10 lucruri pe care nu le știai despre Hankook, producătorul anvelopei care nu face pană
Hankook este unul dintre cei mai mari producători de anvelope din lume, fiind partenerul unor constructori auto premium, ca BMW, Audi și Mercedes. Tot Hankook introduce și anvelopa care nu face pană.
Publicul european este extrem de exigent atunci când vine vorba despre anvelope. Fiecare client de pe Bătrânul Continent vrea performanțe bune și caută să nu facă rabat de la siguranță. Prin urmare, un outsider cum este Hankook poate fi privit cu scepticism de cei îndrăgostiți de mărci consacrate precum Michelin, Continental sau Pirelli. Prin urmare, sud-coreenii (pun pariu că nu știați că de acolo vine Hankook) trebuie să lupte nu doar cu o concurență extrem de puternică, dar și cu un conservatorism specific europenilor.
Am încercat să ne înfrângem și noi conservatorismul și am făcut o vizită uzinei Hankook din Ungaria pentru a vedea cu ce vor sud-coreenii să cucerească Europa. Ce am aflat acolo am adunat în 10 lucruri pe care, probabil, nu le știați despre Hankook.
1. Primul constructor de anvelope din Coreea de Sud se naște în 1941
Povestea Hankook a început încă din anul 1941, atunci când se năștea Chosun Tire Factory, prima fabrică de anvelope din Coreea de Sud. Numele actual a apărut abia în 1953 și înseamnă chiar ”anvelope din Coreea”. De atunci și până în prezent, Hankook a crescut mult din punct de vedere global, ajungând în topul celor mai mari producători (locul șapte). Pe lângă experiența în domeniu, Hankook s-a specializat și în furnizarea altor componente auto, cum ar fi bateriile auto, jantele din aliaj și plăcuțele de frână.
2. Peste 100 de milioane de anvelope produse într-un an
Obiectul principal de activitate Hankook rămâne anvelopa, comercializată în peste 180 de țări la nivel mondial. Chiar dacă nu este o marcă extrem de populară pe Bătrânul Continent, contractele încheiate din postura de furnizor pentru o mulțime de producători din Europa au făcut ca pe continentul nostru să se vândă cele mai multe anvelope Hankook. În plus, Germania, piața care înghite cel mai mare număr al producției, are parte și de un important centru de dezvoltare și cercetare. A doua cea mai mare piață pentru Hankook este America.
În total, Hankook produce în fiecare an aproape de 100 de milioane de anvelope la nivel global. Anul acesta, estimările vorbesc de 103 milioane de anvelope, produse în șapte fabrici, de către 22.000 de angajați.
3. Sponsor pentru Cupa UEFA și furnizor pentru DTM
Hankook a înțeles că pentru a deveni o marcă populară în rândul europenilor și pentru a le câștiga încrederea, trebuie să se promoveze agresiv. Motiv pentru care a ales motorsportul și fotbalul. Dacă la capitolul fotbal, relația este abia la început, Hankook fiind sponsorul Cupei UEFA de doi ani și al echipei germane Borussia Dortmund, în motorsport lucrurile datează de ceva mai mult timp.
Sud-coreenii furnizează anvelope pentru Formula 3 Euroseries, pentru Campionatul Scoțian de Raliuri și chiar pentru Campionatul IRC (Intercontinental Rally Challenge). Principala scenă de afirmare rămâne însă Campionatul German de Turisme (DTM), acolo unde Hankook este furnizor încă din anul 2011. Experiența acumulată în DTM i-a ajutat totodată să dezvolte și produse noi.
4. Fabrică la vecinii unguri
Tot pentru a se apropia mai mult de publicul european, Hankook a decis să construiască o fabrică pe Bătrânul Continent. Așa se face că în 26 iunie 2007, pe poarta uzinei din Racalmas, la vreo 70 de kilometri distanță de Budapesta, se năștea prima anvelopă europeană Hankook. De atunci și până în prezent, uzina a fost extinsă de două ori (2011 și 2015) pentru a face față cererii. Anual, cei 3200 de angajați, produc aici 19 milioane de anvelope, adică 18% din valoarea globală.
5. Anvelopa silențioasă
Hankook și-a dorit să fie unul dintre promotorii industriei de anvelope, motiv pentru care a început să investească mult în cercetare și dezvoltare. În încercarea de a deveni un furnizor de nădejde pentru segmentul premium european, adică pentru BMW, Audi, Mercedes, Jaguar și alte nume grele, Hankook s-a gândit că o anvelopă care poate reduce zgomotul la rulare îmbunătățește considerabil confortul din habitaclu. Așa a luat naștere Silent Technology, o găselniță simplă, care urmează să fie implementată pe anvelopa Hankok Ventus S1 Evo SUV, folosită, după cum îi zice și umele, ca echipare standard pentru unul dintre SUV-urile producătorilor premium.
Acestă nouă tehnologie constă într-un burete din poliuretan, extrem de rezistent la condiții meteo extreme, aplicat pe interiorul anvelopei. Acest burete absoarbe zgomotele la rulare. Prin urmare, nivelul de zgomot resimțit în habitaclu scade cu 5 până la 7 decibeli. Un aspect destul de important în segmentul premium, acolo unde constructorii caută să obțină interioare cât mai bine izolate fonic.
6. Furnizor pentru producătorii premium
Deși nu este atât de cunoscut publicului european, Hankook a reușit deja să intre în grațiile unui număr mare de producători premium. Aceștia folosesc anvelopele produse de Hankook pentru echiparea de seria a mașinilor pe care le produc. Cele mai noi modele intrate în portofoliul sud-coreenilor sunt Mercedes GLC și recent lansatul BMW Seria 7. Ele se adaugă unei game destul de largi, care mai include Porsche Macan, Audi TT și TTS, precum și noile A4, S4 și A4 Avant.
În gama BMW, anvelopele sunt foarte răspândite, ele fiind folosite ca echipare originală pe modelele Seria 1, Seria 2, Seria 3, Seria 4, Seria 5, X5 și pe modelele subsidiarului Mini.
La rândul lor, rivalii de la Mercedes le folosesc și ei pe modelle C-Klasse, E-Klasse și S-Klasse. În gama de volum, Hankook livrează anvelope celor de la Volkswagen, care le folosesc pe noile Passat și Touran. Tot în segmentul de volum se mai află Toyota, Chevrolet și Honda.
7. Anvelopa care nu face pană
Majoritatea constructorilor auto au înțeles că populația actuală are nevoie de mobilitate fără limite. Prin urmare, o pană de cauciuc nu ar trebui să fie o problemă. Există deja anvelopele runflat, dar costurile lor sunt destul de mari și greutatea de asemenea.
Prin urmare, Hankook a venit cu o soluție inteligentă pe anvelopa Ventus Prime2 Sealguard. După cum o sugerează și numele, este vorba despre o anvelopă care te protejează împotriva unor evenimente neplăcute. Cu o condiție: obiectul care duce la pana de cauciuc să nu fie mai mare de 5 mm. Asta pentru că în interiorul anvelopei există un material care sigilează înțepăturile. Bineînțeles, doar acelea apărute pe suprafața de rulare, nu pe flanc.
Soluția reparatoare se aplică într-o secție specială, de către roboți. E ca un gel de culoare neagră, încălzit constant la 100 de grade Celsius, aplicat în strat gros. El permite sigilarea înțepăturilor și păstrarea calităților anvelopei. Asta înseamnă că pneul se va comporta la fel și nu va afecta siguranța rulării. Hankook a promis deja că va furniza anvelope Safeguard cu dimensiunile 215/55 R17 începând cu noul Volkswagen Touran și mai apoi cu Passat. Noua tehnologie se aplică la uzina Hankook din Ungaria, unde iau naștere 1000 de astfel de anvelope în fiecare zi.
8. Mașina de tortură a anvelopelor
În cadrul vizitei noastre la uzina din Racalmas, Ungaria, am avut ocazia de a vedea una dintre puținele mașinării create pentru a simula condiții extreme de uzură pentru anvelope. Cu alte cuvinte, mașinăria este un fel de instrument de tortură pentru anvelope. Doar 100 există la nivel mondial, ceea ce înseamnă că experiența avută este una destul de rară.
Se ia una bucată Hankook Ventus Prime2 Sealguard, cu nu mai puțin de nouă înțepături de cuie, se fixează bine pe un suport și apoi este rulată la o viteză de 65 de km/h. Inginerii ne spun că aparatul poate simula rularea la viteze de peste 200 de km/h. Chiar și după ce au fost sigilate cele nouă pene de cauciuc, anvelopa pare să își păstreze proprietățile chiar și atunci când este supusă unor forțe laterale serioase. Asta pe un fundal sonor care te trimite cu gândul la circuit.
9. Tehnologie run-flat pentru BMW Seria 7
Spuneam mai devreme că cel mai nou model intrat în portofoliul Hankook este BMW Seria 7, nava amiral a constructorului german. Pentru a putea intra pe lista de furnizori a bavarezilor, cei de la Hankook trebuiau să vină cu un produs runflat, una dintre caracteristicile esențiale ale anvelopelor folosite de BMW. Asta pentru că bavarezii au vrut să își scape clienții de roata de rezervă și să le ofere alternativa unei rulări cu 80 de km/h în condițiile unei avarii a anvelopei. Hankook va asigura anvelope de vară Ventus S1 Evo2 și anvelope de iarnă Ventus i*cept evo, ambele echipate cu tehnologie run-flat.
În cadrul vizitei de la fabrica Hankook am asistat la nașterea anvelopelor run-flat, adică la aplicarea straturilor diferite de cauciuc, menite să ofere o rigiditate sporită a flancurilor. Cu 10-12% mai grele decât anvelopele standard, pneurile run-flat vin cu dimensiuni de 245/45, 245/50 și 275/40, cu jante de 17, 18 și 19 inch. Mai mult, cele de iarnă promit să fie și ceva mai silențioase, având în vedere că, de obicei, aceste anvelope au această problemă din cauza suprafeței de contact.
10. Anvelopă de vară, câștigătoare în testele AutoBild
Chiar dacă a căutat să intre în grațiile producătorilor premium, Hankook nu a uitat nici de clienții de volum. Anvelopa Ventus Prime3, destinată mașinilor din segmente cu prețuri abordabile, a reușit să obțină un rezultat foarte bun în cadrul unor teste elaborate de revista germană AutoBild.
Creată pentru a fi folosită vara, Ventus Prime3, cu dimensiunile 205/55 R16V, a obținut primul loc într-o confruntare cu alte 50 de anvelope. Germanii au apreciat în special comportamentul la rularea pe suprafață umedă și uscată, precum și eficiența.
hankook, nexen, kuhmo...sud coreenii sunt noii nemti.