OFICIAL: Opel pleaca de la GM la Magna, via Rusia
Opel a fost cedat de GM catre Magna, Rusia jucand insa un rol esential in afacere. In perioada urmatoare vor disparea 11.000 de joburi in cadrul uzinelor Opel.
Guvernul german a acceptat intelegerea dintre General Motors si grupul Magna/GAZ pentru preluarea Opel, compania din Russelsheim trecand acum cu acte in regula din curtea americanilor de la GM in cea a canadiano-austriaco-rusilor de la Magna/GAZ, dupa exact 80 de ani in care GM a detinut majoritatea actiunilor companiei germane.
Conditiile intelegerii dintre parti arata ca GM va mentine 35% din Opel iar sindicatele muncitorilor Opel raman cu 10%, restul procentelor fiind impartite intre compania Magna (20%) si banca ruseasca de stat Sberbank (35%), care a oferit sprijin financiar pentru reglementarea intelegerii.
Conform intelegerii, Germania va avea rol de garant pentru un imprumut de circa 3.5 milioane de euro pentru noii detinatori ai Opel, guvernul german urmand sa imprumute chiar el companiei Opel 1.5 milioane de euro. In aceste conditii, suma garantata de Magna pentru a mentine Opel pe linia de plutire in urmatoarele saptamani este de 300 de milioane de euro.
20% DIN JOBURILE OPEL DISPAR
Sindicatele Opel au avut un cuvant greu de spus in desfasurarea ostilitatilor negocierilor, dupa ce acestea au ales Magna in detrimentul Fiat, desi consortiul canadiano-austriac a anuntat din start ca va taia circa 11.000 dintre joburile europene Opel, un sfert dintre acestea fiind in Germania. Opel dispune in acest moment de 50.000 de angajati.
“Cred ca este startul unui nou viitor pentru Opel, pentru muncitori, pentru companie si pentru brandul in sine”,a declarat seful GM Europe, Carl-Peter Forster.
CE SE INTAMPLA CU FABRICILE EUROPENE OPEL?
Totusi, mutarea ridica insa multe semne de intrebare, foarte multi analisti germani si sindicatele muncitorilor Opel din afara Germaniei fiind nemultumiti de afacere, pe care o considera una pur electorala. In urma acordului, uzinele Opel din Germania nu vor fi inchise, insa nu exista inca nicio promisiune in acest sens legata de celelalte fabrici Opel din Europa. Mai mult, conform planului Magna, Opel va fi utilizat intens pe piata din Rusia, care inaintea izbucnirii crizei reprezenta cea mai dinamica piata europeana din punctul de vedere al cresterii vanzarilor. Acest lucru va insemna transferul unei parti a productiei europene intr-o uzina ruseasca detinuta de Oleg Deripaska, magnatul care sta in spatele companiei GAZ, partenerul principal al celor de la Magna in afacerea Opel.
De altfel, sindicatele muncitorilor Opel din Marea Britanie, acolo unde marca germana dispune de doua fabrici, au acuzat in termeni duri statul german, pe care l-a considerat mult prea aplecat asupra salvarii numarului de locuri de munca in detrimentul analizei la rece a ofertelor in complexitatea lor. Una dintre explicatii ar fi aceea ca Angela Merkel mizeaza pe reactia populara pozitiva in conditiile in care toamna acestui an va gazdui o runda de alegeri parlamentare in Germania. Unele voci din politica merg chiar mai departe, sustinand ca “afacerea Opel” reprezinta o palma data ofertelor adevarate, cum ar fi cea din partea Fiat, Germania alegand grupul Magna/GAZ, finantat de rusi, din cauza legaturilor energetice pe care ele doua state le au.
CRITICI DURE DIN PARTEA ANALISTILOR
“Investitorii canadiano-rusi vor incerca tot ce este posibil, apoi vor vedea ca au gresit, astfel ca Opel va deveni o companie falimentara in doi sau trei ani”, sustine Frank Schwoppe, analist al bancii germane Nord LB. Opinia acestuia este impartasita, de altfel, de majoritatea analistilor economici germani, care sustin ca statul a luat o decizie pripita si ca Magna nu detine experienta in fabricarea de masini, asa cum era cazul celor de la Fiat. "Totul pare sa fie facut in graba, pe baze extrem de sensibile. Sa spunem ca sansele ca aceasta afecere sa functioneze sunt de 60-70%", sustine Juergen Piper, analist auto al Bancii Metzler, citat de AFP.
Mai mult, insasi Angela Merkel accepta faptul ca lucrurile sunt inca neclare in privinta viitorului Opel: “Pentru Magna si Opel, munca de abia incepe. Sunt o multime de greutati peste care cele doua companii trebuie sa treaca”, sustine Cancelarul german.
CE VA FACE FIAT?
Seful Fiat, Sergio Marchionne, anuntase deja ca se retrage din cursa pentru Opel cu o zi inainte de finalizarea negocierilor. Dar visul sau, de a transforma Grupul Fiat in cea de-a doua companie ca volum de productie la nivel mondial dupa Toyota, sta inca in picioare. Acum cateva luni, Marchionne sustinea ca in urma crizei vor supravietui doar sase mari grupuri auto, care reusesc sa produca cel putin 5.5 milioane de vehicule pe an. In acest moment, alianta Fiat-Chrysler produce circa 4 milioane de masini anual.
Desi a anuntat ca nu este interesat in cautarea altor parteneri europeni dupa ce afacerea Opel a cazut din cauza pretentiilor exagerate ale statului german, Fiat urmareste inca pista Saab, marca suedeza de care General Motors vrea sa scape. In plus, Fiat planuieste o oferta pentru operatiunile GM din America Latina, piata pe care Fiat sta extrem de bine.
"Marchionne are un plan B. Faptul ca afacerea Opel a cazut nu va afea consecinte majore asupra Fiat. Grupul s-a aliat deja cu Chrysler si lucreaza impreuna la limitarea efectelor crizei", sustine Raffaele Oriani, profesor de economie la Universitatea din Roma.
"Daca Opel nu ne va vrea, nu voi intra in depresie. Nu cer mila nimanui. Daca afacerea Opel nu se va termina bine pentru Fiat, viata merge inainte. Vom continua sa muncim cu ceea ce avem", declarase Marchionne inaintea incheierii afacerii Opel intr-un interviu acordat publicatiei germane Der Spiegel.
via | AFP | Reuters
Chiar trebuia cei de la OPEL sa se lase umiliti de rusi. Imi bag piciorul in mama lor de rusi. Am un Opel astra H si avem planuri sa-mi iau un Insignia dar acuma am sa ma mai gandesc la aceasta varianta de 200 de ori. Se pare ca nu se mai fac masini bune ca alta data. Imi pare rau OPEL dar nu va mai vreau.