ANALIZA: Dacia Duster versus rivalii sai directi
Automarket a realizat o comparatie complexa intre noul Dacia Duster si cinci rivali ai sai de pe segmentul SUV-urilor accesibile: Skoda Yeti, Hyundai ix35, Fiat Sedici, Suzuki SX4 si Nissan Qashqai.
Lansarea noului Dacia Duster animeaza rivalitatile din segmentul SUV-urilor compacte. Iar destinul face ca absolut toate modelele din acest segment sa fie noi pe piata (cazul Duster, Yeti sau ix35) sau sa fi primit foarte recent un facelift (cazurile SX4, Sedici sau Qashqai), astfel ca batalia pe vanzari se anunta una extrem de tare.
Automarket a facut o comparatie in segmentul SUV-urilor cu pret accesibil disponibile pe piata din Romania. Am comparat dimensiunile si caracteristicile esentiale ale unui SUV: ampatamentul, unghiul de atac si unghiul de degajare, dar si volumul portbagajului. Nu am lasat deoparte gama de motorizari si performantele acesteia, alaturi de pretul de achizitie al acestor modele. Jucatorii din comparatia noastra sunt Dacia Duster, Skoda Yeti, Hyundai ix35, Fiat Sedici, Suzuki SX4 si Nissan Qashqai. Desi Nissan Qashqai nu apartine neaparat acestui segment, fiind mai degraba un crossover de alta natura si cu alte calitati, am decis sa il adaugam acestei comparatii pentru a oferi un termen de comparatie publicului interesat de acest model.
DIMENSIUNI
Pentru a realiza o analiza simpla care determina spatiul interior si cel destinat bagajelor, criterii importante pentru achizitia unui SUV, am comparat ampatamentul si capacitatea portbagajului ale modelelor incluse in analiza noastra. Cele doua valori sunt suficiente pentru a crea o idee despre spatiul oferit de modelul in cauza, iar castigatorul la capitolul ampatament este Dacia Duster. Modelul din Mioveni are un ampatament de 2.673 mm, in timp ce modelul cel mai apropiat de acesta, Hyundai ix35, are un ampatament de 2.640 mm. Pe locul trei vine Nissan Qashqai facelift, cu 2.630 milimetri. Pe de alta parte, la capitolul spatiu destinat bagajelor, Dacia Duster vine pe locul doi, fiind surclasat de Hyundai ix35. Clasamentul ramane neschimbat pentru celelalte patru locuri.
CLASAMENT subcategorie AMPATAMENT: 1) Dacia Duster (6p) ; 2) Hyundai ix35 (5p) ; 3) Nissan Qashqai (4p) ; 4) Skoda Yeti (3p) ; 5-6) Fiat Sedici, Suzuki SX4 (2p) ;
CLASAMENT subcategorie VOLUM PORTBAGAJ: 1) Hyundai ix35 (6p) ; 2) Dacia Duster (5p) ; 3) Nissan Qashqai (4p) ; 4) Skoda Yeti (3p) ; 5-6) Fiat Sedici, Suzuki SX4 (2p)
GAMA DE MOTORIZARI
Segmentul SUV-urilor entry-level trebuie sa faca pe plac unei game intregi de consumatori, care doresc fie un motor economic, fie un motor cu un cuplu motor mare oferit la turatii joase, fie un motor care sa ofere un echilibru intre puterea maxima si cuplul motor maxim. Tocmai de aceea, cea mai buna politica pentru un constructor este de a oferi o gama larga de motorizari, pentru a atinge si cele mai neobisnuite cerinte ale consumatorului de rand. Cea mai bogata gama de motorizari din comparatia noastra este cea a lui Skoda Yeti, model oferit alaturi de cinci motoare, urmata de gama Nissan Qashqai. Pe de alta parte, cel mai puternic motor din segment este gasit pe Hyundai ix35, urmat indeaproape de Skoda Yeti. In timp ce coreenii de la Hyundai ofera un 2.0 CRDI de 184 CP si 383 Nm, cehii de la Skoda pun la bataie un TSI de 1.8 litri care dezvolta 160 CP si 250 Nm. Nissan vine la lupta cu un dCi de 2.0 litri care ofera 150 CP si 320 Nm, in timp ce Sedici si SX4 ofera o unitate diesel de 135 CP si 320 Nm, iar Duster are un dCi de 1.5 litri cu 110 CP si 240 Nm. Deoarece in acest segment motorizarile diesel sunt mai importante decat unitatile otto, Dacia Duster a primit un punct in plus deoarece are doua motoare diesel si un motor otto, in timp ce Suzuki SX4 a primit un punct in plus gratie motorului entry-level de 1.5 litri.
CLASAMENT: 1) Skoda Yeti (6p) ; 2) Hyundai ix35 (5p) ; 3) Nissan Qashqai (4p) ; 4) Suzuki SX4 (3p) ; 5) Dacia Duster (2p) ; 6) Fiat Sedici (1p)
PERFORMANTE
Dat fiind faptul ca aceste modele au si capacitati off-road, vom puncta separat performantele de pe sosea de cele de pe teren accidentat.
CEA MAI RAPIDA ACCELERATIE 0-100 km/h: 1) Skoda Yeti 1.8 TSI (8.4 secunde) ; 2) Nissan Qashqai 2.0 dCi (9.5 secunde) ; 3) Hyundai ix35 2.0 CRDi (10.1 secunde) ; 4) Fiat Sedici 1.6 i (10.7 secunde) ; 5) Suzuki SX4 2.0 DDIS (11 secunde) ; 60 Dacia Duster 1.6 16v (11.5 secunde);
CLASAMENT subcategorie ACCELERATIE 0-100 km/h: 1) Skoda Yeti (6p) ; 2) Nissan Qashqai (5p) 3) Hyundai ix35 (4p) ; 4) Fiat Sedici (3p) ; 5) Suzuki SX4 (2p) ; 6) Dacia Duster (1p);
CELE MAI BUNE UNGHIURI DE ATAC SI DE DEGAJARE in grade: 1) Dacia Duster (30/36); 2) Hyundai ix35 (24.2/26.9) 3) Fiat Sedici (20.30/31.1); 4) Suzuki SX4 (20.30/31.1) ; 5) Nissan Qashqai (19.2/30.2) ; 6) Skoda Yeti (18.8/17.9) ;
CLASAMENT subcategorie UNGHI DE ATAC/DEGAJARE: 1) Dacia Duster (6p) ; 2) Hyundai ix35 (5p) ; 3-4) Fiat Sedici, Suzuki SX4 (4p) ; 5) Nissan Qashqai (2p) ; 6) Skoda Yeti (1p)
CONSUM
Consumul de carburant este un element important la alegerea oricarei masini, deoarece dicteaza autonomia acestui model. Desi la prima vedere clientii de SUV-uri nu sunt extrem de afectati de acest capitol, cumparatorii de SUV-uri accesibile au motive sa fie cu ochii si pe rubrica unde este afisat consumul de carburant estimat al unui model. Modelele cu cel mai bun consum din segmentul SUV-urilor compacte sunt cele echipate cu un motor diesel, motorizarile otto fiind lasate si de data aceasta in urma. Castigatorul acestei categorii este Nissan Qashqai 1.5 dCi, cu un consum mediu anuntat la doar 5.1 litri la 100 kilometri. Pe locul doi vine Dacia Duster 1.5 dCi, care anunta un conum mediu de 5.3 litri, urmati de Skoda Yeti 2.0 TDI tot cu 5.3 litri. Atat Hyundai ix35, cat si Fiat Sedici si Suzuki SX4, anunta un consum mediu de 5.5 litri pentru versiunile diesel echipate cu motoare de 2.0 litri.
CLASAMENT: 1) Nissan Qashqai (6p) ; 2-3) Dacia Duster, Skoda Yeti (5p) ; 4-5-6) Fiat Sedici, Suzuki SX4, Hyundai ix35 (3p)
MASA PROPRIE
La acest capitol al analizei noastre, am comparat masa proprie a versiunilor 4x2 ale modelelor de mai sus. Regula este simpla %u2013 modelul cel mai usor primeste cele mai multe puncte la aceasta categorie. Dacia Duster este cel mai usor model din comparatia noastra, avand o masa de numai 1.160 de kilograme in versiunea 4x2 1.6 16v. Pe locurile 2 si 3 stau Fiat Sedici si Suzuki SX4 cu o masa de 1.215 kilograme fiecare, iar Nissan Quashqai cantareste 1.297 kilograme, in timp ce Suzuki Yeti are o masa de 1.446 kilograme, iar Hyundai ix35 ocupa ultimul loc din aceasta comparatie, cu o masa de 1.753 kg.
CLASAMENT: 1) Dacia Duster (6p); 2-3) Fiat Sedici si Suzuki SX4 (5p); 4) Nissan Qashqai (3p) ; 5) Skoda Yeti (2p) ; 6) Hyundai ix35 (1p);
PRET
Asa cum ne asteptam, Duster loveste greu in adversarii sai la acest aspect, pretul de pornire al modelului romanesc fiind cu aproape 2000 de euro mai mic decat cel al urmatorului clasat, Suzuki SX4 (10.500 versus 12.250 de euro). Considerat de multi rivalul principal de piata al lui Duster, Skoda Yeti pleaca de la 15.466 de euro cu TVA inclus, pret disponibil pentru versiunea TSI de 1.2 litri si 105 CP.
CLASAMENT PRET: 1) Dacia Duster (6p) ; 2) Suzuki SX4 (5p) ; 3) Skoda Yeti (4p) ; 4) Fiat Sedici (3p) ; 5 Nissan Qashqai (2p) ; Hyundai ix35 (1p)
DESIGN
Capitolul design este intotdeauna un punct sensibil atunci cand vorbim de modele low-cost. Fie ca e vorba de un model de clasa mini, o compacta sau chiar un SUV, designerii unui model low-cost au mainile legate atunci cand trebuie sa deseneze urmatorul model al unui constructor care vrea sa se lupte pe acest segment. In cazul SUV-urilor, designerii primesc inca o provocare de la ingineri - acestia fiind nevoiti sa lase loc atat in fata, cat si in spate sau in profil pentru a obtine valori cat mai bune ale unghiului de atac/ventral/de degajare. Pentru a elimina pe cat se poate criteriul subiectiv din ecuatie, fiecare membru al redactiei Automarket a votat separat, rezultatul de mai jos fiind un amestec al gusturilor noastre.
CLASAMENT DESIGN: 1) Nissan Qashqai (6p) ; 2) Dacia Duster (5p) ; 3) Hyundai ix35 (4p) ; 4) Suzuki SX4 (3p) ; 5) Fiat Sedici (2p) ; 6) Skoda Yeti (1p) ;
CONCLUZII
Daca e sa analizam exclusiv elementele comparabile in acest moment, Dacia Duster castiga in fata concurentei, chiar daca luam in calcul Nissan Qashqai sau Hyundai ix35, modele care pot fi considerate de segment si prestanta superioare. Chiar si in aceste conditii, diferenta finala este una mare, de cinci puncte fata de Nissan Qashqai, principalul criteriu care face diferenta fiind in mod evident pretul scazut al lui Duster. Evident, analiza unor elemente aditionale care pot fi subliniate exclusiv printr-un test comparativ (cum sunt calitatea materialelor sau tinuta de drum) ar declasa Duster si ar puncta mai bine Qashqai si Hyundai ix35, deoarece modelul romanesc este construit mai degraba pentru cei care isi doresc un SUV entry-level decat pentru cei care vor ceva mai mult de la o masina de acest tip.
Una peste alta, Duster a reusit sa castige patru categorii, unele fiind extrem de importante pentru un SUV, indiferent de segmentul din care acesta face parte: Pret, Ampatament, Unghiuri de atac/degajare si Masa proprie. Un start doarte bun pentru un model fara istorie pe segmentul SUV-urilor compacte.
CLASAMENT GENERAL: 1) Dacia Duster (42p) ; 2) Nissan Qashqai (37p) ; 3) Hyundai ix35 (35p) ; 4) Skoda Yeti (31p); 5) Suzuki SX4 (29p) ; 6) Fiat Sedici (25p)
Dacia Duster will suck big time pt ca este o masina lowcost, adica varza care nu dai 2 lei pe ea, doar daca treci de la ARO.Parca si ii vad pe ciobanii aia cu globurile alea negre pe cap care merg sa numere oile de pe camp. O sa se bucure de masina sarantocii care nu au bani si vor masina! Dintre cele de mai sus eu votez Fiat Sedici!