INTERVIU: 5 întrebări pentru Jozef Kaban, designerul-şef Skoda
Automarket a avut ocazia de a sta de vorbă, în cadrul Salonului Auto de la Geneva, cu omul care lucrat la liniile lui Bugatti Veyron şi acum desenează viitoarele modele Skoda.
Născut în 4 ianuarie 1973, în localitatea slovacă Namestovo, Jozef Kaban ocupă din februarie 2008 funcţia de designer şef Skoda. Înainte de a pune pe hârtie liniile viitoarele modele ale constructorului ceh, Kaban a lucrat tot în interiorul grupului Volkswagen, semnând exteriorul mai multor modele şi concepte dezvăluite sub logo-ul Audi.
În 1999, Kaban a avut ocazia de a lucra sub conducerea lui Hartmut Warkuss, omul care de altfel l-a şi descoperit, în cadrul unui proiect măreţ: Bugatti Veyron. Kaban a fost alături de echipa de design a supercarului de la primele schiţe până la lansarea lui Veyron în producţia de serie. De-a lungul carierei sale, Kaban a fost recompensat cu premiul "Giorgio Giugiaro Design Innovation".
1. Giugiaro şi Skoda
AUTOMARKET: Toată lumea vorbeşte despre sosirea casei de design Giugiaro în interiorul grupului Volkswagen. Mulţi se aşteaptă ca italienii să îşi pună amprenta pe fiecare brand existent deja sub cupola VW. Se vor simţi influenţele Giugiaro şi pe viitoarele modele Skoda?
JOZEF KABAN: Să fiu sincer, Giugiaro a influenţat deja designul Skoda, dar dintr-o perspectivă diferită. Când eram la începutul carierei a fost unul dintre designerii care m-au inspirat, de aceea sunt foarte fericit că acum face parte din grupul nostru.
Această mutare nu este sinonimă cu influenţarea designului Skoda, nu înseamnă că domnul Giugiaro îmi va oferi indicaţii privind liniile viitoare. Sunt şanse să vedem amprenta Giugiaro pentru că designul evoluează, caută noi direcţii, iar dacă echipa sa vede noi oportunităţi pentru noi nu voi ezita să le iau în calcul. Designul nu se face cu egoism. El se face ghidându-ne după cerinţele publicului.
Ca o concluzie însă, modelele noastre nu vor fi desenate în întregime de Giugiaro.
2. Design low-cost
AUTOMARKET: Este designul o caracteristică importantă a unui model low-cost?
JOZEF KABAN: Este foarte important. Fiecare om care cumpără o maşină visează la ceva anume. De aceea, este important să nu gândim că atunci când nu ai bani nu ai sentimente sau aspiraţii. Dimpotrivă, ai nevoie chiar de mai mult.
Drept pentru care, eu, personal, cred că orice maşină ai desena trebuie să exploatezi la maxim designul. Astfel încât clientul să primească un model cât mai aproape de cel la care visa. La Skoda nu căutăm să decorăm maşinile. Noi gândim modelele cu un design care atrage de prima dată. Nu vreau să decorez o maşină şi apoi să te taxez pentru asta.
3. Yeti, un model iconic
AUTOMARKET: Skoda Yeti a fost un model bine primit pe piaţa europeană, dar destul de criticat în ceea ce priveşte designul general. Vedeţi în viitorul apropiat un facelift care să modifice radical SUV-ul compact?
JOZEF KABAN: Pentru mine, Yeti este unul dintre modelele caracteristice brandului Skoda. Şi numai. Dacă te uiţi la celelalte modele din segment, Yeti este o apariţie puternică şi vizibilă. Actualul model are toate şansele să devină iconic şi oamenii îl vor ajuta să atingă acest statut.
Pentru a deveni un simbol, trebuie să fii la momentul potrivit în locul potrivit. Şi Yeti tocmai asta face. Nu este o încercare de a oferi publicului o maşină agresivă, robustă. Este o alternativă simpatică pe segmentul SUV-urilor, criticat pentru emisiile de CO2.
Are, de asemenea, şi un nume atractiv. Cine mai are o asemenea titulatură? Oamenii vorbesc despre Yeti de zeci de ani. Noi îl producem deja. În timp ce toate modelele din segment sunt stresate să arate cât mai dinamic, cât mai agresiv, Yeti nu vrea decât să fie original, să iasă din mulţime.
4. Designul viitoarelor modele Skoda
AUTOMARKET: Conceptul Skoda Design pregăteşte publicul pentru o nouă filosofie de creaţie. Ce linii ale actualului prototip se vor materializa pe viitoarele modele Skoda?
JOZEF KABAN: Pentru mine a fost important să le arăt oamenilor că Skoda se îndreptă într-o anumită direcţie şi numeste o direcţie dictată de cifre, de noul logo sau de noul aspect al dealerilor. Skoda curge într-o direcţie nouă şi mulţumită produselor.
Acest concept este o mică mostră din viziunea noastră asupra viitoarelor modele Skoda. Am divizat oarecum capota pentru a evidenţia mai bine logo-ul, a cărui valoare creşte, subliniată prin efectul cromat al cadrului. Este unul din elementele vizibile pe viitoarele modele şi o idee despre cum ne vom dezvolta. De multe ori mă gândesc că şoferul nostru nu vrea să pară egoist, arogant. El vrea doar să fie reprezentat bine, simpatic şi original.
Limbajul de design va fi implementat pe toate modelele Skoda, pentru că toate sunt importante, fie că vorbim de modele mai mici sau mai mari, mai scumpe sau mai ieftine. Limbajul va da naştere unei familii. Fiecare membru va fi însă bine individualizat.
5. Viitorul Skoda Octavia
AUTOMARKET: Skoda Octavia este poate cel mai important produs al constructorului ceh. Cum va arăta viitoarea generaţie a modelului emblematic?
JOZEF KABAN: Prima generaţie Octavia a fost o maşină atractivă. Motiv pentru care ea s-a vândut până de curând şi nu numai datorită preţului. Designul a rămas contemporan, iar oamenii au cumpărat modelul pentru că l-au plăcut.
Octavia a fost un pas corect pentru Skoda, un model funcţional, practic pentru acea vreme. A doua generaţie Octavia a preluat aceste caracteristici şi le-a îmbunătăţit. A devenit mai atractivă, a devenit mai spaţioasă, cu performanţe mai bune; iar clienţii au fost mulţumiţi. Este important ca următoarea generaţie să păstreze aceste valori. Nu vreau să dăm naştere unui design atractiv în detrimentul altei caracteristici. Viitorul limbaj Octavia va fi mult mai modern, dar nu va fi o maşină cochetă.
Clientul trebuie să fie sigur că atunci când investeşte banii într-o maşină nu îi va pierde. Este responsabilitatea mea să creez ceva incitant, care îşi păstrează spiritul şi în anii următori. Clientul trebuie să se bucure de maşină şi la cinci ani după ce a cumpărat-o. Trebuie să fie conştient că deţine un produs care nu îşi pierde valoarea şi atractivitatea.
Chiar sunt curios sa vad ce brand va fi desesnat de Giugiaro.Doar VW nu a cumparat Giugiaro ca sa stea pe tusa?