10 lucruri pe care nu le ştiai despre Nissan Juke, Qashqai şi X-Trail

Publicat marţi, 27.10.2015 18:31 de Mircea Meşter

Când faci un Juke de 600 de cai putere, când pui un urs pe plafon ca să-i testezi limitele şi când faci de 60 de ori înconjurul Pământului doar ca să fii sigur că suspensiile sunt ok, e clar că vorbim de o treabă cât se poate de serioasă. Avem 10 motive pentru care Nissan reuşeşte să fie o marcă a crossoverelor.

Ce legătură au Mariah Carey, un urs brun şi o sticlă de ceai verde cu cele trei crossovere Nissan, Juke, Qashqai şi X-Trail? La prima vedere, niciuna. Şi totuşi, o incursiune în secretele testelor prin care trec crossoverele Nissan înainte de a ajunge pe piaţă ne arată faţa nevăzută a dezvoltării acestui tip de maşini.

Am fost până-n Alpii francezi ca să conducem din nou cele trei bijuterii ale coroanei Nissan. Bonus, am avut plăcerea de a sta în spatele volanului lui Juke R, una dintre cele mai nebune maşini create vreodată. Pentru că, deşi arată ca un simplu Juke pe steroizi, are sub capotă nici mai mult, nici mai puţin decât motorul lui Nissan GT-R. Vă imaginaţi cum se mişcă un Juke cu 600 de cai sub capotă? O nebunie în cel mai pur sens al cuvântului. Dar o nebunie dulce, dulce, dulce.

E adevărat că "testul" cu Juke-R a durat doar 90 de secunde. Noaptea. Printre jaloane. Drept pentru care n-a fost tocmai un test, ci o plimbare. Dar ce plimbare!

Mă rog, până una-alta să vedem ce şi cum a făcut Nissan în ultimii 13 ani. Puneţi-vă centurile, avem informaţii noi şi pe alocuri amuzante.

  • Cum s-a născut ideea lui Qashqai: de la Almera la un "mini Murano"

    În anul de graţie 2002, Nissan a trimis în japonia pentru un an 25 de oameni creativi pentru a gândi o nouă generaţie Almera. Ar fi trebuit să fie un soi de concurent pentru Golf Plus. Din fericire pentru viitorul mărcii, aceştia au ajuns după vreo nouă luni la concluzia că acest model nu e un proiect viabil. Ideea de a face un crossover compact i-a venit unui japonez, Hirohide Kagawa. "A sugerat un soi de mini-Murano, concept despre care el credea că va doborî câteva dintre limitele posesorilor de SUV-uri, modele care în ultimii ani începeau să fie din ce în ce mai populare", povesteşte Peter Brown, manager al biroului de Evaluare a Vehiculelor în cadrul Nissan.

  • Reacţii rezervate în 2004, când Nissan a dezvăluit conceptul Qashqai

    În primăvara lui 2004, la Salonul Auto de la Geneva, Nissan aducea un concept care nu semăna cu nimic din ce se afla pe piaţă în acel moment. Avea alură de SUV, dar dimensiuni de model compact. Era un soi de maşină care încearca să fure din ambele direcţii, iar jurnaliştii au fost pesimişti că un viitor model al celor de la Nissan va putea să facă asta. "Multe publicaţii au avut aceeaşi reacţie pe care am primit-o şi din mediul business. Va reuşi un astfel de model să prezinte ce e mai bun din ambele lumi sau va înlătura atât cumpărătorii de SUV-uri, cât şi pe cei de hatchback-uri?" se întreba lumea. "Era o maşină atât de diferită, încât era clar că vorbeam de un risc", spun cei de la Nissan.

  • Maşina care a decis că 4x4 e doar pentru pasionaţi

    În 2006 era de neconceput ca un SUV să nu aibă sistem de tracţiune integrală. Şi totuşi, cei de la Nissan au lansat Qashqai mizând pe reacţiile pe care le-au primit în urma unor studii făcute pe şoferii acestui tip de maşini: puţini ieşiseră cu maşina în off-road şi foarte puţini o foloseau des în acest context. "Am concluzionat că maxim 40% dintre clienţii noştri vor merge pe 4x4. Având în vedere că X-Trail şi RAV4 aveau 100% motorizări 4x4, era un alt risc imens pe care ni-l asumam. Dar astfel am făcut o maşină mai accesibilă şi mai economică. În plus, pe lângă motorul de 2.0 litri de pe X-Trail, am putut astfel adăuga 1.5 diesel şi 1.6 benzină în ecuaţie".

  • Cât îţi ia să numeri până la 2.6 milioane?

    Deciziile celor de la Nissan s-au dovedit foarte inspirate. În cei 8 ani de carieră de piaţă, Nissan a vândut 2.6 milioane de exemplare Qashqai. Deşi a intrat în producţie în februarie 2007, până la finalul acelui an se vânduseră deja 100.000 de Qashqai-uri în Europa. De fapt, modelul este atât de bine văzut, încât conduce clar segmentul SUV/crossover compact, vânzând aproape dublu faţă de VW Tiguan, locul al doilea în clasament. Practic, Qashqai este unul dintre puţinele modele care-şi bat rivalii direcţi de la Volkswagen la vânzări în segmentele existente în Europa.

  • "Juke? Ce-i ăsta, gândac?" Nu, e trendsetter.

    Să trecem puţin la Juke. Când au prezentat modelul, în 2010, am scris un articol pe care mi-l amintesc şi acum care a stârnit valuri. "Nu ar fi trebuit să se numească, mai degrabă, Joke?", mă întrebam retoric, amuzându-mă de faţa sa complet neobişnuită pentru o maşină. Ei bine, tocmai acest aspect inedit i-a adus lui Juke peste 1.000.000 de clienţi în toată lumea din 2010 până azi. În ceea ce mă priveşte, mi-am înghiţit cuvintele la chiar primul test cu o maşină pe care o consideram "o noutate nebună binevenită în peisajul plictisitor al maşinilor de oraş de astăzi". În anul de graţie 2014 s-au vândut 700.000 de maşini în segmentul SUV/crossover mic, iar până la Juke nimeni nu ştia că aceste modele pot să existe. Trendsetter.

  • Ocolul Pământului într-un crossover. De vreo 60 ori. Doar în teste.

    Curiozităţi. Pentru a testa suspensiile crossoverelor sale, Nissan şi-a pus inginerii să parcurgă peste 2.4 milioane de kilometri în diferite condiţii şi pe diferite suprafeţe. Cifra e valabilă pentru fiecare dintre maşinile scoase de Nissan în zona crossover din 2007 încoace, însă dacă te gândeşti că în calcul sunt luaţi destui kilometri încât să înconjori de 60 ori Terra, parcă sună a treabă serioasă. 

  • Mariah Carey, inginer şef de ocazie

    Probabil că Mariah Carey habar n-are că a ajutat la dezvoltarea crossoverelor Nissan. Pe bune. Pentru a construi un sistem audio de calitate, cei de la Nissan au pus difuzoarele pe nivelul maxim şi au utilizat muzică atât de variată, încât aceasta acoperă toată gama de sunete posibile. Şi pentru că n-au avut acces la Trăistariu, au mizat pe Mariah Carey pentru notele înalte. Pentru cele joase, cei de la Nissan au mers pe mâna basului din muzica house. Iar difuzoarele mergeau aşa, pe maxim, timp de 1200 de ore. Bumţi, bumţi.

  • Ce caută un urs pe un Qashqai?

    Cei de la Nissan jură că plafonul panoramic de pe Qashqai şi X-Trail rezistă la greutăţi mai mari decât ne putem închipui la prima vedere. De exemplu, greutăţile lăsate de la înălţime şi testele speciale realizate de ingineri se traduc prin faptul că pe Qashqai poate urca şi păşi fără probleme un urs brun. E adevărat că doar locuitorii oraşului Braşov şi din împrejurimi pot să testeze asta live în România. Dacă ai un Qashqai cu plafon panoramic, lasă nişte miere pe maşină şi filmează tot. Glumim. Serios, nu face asta.

  • "Un ceai verde, vă rog". "Sigur, vă costă 50.000 de euro".

    Când au dezvoltat interiorul lui Qashqai, designerii şi inginerii s-au prins că în buzunarul din interiorul uşilor frontale nu intra perfect o sticlă de ceai verde japonez, despre care înţelegem că e o băutură foarte populară prin Japonia. Şi când spunem că nu intra perfect ne referim la faptul că intra, dar trebuia împinsă ceva mai sănătos. Cei de la Nissan n-au riscat naşterea unui tsunami printre clienţi şi au redesenat buzunarele uşilor. Mişcarea i-acostat 50.000 de euro, dar a meritat. "N-am vrut să ne dezamăgim clienţii", spun cei de la Nissan. 

  • Juke-R: doar trei exemplare în lume. Unul condus de noi, celelalte de un şeic

    Am ajuns în sfârşit şi la Juke-R. E un model pur experimental care a "furat" de la fratele mai mare şi mai fioros GT-R motorul şi o parte din suspensii şi frâne. Are 600 de cai şi e o bestie pe care nu te mai saturi s-o priveşti. Avem şi câteva informaţii suplimentare de culoare: maşina a fost produsă în trei exemplare. Unul e în posesia Nissan şi am avut ocazia şi plăcerea de a o muta de pe loc prin Alpii francezi. Mă rog, nimic ieşit din comun, că era întuneric. Celelalte două au fost comandate şi cumpărate de un şeic din Orientul Mijlociu care a plătit un milion de euro pe bucată. Unul e alb, celălalt e negru. Păi nu? Păi da.

Mai departe...
  • Nea Marin, marţi, 27.10.2015 18:51

    Seicul din Orientul Mijlociu sa-mi dea telefon cand ii seaca conducta de petrol, ca-i cumpar Juke-ul negru de 600 CP. Nissan e preferatul meu!

  • 2-10, miercuri, 28.10.2015 08:57

    In Europa s-au vandut peste 1.000.000 de exemplare, nu peste 100.000. 2.4 mil km inseamna de 60 de ori ocolul Pamantului, nu de 6 ori.

  • mircea, miercuri, 28.10.2015 11:14

    @2-10 Corect la ocolul Pământului, am rezolvat. Cealaltă informaţie era corectă: 100.000 de unităţi până la finalul lui 2007, anul lansării.

  • petrush, miercuri, 28.10.2015 14:19

    @ mesterica tre sa fie o eroare.la le mans o masina face in 24 de ore 4000 km. in 6000 de zile 2.4000 000 . mergand incontinuu. cu 180/h prin gropi.