10 lucruri de reţinut după testele de Formula 1 de la Jerez

Publicat miercuri, 13.02.2013 13:18 de Daniel Popescu

Prima sesiune de teste de Formula 1 de la Jerez a evidenţiat câteva lucruri interesante în perspectiva noului sezon care va începe în luna martie.

La aproximativ două luni după steagul cu pătrăţele fluturat la Interlagos, echipele de Formula 1 au revenit în acţiune săptămâna trecută pe circuitul de la Jerez, cu ocazia primei sesiuni de teste premergătoare noului sezon.

Departe de a oferi tabloul performanţelor pe care piloţii le vor obţine în acest an, sesiunea de teste de la Jerez a evidenţiat unele probleme de fiabilitate, dar şi potenţialul unor echipe şi parcursul modest, dar aşteptat, al celor mai "proaspete" echipe din competiţie.

  • Felipe Massa a stabilit cel mai bun timp al sesiunii

    Cel mai bun timp pe circuitul cu o lungime de 4.428 km afost stabilit în a treia zi de teste de Felipe Massa. Pilotul Scuderiei Ferrari a fost cronometrat cu 1:17.879 cu pneuri soft, cea mai moale compoziţie oferită de Pirelli, iar brazilianul a admis că noul monopost al Scuderiei reprezintă un pas înainte comparativ cu cel cu care a început sezonul precedent. Timpul său a fost semnficativ mai bun decât cel mai bun timp de la Jerez din 2012: în aceeaşi perioadă a anului trecut, Lotus ocupa prima poziţie cu 1:18:419, iar diferenţa este atribuită atât pneurilor aparent mai rapide, cât şi a îmbunătăţirilor aduse monoposturilor în contextul menţinerii regulamentului tehnic.

  • McLaren ar putea ascunde un as în mânecă

    McLaren ocupă doar locul opt în clasamentul celor mai buni timpi de la Jerez, însă aparenţele pot fi înşelătoare. Cel mai bun timp al săptămânii pentru McLaren a fost stabilit de Jenson Button în prima zi de teste, când britanicul a fost cronometrat cu 1:18.861. Timpul sau a fost însă impresionant în condiţiile în care a fost realizat pe un circuit lipsit de aderenţă cu pneuri hard, iar în următoarele trei zile echipa s-a concentrat pe setări. În plus, britanicii au pierdut timp preţios şi din cauza unor probleme de fiabilitate. Toate acestea sugerează că McLaren nu şi-a arătat încă adevărata forţă, dar timpul realizat de Button indică deja performanţe bune din partea noului MP4-28.

  • Opt echipe sunt despărţite de o singură secundă

    Un clasament al celor mai buni timpi realizaţi de fiecare echipă în parte în testele de la Jerez sugerează că sezonul 2013 va fi unul foarte echilibrat. Motivul? Între primele opt echipe există o diferenţă de o singură secundă, întrucât Felipe Massa a fost cronometrat cu 1:17.879 pentru Ferrari, în timp ce Jenson Button a stabilit un timp de 1:18.861, cu 0.982 secunde mai slab. Dacă luăm în calcul pneurile hard utilizate de britanic, diferenţa ar fi putut să fie chiar mai mică de o secundă. Performanţa reală a celor de la Williams nu poate fi cuantificată, întrucât echipa a utilizat la Jerez monopostul FW34 din sezonul precedent.

  • Caterham şi Marussia, şanse minime să lupte pentru puncte

    Deşi intră în al patrulea sezon de Formula 1, Caterham şi Marussia par în continuare departe de mijlocul plutonului. Caterham a înregistrat progrese evidente anul trecut, însă nu a reuşit să lupte pentru puncte şi a avut chiar dificultăţi să-şi asigure locul 10 în clasamentul constructorilor. Sezonul 2013 ar putea aduce doar o nouă luptă surdă cu Marussia, în contextul în care ambele echipe au fost cu peste trei secunde mai lente decât Ferrari în clasamentul general al timpilor, chiar dacă au utilizat pneuri soft.

  • Sauber a efectuat cel mai mare număr de tururi

    Sauber este una dintre echipele care a atras cel mai mult atenţia cu ocazia lansării noului monopost, datorită deciziei de a îngusta semnificativ lăţimea plăcilor exterioare din partea din spate a lui C32. Nu puţini au fost cei care au considerat că echipa ar putea avea probleme de fiabilitate din această cauză, însă elveţienii au surprins după ce Nico Hulkenberg şi Esteban Gutierrez au parcurs în total 430 de tururi în patru zile. Locul doi în acest clasament este ocupat de Red Bull cu 372 de tururi, în timp ce McLaren şi Ferrari nu au atins pragul psihologic de 300 de tururi. Cele mai puţine tururi au fost efectuate de Marussia, care a trecut linia de start-sosire a circuitului de numai 220 de ori.

  • Mercedes a recuperat terenul pierdut din cauza fiabilităţii prercare

    Mercedes a ţinut capul de afiş în primele două zile de teste după ce echipa a efectuat în total doar 26 de tururi din cauza unor defecţiuni la sistemul electric şi, respectiv, la frânele spate. Fanii echipei germane nu ar trebui însă să fie excesiv de îngrijoraţi din acest motiv, întrucât Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au efectuat împreună aproape 150 de tururi în următoarele două zile, demonstrând că noul W04 este totuşi fiabil. De altfel, în clasamentul final al numărului de tururi parcurse, Mercedes ocupă un onorabil loc şase cu 319 tururi, mai multe decât au parcurs McLaren, Ferrari şi Lotus, echipe care au avut parte de mai puţine defecţiuni tehnice.

  • Cel mai lung stint a avut doar 24 de tururi

    Una dintre surprizele aparente ale sesiunii de teste a fost lungimea scurtă a stinturilor efectuate de piloţi. Astfel, cel mai lung stint al săptămânii a avut doar 24 de tururi şi a fost efectuat cu pneuri medium, în timp ce stintul cel mai lung cu pneuri de compoziţie hard a fost de 20 de tururi. Acest lucru confirmă însă cel puţin parţial planurile celor de la Pirelli de a oferi echipelor pneuri care se degradează mai repede pentru a asigura cel puţin două intrări la boxe în fiecare cursă, scopul final fiind creşterea spectacolului. Pe de altă parte, aceste date trebui privite cu precauţie în condiţiile în care asfaltul de la Jerez este foarte abraziv, iar piloţii nu vor concura pe niciun alt circuit cu o degradare atât de mare a pneurilor.

  • Pneurile hard au fost cele mai utilizate

    Prima sesiune de teste este dedicată în mod tradiţional pentru verificarea fiabilităţii şi modificarea setărilor, şi mai puţin pe performanţele brute. Acesta este unul dintre motivele pentru care echipele s-au concentrat pe evaluarea pneurilor hard şi mai puţin pe compoziţiile mai moi. Astfel, piloţii au utilizat 137 de seturi de cauciucuri hard, de aproape două ori mai multe decât pneurile medium (74 de seturi). În plus, doar 33 de seturi de pneuri soft au fost folosite pe parcursul a patru zile de teste, media fiind de mai puţin de un set de echipă pe zi.

  • Red Bull ar putea avea un monopost de nivel mediu

    O analiză realizată de BBC prin estimarea nivelului de carburant al fiecărui pilot în momentul stabilirii celui mai bun timp în funcţie de durata stintului în care a fost realizat acesta sugerează că Red Bull ar putea avea un monopost mai lent decât sugerează ciferele seci. Într-un astfel de clasament, Sebastian Vettel şi Mark Webber ocupă doar locurile opt şi, respectiv, 14 din cei 23 de piloţi care au participat la teste. Surprizele plăcute au fost Sergio Perez, clasat pe prima poziţie pentru McLaren, dar şi Nico Rosberg, locul trei în clasamentul inedit realizat de fostul designer Gary Anderson.

  • Testele au o relevanţă scăzută înaintea noului sezon

    Oricât de mult ne place să analizăm o sesiune de teste pentru a identifica echipele care vor lupta pentru victorie în Australia, timpii realizaţi la Jerez au o relevanţă scăzută din cauza a numeroşi factori care nu pot fi luaţi în calcul. Cea mai mare necunoscută este cantitatea de combustibil din rezervor, însă la aceasta se adaugă şi programul diferit al echipelor, care se concentrează pe fiabilitate şi setări. Acest lucru este evidenţiat şi de problemele pe care le-a avut Ferrari la începutul sezonului trecut în ciuda faptului că obţinuse al doilea timp în prima sesiune de teste de la Jerez.

Mai departe...
  • x, miercuri, 13.02.2013 19:03

    Tare numarul 10 :)))