10 momente cheie care l-au transformat pe Vettel în campion mondial al Formulei 1 în 2013

Publicat miercuri, 30.10.2013 12:56 de Daniel Popescu

Schimbarea pneurilor la jumătatea sezonului, victoriile obţinute de Mercedes în prima parte a anului şi erorile comise de Ferrari au contribuit decisiv la cel de-al patrulea titlu mondial cucerit de Sebastian Vettel în 2013.

Cifrele seci sunt practic copleşitoare: 10 victorii, alte trei podiumuri şi şapte pole position-uri în primele 16 curse au fost suficiente pentru ca Sebastian Vettel să devină matematic campion mondial în sezonul 2013 al Formulei 1 cu trei etape înainte de final.

Prin această performanţă, germanul a devenit cvadruplu campion şi l-a depăşit la titluri pe Ayrton Senna, o paralelă între cei doi piloţi fiind făcută anterior de Georgio Ascanelli, inginerul de cursă al brazilianului şi fostul director tehnic al germanului la Toro Rosso.

"Sebastian îmi aduce aminte de Ayrton. Trăieşte pentru a fi pilot".

Uneori, statistica poate fi însă înşelătoare, iar sezonul 2013 al Formulei 1 nu face nici el excepţie de la această regulă. Pe de o parte, revenirea la pneurile de anul trecut în plin sezon competiţional a contribuit la dominaţia Red Bull din a doua parte a anului, iar pe de altă parte Fernando Alonso a plătit tribut unor greşeli personale şi de echipă apărute în chiar debutul campionatului.

Nu în ultimul rând, victoriile obţinute de Mercedes exact în cursele în care Red Bull a avut probleme l-au împiedicat pe Alonso să recupereze teren în clasamentul general. 

  • Malaysia - Vettel ignoră ordinele de echipă

    Una dintre controversele sezonului va rămâne, fără îndoială, decizia lui Vettel de a ignora ordinul de echipă primit de la boxe în finalul Marelui Premiu al Malaysiei. Cu zece tururi înainte de final, germanul a luat decizia de a-l ataca pe Mark Webber pentru a-şi adjudeca victoria, în ciuda mesajului "Multi 21, Seb, Multi 21", a cărui semnificaţie este că monopostul cu numărul 2 pilotat de Webber trebuie să rămână în faţa celui cu numărul 1. Fanii Formulei 1 au asistat la unul dintre cele mai triste podiumuri din istoria Formulei 1 (completat de un Lewis Hamilton care a rămas pe locul trei tot printr-un ordin de echipă), iar atitudinea lui Vettel a contribuit probabil şi la apariţia huiduielilor la adresa sa de pe parcursul acestui sezon. Germanul şi-a atins însă scopul: 25 de puncte în loc de 18. 

  • Malaysia - Alonso abandonează după o dublă eroare a Scuderiei

    Înainte ca Vettel să declanşeze controversa ordinelor de echipă, Fernando Alonso a fost nevoit să abandoneze în urma unei duble greşeli. Prima eroare s-a petrecut în primul viraj al primului tur, când spaniolul l-a lovit uşor din spate pe Vettel. Incidentul a condus la avarierea uşoară a aripii faţă, care a produs scântei la contactul cu solul. A doua eroare a fost decizia Ferrari de a-l lăsa pe circuit pe spaniol încă un tur, în aşteptarea uscării pistei care ar fi condus la înlocuirea pneurilor intermediare cu cele slick. Spaniolul nu a mai ajuns însă în ipostaza de a intra la boxe, întrucât în turul doi aripa faţă s-a desprins şi a intrat sub monopostul Ferrari, obligându-l pe Alonso să abandoneze şi să piardă puncte preţioase în clasamentul general. 

  • Bahrain - Vettel îi depăşeşte rapid pe Alonso şi Rosberg

    Vettel s-a plasat pe locul doi al grilei de start în Marele Premiu al statului Bahrain pe un circuit Sakhir unde depăşirile sunt foarte dificile. Germanul a început cursa modest, coborând pe locul trei după ce a fost depăşit de Alonso în primele viraje, însă a revenit rapid pe poziţia a doua. Momentul decisiv s-a petrecut însă în turul patru, când Vettel l-a depăşit pe Nico Rosberg, care plecase din pole position. Era perioada din sezon când Mercedes avea performanţe majore în calificări, dar un ritm modest în cursă, astfel că depăşirea timpurie a lui Vettel a fost esenţială pentru a-şi adjudeca victoria în contextul configuraţiei circuitului. În plus, succesul lui Vettel a venit pe fondul problemelor pe care monopostul Red Bull le avea cu gestionarea pneurilor, locul patru din cursa precedentă din China fiind una dintre cele mai bune dovezi în acest sens.

  • Bahrain - Haos la Ferrari din cauza unei defecţiuni la DRS

    În timp ce Vettel îşi pava drumul spre o nouă victorie, Alonso avea parte de noi peripeţii cu monopostul Ferrari F138. Întrucât sistemul DRS rămăsese blocat în poziţia activă, spaniolul a fost nevoit să intre la boxe, iar mecanicii au remediat manual defecţiunea în numai câteva secunde. Inginerii Ferrari au considerat că sistemul DRS era funcţional din nou, însă acesta a rămas încă o dată blocat în poziţie activă şi a generat o nouă intrare la boxe a spaniolului. Poate că o astfel de greşeală ar fi trecut neobservată în cazul unei echipe mici, însă pentru o echipă care lupta pentru cele două titluri mondiale aceasta a avut un impact major asupra performanţelor lui Alonso, care a terminat cursa doar pe locul opt. 

  • Monaco - Rosberg câştigă, Vettel obţine maximum posibil

    Mercedes a dominat autoritar cursa emblematică de la Monaco, iar Nico Rosberg şi-a asigurat o victorie facilă sosită imediat după testul neregulamentar de 1000 km efectuat cu pneuri Pirelli. Prima intrare a Safety Car-ului pe circuit l-a făcut însă pe coechipierul Lewis Hamilton să piardă timp preţios la boxe ca urmare a faptului că a intrat simultan cu Rosberg, iar Vettel a profitat de oportunitate pentru a se instala pe locul doi. În paralel, Alonso a avut parte de o cursă dificilă, în care a fost depăşit prin manevre spectaculoase de Sergio Perez (McLaren) şi Adrian Sutil (Force India), terminând cursa pe un modest loc şapte. 

  • Marea Britanie - penele de cauciuc conduc la schimbarea pneurilor

    Cursa de la Silverstone avea să schimbe radical desfăşurarea ulterioară a sezonului. Penele succesive înregistrate de piloţi la cauciucul stânga-spate au generat un val de critici la adresa Pirelli, mai ales că Lewis Hamilton s-a numărat printre victime într-un moment în care era liderul cursei. Producătorul italian a acuzat echipele de folosirea incorectă a pneurilor, însă a decis să revină la specificaţiile din sezonul 2012 începând cu Marele Premiu al Ungariei, după o tranziţie la structura de anul trecut în etapa din Germania. Efectul? Monopostul Red Bull Racing a devenit imbatabil, Sauber a renăscut după un start modest de sezon şi atacă în prezent locul şase în clasamentul constructorilor, iar Force India avea să câştige doar trei puncte în următoarele şapte curse după cele 59 din prima parte a anului care i-au permis să fie în faţa celor de la McLaren.

  • Marea Britanie - Alonso plăteşte tribut rezultatelor modeste din calificări

    Pe lângă penele de cauciuc, Marele Premiu al Marii Britanii a reprezentat una dintre puţinele oportunităţi pentru Alonso să recupereze teren în faţa lui Vettel. Plecat de pe locul trei al grilei de start, pilotul echipei Red Bull era lider în turul 41 când a fost nevoit să abandoneze din cauza unei defecţiuni la cutia de viteze. Alonso nu a putut însă să urce decât până pe locul trei al podiumului, fiind încă o dată victima unui monopost Ferrari prea puţin performant pe un singur tur de circuit: spaniolul a luat startul doar de pe locul 10 al grilei de start. Chiar şi aşa, spaniolul se apropiase la numai 21 de puncte de Vettel, o diferenţă neglijabilă în contextul celor 25 de puncte acordate pentru victorie. 

  • Belgia - Vettel câştigă după o depăşire magistrală asupra lui Hamilton

    Spa-Francorchamps este unul dintre puţinele circuite pe care în mod tradiţional monopostul Red Bull are probleme, în principal din cauza forţei de apăsare aerodinamică scăzute. Nu a fost însă cazul şi în acest sezon, când Vettel a obţinut locul doi pe grila de start în spatele lui Hamilton. Pilotul echipei Mercedes era considerat principalul rival al germanului la titlul mondial, însă duelul dintre cei doi s-a încheiat la scurt timp după start. Vettel s-a apropiat ameninţător de Hamilton în virajul Eau Rouge, iar la scurt timp a iniţiat atacul decisiv, pentru ca apoi să treacă primul linia de sosire. Erau primele semne că noile sau, mai degrabă, vechile pneurile furnizate de Pirelli jucau în favoarea echipei austriece. 

  • Italia - victorie fără emoţie

    Speranţele fanilor Mercedes şi Ferrari se îndreptau spre Monza, un alt circuit de mare viteză unde, teoretic, Red Bull ar fi trebuit să aibă probleme. Prestaţia lui Vettel a fost însă chiar şi mai impresionantă decât cea de la Spa-Francorchamps, întrucât germanul obţine pole position-ul în faţa lui Webber şi este cu peste trei zecimi de secundă mai rapid decât ceilalţi piloţi. În prima parte a cursei, Vettel a avut mici defecţiuni la cutia de viteze şi emoţii cu pneul dreapta-faţă, însă lucrurile s-au remediat după prima intrare la boxe, iar germanul a trecut primul linia de sosire cu un avans de cinci secunde în faţa lui Alonso. 

  • Singapore - mai greu decât pare la prima vedere

    Istoria s-a repetat aproape la indigo în Marele Premiu al statului Singapore. Vettel a plecat din nou din pole position, a fost păcălit de Rosberg, dar şi-a recuperat imediat poziţia de lider în virajul trei  după un duel roată la roată cu conaţionalul sţu. Ulterior, pilotul echipei Red Bull a fost cu două-trei secunde pe tur mai rapid decât rivalii săi şi a trecut linia de sosire cu un avans de peste 32 de secunde în faţa lui Alonso, în ciuda faptului că Safety Car-ul a intrat de două ori pe circuit. Ritmul său de cursa a fost cu atât mai impresionant cu cât Marina Bay este unul dintre cele mai solicitante circuite din punct de vedere fizic, iar performanţa obţinută la lumina reflectoarelor avea să prevestească victoriile din Coreea de Sud, Japonia şi India. Ultima i-a adus şi cel de-al patrulea titlu mondial din palmares, după o cursă în care strategia pneurilor a jucat un rol decisiv. 

Mai departe...
  • ferr1, miercuri, 30.10.2013 13:27

    "Depasire magistrala asupra lui Hamilton". Cred ca Spa a vazut depasiri mult mai frumoase. Cand Hakkinen a trecut de Schumacher in 2000, aia cum mai e daca asta e magistrala?