătură de energie pentru cazuri excepționale și se și încarcă singură lent, dar sigur pe măsură ce frânezi), consumul tău urcă spre zone care sunt departe de ce anunță producătorii în fișele tehnice. Asta din simplul motiv că un motor de 2.0 litri - fie el și Twin Turbo - trebuie să tragă după el 2.5 tone plus pasageri și bagaje.
Vei ajunge la miros de molizi când computerul de bord va indica faptul că ai parcurs 100 de kilometri de la start, iar consumul mediu va fi de 8-9 litri/100 km. E adevărat că este bine oricum ai lua-o pentru un model care are 400 de cai.
Dacă la Câmpina nu ai unde să-ți încarci mașina și te vei baza pe faptul că te întorci la București mizând exclusiv pe motorul pe benzină (mă rog, cel electric intră și el la viteze de croazieră, de exemplu, ca să ajute sistemul de propulsie să nu consume mult, aruncând pe masă dramul de energie stors de baterie din frânare), vei observa că te vei putea baza pe un consum mediu mixt de 10-11 litri/100 km într-un ritm absolut normal de rulare. Depinde cât de tare apeși pedala.
La fel de adevărat e că îți poți lua un XC90 T8 ca să mergi la biroul care e la 5 kilometri de casă și vei putea să rulezi exclusiv electric dus-întors, spre amestecul de groază-mirare-fascinație al tuturor partenerilor de trafic, caz în care consumul de carburant va fi zero. Na, fiecare cu biroul și fetișurile sale. Cert e că XC90 T8 consumă cel mai puțin când e folosit ca... mașină de oraș. Good luck with that.
Una peste alta, cifrele de mai sus pot să pară ciudate privite la rece, însă ele sunt absolut comune într-un segment în care până acum câțiva ani exista doar Lexus RX 450h, dar care acum s-a populat cu versiuni hibride ale lui Audi Q7 (care vine în combinație diesel-electric sau benzină-electric), Mercedes GLE (fost ML) și BMW X5. În toate - absolut toate - cazurile, consumurile anunțate de producător sunt pur și simplu o glumă față de cât consumă mașina dacă o întinzi pe șosea.
Volvo zice, de exemplu, 2.1 litri/100 km. Mercedes înaintează un optimist 3.5 litri/100 km, iar BMW X5 vine cu 3.4 litri/100 km. Cei de la Audi sunt cei mai lansați, cu 1.8 litri/100 km pentru Q7 e-tron diesel. Cei de la Lexus, cu al lor RX de generație nouă, anunță 5.2 litri în medie, pentru că motorul electric e limitat de bateria mică (are o capacitate de vreo 5 ori mai mică decât cea a lui XC90), iar cel pe benzină e un V6 sănătos.
Dar știi cum e? Nici măcar nu-i poți acuza că te mint. În condițiile date, dacă îți permiți să alimentezi des bateria și mergi prin oraș (o încărcare completă durează 3-4 ore la o priză de 220V), ai șanse reale să consumi fix cât scrie la carte. Poate chiar mai puțin, și asta fără să faci eforturi substanțiale. Dar, în cazul acestor mașini, depinde extrem de mult cât rulezi între încărcări. Pentru că aceeași mașină care astăzi consumă 0.5 litri/100 km poate să consume mâine 12 litri/100 km.
De-asta voi și nota în acest capitol cifrele oficiale de consum în comparație cu rivalii. Pentru că orice altfel de comparație trebuie făcută pe șosea, în aceleași condiții, eventual într-un șir indian hibrid care să meargă pe DN1 deodată. Iar cu SUV-urile astea ai bloca traficul spre munte, deci mai bine nu.
Stufos dar frumos. O masina ca asta merita un test asa.