#ElectricRomânia 2020, ziua 8, final de tur: Valea Oltului în loc de Transfăgărășan în drumul către casă
Vremea ne-a dat peste cap planurile de a traversa Transfăgărășanul cu cele opt mașini electrice din #ElectricRomânia, așa că ne-am întors acasă pe Valea Oltului. Turul țării cu mașini electrice a ajuns la final.
Ultima zi din Electric România 2020 a început la primele ore ale dimineții. Cu bateriile încărcate, cele opt mașini care au luat parte la acest tur s-au trezit repede la viață în parcarea hotelului Hilton din Sibiu, în ciuda faptului că pe fețele participanților se citea oboseala acumulată pe parcursul a aproape 2.000 de kilometri. Urma o zi mare pentru toate cele opt vehicule electrice, însă nimeni nu a anticipat modificarea din program.
Inițial, programul ultimei zilei bifa traversarea Transfăgărășanului, perla Coroanei în materie de drumuri spectaculoase din România. Conform planului, urcam până la Bâlea Lac, iar apoi coboram pe partea argeșeană până la Pitești, primul punct de alimentare din plan.
Vremea din septembrie deja a devenit instabilă și în ciuda faptului că în restul zilelor am avut parte de soare și de temperaturi de peste 28 de grade Celsius, la Bâlea Lac, toate aplicațiile dedicate anunțau ploaie și temperaturi cuprinse între 5 și 9 grade Celsius. Nu am vrut să riscăm, mai ales că toate mașinile din tur au fost echipate cu anvelope de vară, pneuri care nu garantează siguranță deplină la mai puțin de 7 grade Celsius.
În plus, munca echipei foto-video nu s-ar fi putut desfășura în condiții de siguranță (ridicarea dronelor pe ploaie ar fi fost imposibilă), ceea ce ar fi însemnat că n-am fi putut ilustra aventura de pe Transfăgărășan așa cum v-am obișnuit până acum în restul zilelor.
Am recalibrat lucrurile din mers și am optat, la fel ca în Electric România 2019, să mergem pe Valea Oltului. Ne-am urcat optimiști în mașinile electrice și am pornit către unul dintre cele mai aglomerate și periculoase drumuri din țară, dar nu înainte de a face un mic pit-stop la stația Mol din Veștem pentru cafea și răcoritoare. Cei care sunt în trecere se pot bucura atât de produsele de la Fresh Corner, cât și de energia necesară mașinilor electrice livrată de stația de încărcare Mol Plugee.
Am pornit către Pitești și am urmat ritmul lent al traficului de pe Valea Oltului. Am valsat ușor pe drumurile care străbat satele din Sibiu, însă odată trecuți în județul Vâlcea, "șarpele" care urma cu sfințenie cursul râului Olt s-a oprit. Un accident a blocat complet mersul și așa lent al traficului.
Am stat nemișcați la ieșirea din satul Robești mai bine de o oră și am avut suficient timp să admirăm natura în schimbare și să reflectăm la cele întâmplate în #ElectricRomânia în ultima săptămână. Ne-am gândit și la infrastructură și la modul în care o autostradă ar fi putut schimba complet ultima zi din turul României cu mașini electrice.
Am urmat coloana de mașini care șerpuia pe limba de asfalt așezată de-a lungul Oltului și la puțin timp după ora prânzului eram în Pitești.
Aici era programată ultima încărcare din acest tur. Audi e-tron Sportback, Porsche Taycan și Volkswagen ID.3 au jucat din nou pe teren propriu și și-au pus la punct procentele din baterii la stația MOON de 75 kW din curtea dealerului Euro Tehno Group Pitești. În scurt timp, stațiile MOON vor intra într-o rețea disponibilă contra cost publicului larg, dar dacă vă gândiți la o soluție pentru acasă, compania oferă și o gamă de wallbox-uri rezidențiale.
În tot acest timp, restul mașinilor din caravana electrică s-au împrăștiat la stațiile din oraș, cu excepția SUV-urilor Kia e-Niro și Hyundai Kona Electric, cele două modele care de-a lungul acestui tur ne-au binecuvântat cu autonomii generoase. Cele două asiatice au ales să se "relaxeze" și să privească cu încredere către ultimul sprint până la București.
Puțin peste 100 de kilometri ne despărțeau de casă, iar autostrada care leagă Piteștiul de București ni s-a părut o binecuvântare după orele petrecute pe Valea Oltului. Și asta în condițiile în care în ziua precedentă am învățat că drumurile rapide nu sunt cele mai prietenoase cu autonomiile mașinilor electrice.
Ghidați de aplicațiile de navigație, toate cele opt mașini electrice din acest tur s-au întâlnit, pentru o ultimă ședință foto și video, în parcarea restaurantului Vacanța Culinară de pe malul Lacului Mogoșoaia. Am încheiat #ElectricRomânia 2020, turul țării cu opt mașini electrice. A fost un workshop, un test, o provocare și lecție din care am învățat atât despre mașinile pe care le-am condus, dar mai ales despre infrastructura dedicată modelelor electrice din România.
Așa cum v-am obișnuit până acum, în următoarele rânduri vă prezentăm impresiile actorilor care au luat parte la acest tur.
CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) ȘI KIA e-NIRO
Deși Kia e-Niro și Hyundai Kona Electric împart aceeași platformă tehnică, cele două modele propun un comportament diferit. Singurul numitor comun este autonomia generoasă. La fel ca în cazul lui Kona Electric, Kia e-Niro reușește să treacă de o autonomie de 400 de kilometri, iar acest lucru s-a văzut și în zilele pe care modelul asiatic le-a petrecut în #ElectricRomânia.
În rest, cele două companii au pregătit produse diferite. Kia e-Niro este mai mare, oferă mai mult spațiu și este mai practic. E adevărat, și mai scump. În același timp, suspensia a fost reglată pentru un plus de confort, iar interiorul propune materiale mai bune și un layout diferit. Și comportamentul dinamic este diferit, iar dacă la Kona Electric se observa cu ușurință fenomenul de torque steer în modul Sport, calibrarea lui Kia e-Niro estompează astfel de ieșiri.
KIA E-NIRO - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 13.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 57.3 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 292 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 279 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 37.7 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 474 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 392.64 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 423.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
453.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 435.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
381 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 500 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 395.1 km |
ADRIAN MITREA (0-100.RO) ȘI AUDI e-tron SPORTBACK
Audi e-tron e mare, confortabil și extrem de spațios. Este tipul de mașină care sfidează convenționalul, chiar dacă unele soluții sunt controversate - cum sunt oglinzile retrovizoare digitale bazate pe camere video.
Instalația audio Bang & Olufsen sună excepțional, iar finisajele sunt de calitate foarte bună. În categoria lui de performanțe și preț, deja poate fi luat în calcul ca alternativă la benzină sau diesel, autonomia fiind relativ mare: adesea peste 350 de kilomeri.
Pe de altă parte, se simte masivitatea și masa ridicată, iar sistemul de conectivitate cu telefonul mobil este confuzant. Consumul per total e destul de ridicat, undeva spre 22-24 kWh/100 km - valori sub care cu greu poate coborî.
AUDI E-TRON SPORTBACK - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 23.2 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 50 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 348 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 289 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 67 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 372.8 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 312.27 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 353.06 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
415.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 384.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
294.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
ROBERT STAN (LIFENEWS.RO) ȘI HYUNDAI KONA ELECTRIC
Ultima zi dintre cele opt ale #ElectricRomânia a început cu confortul dat de bateria de 64 kWh a SUV-ului electric Hyundai Kona care promite un drum Sibiu - București fără a fi nevoie de pauze la stațiile de încărcare. De altfel, de la Sibiu la Pitești mașina a consumat mai puțin de 25% din energie. (Atenție, în sens invers, valorile vor fi cu totul altele).
Pe lângă o autonomie de cira 400 de kilometri, ba chiar mai mare dacă avem în vedere că o mare parte a drumului este în coborâre, Kona Electric pune la dispoziția șoferului 204 CP, ceea ce se traduce prin accelerații excelente pentru a depăși la nevoie, plus un pachet de dotări care nu lasă prea mult loc de mai bine.
Toate acestea la un loc înseamnă un drum liniștit, dacă nu luăm în calcul pauza forțată de mai bine de o ora de pe valea Oltului (deja "obișnuitul" si tragicul accident care oprește complet traficul și iți dă peste cap orice estimare de timp), la bordul unei mașini cu un pret de 42.935 euro (Hyundai Kona Electric, Luxury+).
HYUNDAI KONA ELECTRIC - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 12.9 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 56.2 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 299 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 281 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 36.2 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 496.2 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 415.58 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 547.01 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 551.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 421.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
426.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 484.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 410.3 km |
BOGDAN MIRICĂ (LA VOLAN - DIGI24 ȘI REVISTA ECOWHEELS) ȘI VOLKSWAGEN ID.3
Așteptările au fost ridicate. Mai ales după ce livrările au întârziat, iar unii clienți au început sa se gândească de două ori. Dar pot spune acum, după ce ID.3 a ajuns oficial în România și mi s-a destăinuit astăzi, că așteptarea a meritat. ID.3 este suma lucrurilor pe care clienții Volkswagen sunt obișnuiți să le primească: o ergonomie exemplară, tehnologie revoluționară, confort în atingerea destinațiilor și funcționalitate. Nu mai vorbesc de spațiu intrerior (portbagaj, bancheta spate, spații pentru obiectele tale personale). Volkswagen ID.3, împreună cu Hyundai Kona EV și Kia e-Niro, face parte din acea specie de vehicule electrice care nu se teme de vreo 200 de kilometri de autostradă. În oraș, lucrurile sunt mult, mult mai relaxate.
În concluzie, Golf-ul electricelor e prezent la datorie și promite să recupereze teren la fel cum creștea Făt-Frumos în basme: “cât alții în 10”.
VOLKSWAGEN ID.3 - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 15.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 56 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 310 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 294 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 46.2 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 370 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 322.22 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 318.68 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
391.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 391.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
379 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
CRISTIANA OPREA (PILOT DE RALIU ȘI JURNALIST EMOTICAR.RO) ȘI PORSCHE TAYCAN TURBO
A fost vedeta turului, indiscutabil. Porsche Taycan a atras toate privirile prin silueta lui de operă de artă tehnologizată, iar experiența la volan este unică. Într-adevăr, nu se va auzi și nu îmi va face sufletul să vibrez niciodată cum o face un V8, dar - și aici este cheia #ElectricRomania - niciodată nu vei avea 680CP instantaneu atunci când apeși pedala de accelerație. Cele 2380kg dispar și îți rămâne exact esența brandului Porsche: sportivitate dusă la extrem într-un habitaclu luxos și, în același timp, optimizat pentru pilotaj.
Cele două baterii sunt suficiente pentru o autonomie de peste 350km, testată de noi în cele mai dure condiții pentru o electrică: Valea Oltului și autostrada. Taycan se poate încărca la stații de până la 270kW, în condițiile în care cea mai puternică stație de la noi ajunge la 150kW. Concluzia mea este că Porsche Taycan este o mașină de colecție, cu o atitudine și un design futurist care anunță revoluția electrică. Reprezintă tot ce ne imaginam în urmă cu 10 ani despre viitorul futurist al autovehiculelor și te face să visezi la ce va fi și mai departe, peste alți 10-15 ani.
PORSCHE TAYCAN TURBO - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 24.1 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 51 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 357 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 303 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 73.1 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 |
347.3 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 310.00 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 279.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
368.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 328.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
396.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 465 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 378.7 km |
DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTO TEST) ȘI MINI COOPER SE
Ultima zi m-a adus față în față cu un prieten. Mini Cooper SE, primul model electric produs de marca britanică este atât de agil și plăcut la condus încât nu îl uiți ușor. Anterior, am luat contact cu Cooper SE în oraș, mediul în care se simte cel mai bine. Agilitatea specifică modelelor Mini a fost păstrată intactă, dar reversul medaliei este autonomia redusă. Bateria de capacitate mică este ideală pentru oraș, însă la drumuri lungi necesită alimentări mai dese. Însă, sunt suficiente 10-20 minute la o stație rapidă pentru ca modelul să primească o infuzie suficientă de energie electrică.
Mini Cooper SE s-a achitat cu brio însă și de traseul parcurs azi între Sibiu și București, alimentările de pe traseu însumând doar 30 minute.
MINI COOPER SE - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 13.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 54.6 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 316 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 281.5 kilometri |
COST EFECTIV | 41 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 38 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 214 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 218.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 171 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
240.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 186.5 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
180.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 227.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 192.7 km |
DANIEL TOMESCU (STACS TV) ȘI RENAULT ZOE
Renault Zoe este o mașină de oraș cu autonomia unei mașini de familie și cu care poți face peste 380 de kilometri fără alimentare. Și toate acestea într-o mașină mai micuță, mai de oraș, dar cu un șasiu foarte confortabil, cu un portbagaj încăpător și cu niste finisaje interioare peste medie. Îmi place că mașina se conduce elegant, fără smucituri la accelerație, fără o pedală de frână sensibilă și cu o insonorizare bună la viteze mari. Îmi place sunetul de deplasare până în 30 km/h (lucru care la multe mașini electrice nu există) și îmi plac consumul de 10,7 kWh în afara orașului și autonomia generoasă.
RENAULT ZOE - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 13.1 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 54.1 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 320 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 288.5 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 37.8 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 397 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 361.11 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 358.62 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
376.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 390.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
403 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 444.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 323 km |
TUDOR RUS (DOUĂLOCURI.RO ȘI TOPSPEED.COM) ȘI PEUGEOT E-2008
Înveliș sci-fi, interior pe aceeași linie, dar totuși foarte primitor, deloc rece și impersonal. Direcția din burete e un deliciu în oraș, dar tot ea te trage de mânecă la drum lung că Peugeot e-2008 este exclusiv dedicat confortului tău și al pasagerilor. Dacă Peugeot ține rețeta identică pe partea de design, materiale și tactic, cel puțin pe echiparea GT care acum marchează doar modelele electrice din gamă, viitoarele îmbunătățiri ar trebui să vizeze capacitatea bateriei. Între timp, e-2008 se descurcă binișor și în afara orașului, dar va fi preferatul celor cu tabieturi predominant urbane.
PEUGEOT E-2008 - ZIUA 8 | |
CONSUM MEDIU | 12.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 52 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 336 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 292 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 36.5 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 8 | 360 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 7 | 198.24 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 252.81 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
326.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 274.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
316.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 348.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 283 km |
În zilele următoare vom reveni cu un material în care vom prezenta concluziile, dar și cele mai importante valori (în trafic real și cu șoferi diferiți) pe care le-am descoperit despre cele opt mașini din #ElectricRomânia.
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
ASISTENȚĂ RUTIERĂ
A24assistance
Indiferent ce vor zice unii sau alții, că vrem, sau nu, clar viitorul va fi electric. Iar pentru asta un cuvânt greu îl vor avea producătorii de baterii și echipamente de încărcare. Dacă ei reușesc vor reuși și producătorii de mașini. Probabil și prețurile vor deveni un pic mai accesibile. Deocamdată pe segmentul de lux, Porsche și Audi E Tron, e clar au piața lor și aici nu mai contează prețul, contează rafinamentul și performanțele. Pentru Zoe și Mini s-ar putea ca în câțiva ani să ne putem aventura și la drumuri mai lungi, de concediu. Deocamdată, pentru oraș și naveta Zoe e opțiunea cea mai avantajoasă. Pentru segmentul de mijloc, exact cum ma așteptam, asiaticele vin tare și cu folos din urmă. În cele șapte zile au demonstrat un echilibru perfect între confort, preț și consum. Practic cred că au avut cel mai constant consum. Repet, cred. Iar ca preț, cu un ecotichet, cred că ar fi oarecum rezonabile. De văzut cum va evolua VW, deocamdată are mai multe necunoscute.