Interviu cu Arnaud Deboeuf (Renault): "Logan 2 va avea aceleaşi preţuri ca actualul Logan"
Automarket a discutat la Geneva cu Arnaud Deboeuf, directorului programului entry de la Renault. Am vorbit despre Lodgy şi despre viitoarele modele Dacia.
Arnaud Deboeuf este unul dintre părinții lui Dacia Duster. Lucrează la Renault din 1993 şi a fost numit director adjunct al programului entry în 2007, iar prima sa sarcină a sa în noua poziție a fost dezvoltarea SUV-ului Dacia. Iniţial, Deboeuf lucra la departamentul de Dezvoltare a Motoarelor celor de la Ne-am întâlnit cu Arnaud Deboeuf în cadrul unei săli de conferinţă amenajate în spatele standului Renault de la Salonul Auto de la Geneva, într-o discuție comună între jurnaliștii români și oficialul francez. La fel ca ceilalţi zece ziarişti din grupul care a participat la întâlnirea cu Arnaud Deboeuf, eram nerăbdător să-i pun câteva întrebări despre viitoarele modele Dacia şi despre noul Lodgy. Întâlnirea cu Deboeuf a durat doar 30 de minute, iar grupul de jurnalişti din România s-a dovedit a fi extrem de tonic odată ce Deboeuf ne-a explicat de ce nu are Lodgy ESP în standard. |
AUTOMARKET: Care sunt concurenţii nou lansatului Dacia Lodgy?
Arnauld Debouef: Primul nostru concurent este piaţa second-hand. Ne gândim la monovolumele mari, care au o lungime mai mare de 4.5 metri. Ca idee, prima şi a doua generaţie a lui Renault Espace avea o lungime de 4.5 metri. Mai sunt în vizor şi alte monovolume mari, cum ar fi Citroen C8. Aceştia sunt primii noştri competitori. Dacă ne uităm la clienţii noştri, vedem că aceştia vin din piaţa second-hand. Aşa că le oferim o maşină nouă, cu tehnologie nouă, design modern - la zi cu tendinţele mondiale şi răspunderea oferită de garanţie. În ceea ce priveşte design-ul, suntem aproape de Toyota şi de alte mărci asiatice. În ceea ce priveşte preţul lui Lodgy, nu există niciun competitor pentru acest model. Cât despre piaţa lui Lodgy, nu ne concentrăm doar pe Europa, ci vrem să vindem această maşină în întreaga lume.
Ce aşteptări aveţi pentru Lodgy în Europa?
Marca Dacia este foarte dinamică în Europa, după cum ştiţi cu toţii. Dacia este concentrată pe Europa, dar avem ambiţii să vindem bine şi în Africa. În 2011, Dacia a atins acelaşi nivel al vânzărilor ca în anul precedent, dar motivul este legat de oprirea programelor de înnoire ale parcurilor auto din Europa de Vest. Aşadar, am avut o creştere anormală în 2010, iar în 2011 piaţa a ajuns la un nivel normal. Anul 2012 va fi mai bun decât 2011, deoarece ne-am mărit gama, iar Duster are succes pe toate pieţele pe care activează. Suntem încrezători în privinţa lui Lodgy în Europa de Vest, deoarece există deja o piaţă pentru aceste modele în acea zonă. Spre exemplu, când am lansat Duster, piaţa pentru aceste modele nu exista nici în Europa de Est, nici în Europa de Vest.
Cum aţi reuşit să-l scoateţi pe Lodgy atât de ieftin?
Cred că e vorba de ADN-ul Dacia. Am învăţat multe cu Logan şi ne-am îmbunătăţit semnificativ procedurile de reducere a costurilor. Nu este deloc uşor. Dacă era, aveam foarte mulţi concurenţi acum. Dar, la opt ani de la lansarea lui Logan, încă nu avem niciun competitor. Abia acum vin rivali pe pieţe cum este cea din India, unde Toyota a lansat Etios şi PSA se gândeşte la un model, dar încă nu avem un rival adevărat. Evident, vom avem rivali în curând, Skoda îşi regândeşte strategia, mai există şi mărcile coreene, iar Peugeot-Citroen se gândeşte la un model low cost. Până atunci, suntem singuri pe acest segment, cum am fost şi în ultimii opt ani. Cred că suntem cu zece ani în faţa rivalilor în ceea ce priveşte sistemele de reducere a costurilor.
SECRETUL PREŢULUI MIC: COSTURI REDUSE INTELIGENT
Ne puteţi da nişte exemple concrete legate de cum aţi redus costurile pe Lodgy?
Practic, am lucrat la toată structura costurilor, lucru care este simplu şi complicat în acelaşi timp, mai ales când vorbeşti despre o maşină. Costurile legate de manoperă nu sunt atât de importante, deoarece nu reprezintă mai mult de 15% din valoarea unui vehicul nou. Spre exemplu, în cazul lui Lodgy, scaunele de pe rândurile doi şi trei sunt exact la fel ca scaunele care echipează Logan MCV. Dacă ne uităm la bord, vedem că este un bord complet nou, dar unitatea de climatizare este identică cu cea folosită pe Logan. Drept dovadă, avem fantele sistemului de climatizare, care au aceeaşi poziţie şi aceeaşi formă. Platforma în sine este tot de Logan, Duster este 70% apropiat de Sandero, iar Lodgy este 55% identic cu Logan la nivel de platformă.
Probabil că pe Lodgy au apărut însă şi elemente noi, pe care le vom vedea ulterior în gama Dacia. Care sunt acestea?
O schimbare mare este la nivelul compartimentului motor, care va fi folosit şi la reînnoirea gamei. Suntem în tranziţie, deoarece am introdus motoare noi şi elemente electronice şi tehnice noi. Noul Logan va avea mai multe piese în comun cu Lodgy decât are noul nostru monovolum cu primul Logan.
LODGY: "GARANTĂM TREI STELE EURONCAP"
Cât de sigur va fi Lodgy?
Avem patru airbag-uri în standard încă de la primul nivel de echipare, iar toată structura de protecţie vine de la Renault. Modelul de bază va obţine trei stele. Putem îmbunătăţi clasarea cu ajutorul unui sistem de avertizare a purtării centurii de siguranţă pentru şofer. Am îmbunătăţit comportamentul la testul de impact cu pietonii, graţie noului compartiment motor, totul pentru a respecta cerinţele EuroNCAP. Modelul de bază va obţine cel puţin trei stele. Este obligatoriu să obţinem trei stele.
De ce nu vizaţi mai multe stele?
Dacia nu va concura pentru cinci stele. EuroNCAP devine din ce în ce mai tehnologizat, aşa că nu ne interesează cinci stele. Garantăm trei stele, deoarece acest nivel garantează siguranţa celulei pasagerilor. Dacă putem atinge patru stele fără costuri prea mari, vom adapta modelul pentru a obţine patru stele. După cum ştiţi, Sandero avea trei stele EuroNCAP, aşa că am adăugat opţiunea airbag-urilor laterale pentru a obţine patru stele. Cinci stele EuroNCAP nu mai semnifică atât de mult nivelul de siguranţă al automobilului, ci sunt obţinute prin dotări suplimentare, cum ar fi ESP sau avertizorul pentru centuri.
De ce este Lodgy oferit doar cu limitator de viteză şi nu cu un pilot automat în toată regula?
E o problemă interesantă. Totul este legat de spiritul Dacia. În Europa, limitatorul de viteză devine un element obligatoriu, din cauza numărului mare de radare amplasate pe şosele. Clienţii noştri se plâng de lipsa acestui element. E o cerere din partea clienţilor, aşa că l-am montat pe Lodgy, cum a fost şi cazul sistemului de aer condiţionat. Dar nu avem încă aer condiţionat cu reglare automată din acelaşi motiv pentru care nu avem şi funcţie de confort pentru regulatorul de viteză - clienţii nu cer acest lucru. Ei ar primi cu braţele deschise un asemenea echipament, dar nu sunt clienţi dispuşi să plătească în plus pentru acest element. Au cerut clar un limitator de viteză, ar dori un pilot automat, dar nu este cazul.
Aţi spus că ESP-ul nu este standard pentru Lodgy. Nu era obligatoriu?
Cred că problema este mult mai complexă decât pare. ESP-ul este, în mod clar, o cerere a constructorilor germani. E alimentată de germanii de la Mercedes-Benz, de când aceştia au avut probleme de stabilitate cu vechiul A-Klasse. Maşinile noastre nu au nevoie de ESP. Când o veţi testa, veţi vedea ADN-ul platformei şi veţi înţelege. ESP-ul a fost dezvoltat pentru Clasa A, a fost o tehnologie pentru geneza platformei. Sunt sigur că aţi condus Logan şi aţi văzut cât de sigură este platforma pe şosea şi cât de manevrabilă este. Când va fi obligatoriu, îl vom monta. Dar nu este nevoie de aşa ceva. ESP-ul este un tratament pentru o platformă cu manevrabilitate slabă.
De ce a avut Duster ESP pentru versiunea 4x4?
E altă situaţie cu Duster, deoarece vorbim de un 4x4. Iarna, când mergi cu Duster şi ai nevoie de mai multă aderenţă pe modul 4x4, foloseşti ESP-ul ca să-i oferi aderenţă suplimentară roţii cu tracţiune. ESP-ul va deveni obligatoriu în Europa şi îl vom monta atunci.
Dacia tocmai a lansat primul său motor turbo pe benzină, vom vedea acest motor şi pe alte modele? Ne putem aştepta la surprize precum Start-Stop şi tehnologii microhibrid?
Da, cu siguranţă că o să-l vedem şi pe alte modele din gama Dacia. Suntem foarte pragmatici la Dacia. Folosim toate tehnologiile disponibile în Alianţă pentru a răspunde nevoilor clienţilor noştri, cât timp acestea nu costă prea mult. Spre exemplu, la Duster, avem o transmisie Nissan pentru modelul cu tracţiune integrală, iar la Lodgy folosim tot tehnologie a Alianţei (n.r. Renault-Nissan). Nu vrem să fim lideri la tehnologie. Vrem să o folosim când este ieftină, când este rentabilă din punctul de vedere al costurilor şi când este dorită de clienţii noştri. Vom avea câteva surprize în viitor, însă nu vrem să introducem niciun element pe care clienţii să nu fie dispuşi să-l plătească.
Spuneţi-ne despre interfaţa multimedia, este nouă?
Da, este complet nouă, dezvoltată de Dacia alături de LG pentru modelele Dacia. O veţi vedea şi pe alte modele. Ne-am înţeles foarte bine cu cei de la LG, au înţeles ce am dorit noi. Toţi clienţii vor acum un sistem de navigaţie, toţi vor să îşi aducă muzica în maşină, toţi vor conectivitate. Îl vom folosi şi pentru celelalte modele, dar nu va fi oferit ca opţional pentru Duster şi pentru modelele actuale, deoarece există o incompabilitate tehnică la nivelul conexiunilor. Dar Duster va primi acest sistem puţin mai târziu.
Duster este oferit şi cu scaune din piele sintetică. De ce nu există opţiunea asta şi pentru Lodgy?
Astăzi vom lansa Lodgy fără tapiţerie din piele. După cum aţi văzut, Duster a primit astăzi (n.r. la Salonul Auto de la Geneva) o ediţie specială. Lodgy va avea o viaţă lungă, de şase, şapte, opt ani. Vom vedea.
LOGAN 2 VA AVEA ACELEAŞI PREŢURI CA ACTUALUL MODEL
Când veţi lansa următorul Logan, va rămâne actuala generaţie în producţie pentru a oferi o alternativă mai ieftină?
Nu sunt sigur. Dar eu cred că vă gândiţi la altceva: dacă noul Logan va fi mai scump decât actualul Logan. Dacă Dacia va fi mai scumpă. În acest caz, răspunsul este nu. Dacia nu va face ca Skoda. Noi facem parte din Grupul Renault şi avem propriul nostru ADN. ADN-ul nostru este foarte clar şi nu vrem să ne luptăm cu modelele Renault. Toată lumea ştie acum despre marca Dacia, o maşină foarte fiabilă şi foarte serioasă, foarte mare şi spaţioasă şi acum avem şi un design mai atrăgător. În plus, avem şi costuri foarte bune. De astăzi, pot să vă spun că Lodgy reprezintă o nouă realizare: un monovolum mare mai ieftin de 10.000 de euro. Nu vrem să scumpim Loganul, deoarece avem o bază stabilă de clienţi şi nu vrem să-i pierdem. Vrem să ne păstrăm imaginea de marcă.
Logan 2 va păstra platforma actuală sau va fi schimbată?
Noul Logan va fi bazat pe platforma actualului Logan, care este foarte importantă pentru noi, deoarece este una dintre cele mai fiabile platforme din Europa. Preţuiesc platforma Logan, în special când merg la Piteşti, deoarece drumul nu este la fel de bun, iar toată lumea recunoaşte Dacia pentru acest lucru, pentru suspensia sa comfortabilă. Am fost odată în India şi am parcurs un traseu de 300 de kilometri, la dus am fost cu o Corolla şi la întoarcere am condus un Logan. Pot să vă spun că există o diferenţă foarte mare. Avem o platformă foarte bună.
Veţi lansa un motor mai puternic pentru Duster?
Avem deja un motor mai puternic pentru Duster, iar anul acesta vom produce acest model în patru uzine de pe Glob. Pe parcursul carierei de piaţă a lui Duster vom lansa motoare noi, dar în prezent suntem mulţumiţi de cele oferite în gamă. Nu este nicio problemă să oferim un motor pe benzină de 2.0 litri, nu este o problemă de tehnologie, ci o problemă de marketing. Noi, cei de la Dacia, ne întrebăm dacă avem nevoie de acest motor, dacă îl putem vinde. Îşi doreşte un client acest motor? Dacă îl doresc suficienţi clienţi, îl putem vinde, dar nu îl putem introduce "cu forţa". Nu vrem să creştem preţul fără motiv.
Vom vedea interiorul lui Lodgy şi pe alte modele Dacia?
Da. Odată cu Lodgy am lansat un nou interior şi veţi vedea că interiorul o să fie oferit şi pe alte modele. Pentru a păstra preţul la un nivel scăzut, tot ce nu este văzut de client rămâne neschimbat. Putem să facem o diferenţiere prin elementele exterioare şi ornamentele de la interior. Cu acestea ne putem descurca. Este cea mai bună soluţie.
A 5-a stea se da pentru siguranta pietonilor... Stimate dom director.... mai intrati pe google ce naiba...