Experimentul Ampera: concluzii după traseul Bucureşti-Sinaia şi retur

Publicat vineri, 08.05.2015 14:50 de Mircea Meșter

În ultima zi din cele 18 în care Ampera a fost în garajul nostru am încercat un traseu extraurban de munte pentru a vedea la ce costuri trebuie să te aştepţi. Avem concluzii interesante.

Ultima zi. Joi, 7 mai

Aşa cum v-am promis şi ieri, joi am făcut un experiment în experiment. În noaptea dinainte am lăsat maşina să se încarce doar pe jumătate (bateria îmi indica o autonomie de 40 de kilometri) şi am plecat pe un traseu dus-întors până la Sinaia pentru a vedea la ce trebuie să se aştepte un posesor de electrică cu prelungitor de autonomie pe benzină atunci când face un drum de genul ăsta.

Dacă privim şi altfel, având în vedere autonomia electrică minimă a lui Ampera, anunţată la 40 de kilometri pe timp de iarnă, traseul meu de ieri a simulat un drum al unei familii la munte în sezonul rece. Tocmai din acest motiv am pornit şi instalaţia de climatizare, pentru ca simularea să fie cât mai fidelă posibil.

Traseul Otopeni-Sinaia-Otopeni are în jur de 220 de kilometri, însă turul e complet diferit de retur. Dacă atunci când mergi spre Sinaia urci, returul este - evident - în coborâre, deci mă aşteptam la diferenţe substanţiale de consum între cele două segmente. 

Bateriile cu cei 40 de kilometri autonomie mi-au ajuns până undeva pe centura Ploieştiului, moment în care motorul pe benzină a intrat pe nesimţite, ca de obicei, în funcţiune. Noroc cu grafica de bord care te anunţă că ai început să "mănânci" din rezervorul de 35 de litri. A fost pentru prima dată în ultimele 15 zile când motorul pe benzină a pornit în testul ăsta. Şi nu pot spune că am aşteptat momentul ăsta.

De la Ploieşti, după încă vreo 20 de kilometri de plat, şoseaua începe să urce. Asta înseamnă că următorii 60 de kilometri pe care urma să-i fac mi-ar fi arătat un consum în regim apropiat de maxim cu Ampera. Mai ales că nu am încercat un test de consum, ci am mers cât se poate de normal şi chiar am forţat pe unele zone.

O oprire pe DN1.

Medie de 5.8 litri/100 km cu motorul pe benzină pornit

Ei bine, în momentul în care am ajuns la fix 100 de kilometri parcurşi, maşina îmi indica că a consumat 4.3 litri în ultimii 60 de kilometri. Asta înseamnă teoretic că, dacă mergi 100 de kilometri în regim de turaţie ridicată cu motorul pe benzină în funcţiune, te poţi aştepta la un maxim de 7.2 litri/100 km în condiţiile în care bateria e descărcată. Dar, aşa cum urma să văd în continuare, nu merge nimeni aşa fără să vadă şi reversul dulce al medaliei.

La retur, pe primii 100 de kilometri dintre Sinaia şi Bucureşti, Ampera a consumat 4.4 litri din rezervor. Adică aproximativ cât consumase în 60 de kilometri pe urcare. O medie destul de fidelă îmi arată în consum mediu de 5.8 litri/100 km atunci când motorul pe benzină e pornit.

Deci cât te costă un drum dus-întors de Sinaia cu Ampera?

Una peste alta, pe traseul de 220 de kilometri am consumat 9.8 litri de benzină plus cei 5.4 kWh de care a avut nevoie bateria să funcţioneze pe primii 40 de kilometri. În bani, asta înseamnă 57.86 de lei. Este aceeaşi sumă pe care ar fi plătit-o posesorul unei maşini tradiţionale care consumă 4.6 litri/100 de km.

Paranteză: dacă plecam cu bateria plină de la Bucureşti (să zicem cu 70 de kilometri autonomie, atât cât mi-a arătat Ampera că face într-o zi normală), drumul m-ar fi costat mult mai puţin: în jur de 49.6 de lei. Asta echivalează ca bani cu o maşină care face acelaşi traseu cu un consum de circa 3.9 litri/100 km. Nu căutaţi maşini cu motoare tradiţionale de 150 CP care să consume atât pe un drum Bucureşti-Sinaia-Bucureşti, pentru că n-o să găsiţi.

Cu ajutorul motorului pe benzină care ia rolul unui generator, Ampera poate face încă 500 de kilometri după terminarea autonomiei electrice de 40-80 km.


Final de test

În momentul în care am ajuns acasă, în faţa porţii, am mutat computerul de bord pe Trip A, pe care l-am resetat când am plecat din garaj în prima zi, acum aproape trei săptămâni. Am făcut în total 1149.5 kilometri (o să rotunjesc la 1150 pentru a-mi fi mai uşor) în 18 zile. Dintre acestea, două zile au fost experimente (în ziua 2 nu am încărcat bateria pentru a vedea consumul în oraş, iar ieri am mers până la Sinaia şi înapoi cu jumătate de baterie încărcată), ceea ce înseamnă că pe un sfert din distanţa pe care am parcurs-o a funcţionat motorul pe benzină. Am consumat 15.2 litri, deci media efectivă este de 1.2 litri/100 km în ultimele trei săptămâni. Cu toate experimentele incluse.

Nu voi insista astăzi asupra diferenţelor de buget dintre Ampera versus o maşină tradiţională, pentru că pregătesc un material lung şi clar pe acest subiect, iar pentru asta vă voi invita săptămâna viitoare pe site să desfacem costuri şi preţuri. Deocamdată, însă, la câteva ore după ce mi-am luat la revedere de la maşina cu care am mers în ultimele trei săptămâni, mă încearcă sentimente amestecate.

Cert este că cel puţin mie mi-am demonstrat că orice locuitor al Bucureştiului şi al împrejurimilor care stă la casă sau care are priză de încărcare la birou poate să trăiască fără probleme în zona oraşului cu o autonomie electrică de 80 de kilometri. Tocmai de asta vă asigur că autonomia celor mai accesibile maşini full-electrice (160-200 de kilometri) este mai mult decât suficientă pentru viaţa de zi cu zi prin oraş. 

Dar despre asta vom vorbi săptămâna viitoare pe larg.

SUMAR ULTIMA ZI (joi, 7 mai)
Electric Benzină TOTAL ZIUA 18 
Kilometri parcurşi 40 180 220
Energie utilizată 5.4 kWh 9.8 litri
Costuri 2 lei
(0.37 lei/kWh) 
55.86 lei
(5.7 lei/l) 
57.86 lei

TOTAL TEST (18 zile, cifre rotunjite)
Electric Benzină TOTAL GENERAL
Kilometri parcurşi 887.4 262.1 1149.5
Energie utilizată 120 kWh 15.2 litri
Costuri 44.4 lei 86.6 lei 131.0 lei

Ziua 17. Miercuri, 6 mai

Având în vedere faptul că Ampera va pleca vineri înapoi spre Opel și că joi este o zi dedicată unui test de consum pe șosea pe o distanță mai lungă, astăzi a fost ultima zi a testului "normal" cu mașina asta. Nicio surpriză majoră: Ampera s-a achitat iar de sarcini și, după 60.8 kilometri făcuți azi, am ajuns acasă cu o autonomie electrică de 10 kilometri suplimentari. 

Privesc cu emoție spre ziua de joi. Pentru că voi așeza mașina într-o situație de semi-criză: o voi alimenta pe jumătate și voi face un drum până la Sinaia și înapoi, pentru a simula un drum de weekend la munte cu bateria plină doar în proporție de 50%. Să vedem cum se descurcă mașina așa.

Ne auzim mâine cu rezultatul operațiunii.

SUMAR ZIUA 17 (miercuri, 6 mai)
Electric Benzină TOTAL ZIUA 17 
Kilometri parcurşi 60.8 0 60.8
Energie utilizată 8.8 kWh 0 litri
Costuri 3.25 lei
(0.37 lei/kWh) 
0 lei
(5.7 lei/l) 
3.25 lei

TOTAL TEST (17 zile)
Electric Benzină TOTAL GENERAL
Kilometri parcurşi 846.0 82.1 928.1
Energie utilizată 114.5 kWh 5.2 litri
Costuri 42.36 lei 29.64 lei 72.0 lei

Ziua 16. Marţi, 5 mai

Teoretic fost o zi ca oricare alta. În care am reuşit din nou, fără niciun efort, să mă încadrez în autonomia electrică a lui Ampera. Practic însă, chiar dacă ar putea să pară întrucâtva plictisitor, pentru experimentul meu este cel mai bun lucru care putea să se întâmple. Asta pentru că nici în cele mai frumoase vise nu credeam că pot să rulez electric zilnic fără a avea emoţii legate de autonomie. 

Unul dintre voi a scris ieri în comentarii că, în condiţiile în care Ampera merge fără probleme full-electric pentru un tip care stă la 10-15 kilometri de Bucureşti, o autonomie de 180 de kilometri - atât cât anunţă producătorii maşinilor pur electrice precum Zoe sau Leaf - este mai mult decât suficientă pentru a-ţi face treaba. Aş adăuga doar că, în condiţiile în care voi testa o astfel de maşină (fie vorba între noi, se profilează la orizont un test de genul ăsta în curând, vă dau detalii mai târziu), nu aş avea probleme să o alimentez o dată la două zile. E soluţia perfectă pentru mine.

Aşa arăta computerul de bord al lui Ampera după ziua de ieri. Linia care indică numărul de litri consumaţi din rezervor e zero de vreo două săptămâni încoace.

Până una-alta, după ce m-am convins că experimentul meu e unul cu final cât se poate de reuşit (azi împlinesc două săptămâni fără să folosesc motorul pe benzină), deci joi o să urmez sfaturile unora dintre voi şi o să fac un test ceva mai lung pe şosea, pentru a analiza exact câtă benzină consumă Ampera. Voi simula un weekend până la munte şi înapoi şi vă voi spune care-s concluziile şi la ce trebuie să vă aşteptaţi dacă nu aveţi unde să încărcaţi maşina atunci când ajungeţi la destinaţia de weekend.

SUMAR ZIUA 16 (marţi, 5 mai)
Electric Benzină TOTAL ZIUA 16 
Kilometri parcurşi 59.0 0 59.0
Energie utilizată 8.3 kWh 0 litri
Costuri 3.07 lei
(0.37 lei/kWh) 
0 lei
(5.7 lei/l) 
3.07 lei

TOTAL TEST (16 zile)
Electric Benzină TOTAL GENERAL
Kilometri parcurşi 785.2 82.1 867.3
Energie utilizată 105.7 kWh 5.2 litri
Costuri 39.11 lei 29.64 lei 68.75 lei

Ziua 15. Luni, 4 mai

La fel ca orice experiment, testul cu Opel Ampera se apropie de final. Au fost până acum 14 zile de texte în care v-am povestit cum e să foloseşti o maşină electrică cu autonomie de 40-80 de kilometri şi cu un prelungitor de autonomie în persoana motorului pe benzină de 1.4 litri şi 86 de cai putere care duce range-ul total al maşinii la 500-550 de kilometri. 

Înaintea testului, îmi propusesem să vă demonstrez că, deşi stau la 10-15 kilometri de intrarea în capitală, o autonomie precum cea a lui Ampera îmi va ajunge să merg zilnic acasă şi la birou, plus câteva drumuri suplimentare prin Bucureşti. Sincer, am crezut că va fi mai dificil să mă menţin în autonomia electrică a maşinii. Realitatea mi-a demonstrat însă că nici măcar nu trebuie să te chinui prea tare pentru a face asta.

Cu o autonomie care nu scade sub 70 de kilometri în această perioadă a anului (trebuie să recunosc că testul s-a nimerit să fie programat în condiţii optime din punctul ăsta de vedere), am reuşit să rulez electric timp de aproape două săptămâni, fără ca bateria să-mi dea nici cea mai mică emoţie din punctul ăsta de vedere. Am avut zile ploioase, friguroase, am dat drumul la climatizare, am avut câteva reprize în care Ampera a fost supusă la cazne maxime pe linii drepte, am mers la masa de prânz câte 10 kilometri suplimentari. Toate astea fără a risca să ajung acasă în afara autonomiei anunţate.

Mai multe concluzii şi mai multe informaţii legate de costuri, implicit calcule concrete şi complexe, vor veni într-un articol pe care-l voi publica săptămâna viitoare. Până atunci, mă bucur de Ampera încă patru zile, pentru că vineri, 8 mai, maşina va pleca înapoi în garajul Opel. Asta înseamnă că în weekend va trebui să revin la maşina personală şi să mă reobişnuiesc cu indicatorul de combustibil şi să reiau cutumele de analiză a preţului motorinei, care din ce am observat în trecere a cam crescut iar în ultimele săptămâni

Revenind la test, luni am parcurs 55.3 kilometri pe traseul meu obişnuit, fără drumuri inopinate. Asta înseamnă că maşina a consumat 7.5 kWh, deci undeva în jur de 2.8 lei. Cu taxiul nu reuşeam să fac decât vreo doi kilometri cu banii ăştia, iar cu maşina personală abia dacă făceam 10. 

SUMAR ZIUA 15 (luni, 4 mai)
Electric Benzină TOTAL ZIUA 15 
Kilometri parcurşi 55.3 0 55.3
Energie utilizată 7.5 kWh 0 litri
Costuri 2.78 lei
(0.37 lei/kWh) 
0 lei
(5.7 lei/l) 
2.78 lei

TOTAL TEST (15 zile)
Electric Benzină TOTAL GENERAL
Kilometri parcurşi 726.2 82.1 808.3
Energie utilizată 97.4 kWh 5.2 litri
Costuri 36.03 lei 29.64 lei 65.67 lei

EXPERIMENTUL AMPERA, jurnalul săptămânii 1 
EXPERIMENTUL AMPERA, a doua săptămână 

  • 2015, marţi, 05.05.2015 19:25

    " Cu o autonomie care nu scade sub 70 de kilometri , am reuşit să rulez electric timp de aproape două săptămâni" Si atunci nu inteleg de ce mai comenteaza unii la o autonomie de 160km (reala) pentru full-electrice de masa precum Zoe sau Leaf ? IN PREZENT, problema veritabila cred ca este infrastructura de incarcare, atat pentru plug-in, cat si pentru full-electrice, in niciun caz autonomia.

  • flavius, marţi, 05.05.2015 22:04

    Bravo Mircea.Nu stiam ca esti unul dintre 'baietii destepti" din energie.Pentru un om obisnuit pretul cu toate taxele incluse sare binisor de 1 RON/kwh.Si atunci mersul cu un hibrid devine fudulie.

  • Valjean, miercuri, 06.05.2015 08:26

    Flavius, cred că ai facut abonament la vreo clona a Enel-ului si te-au tepuit. Cască ochii pe preturile abonamentelor si a kWh aici: http://www.enel.ro/ro/clienti/energiacasata/clientii_nostri/download/tarife%20casnici%20ianuarie%202015.pdf

  • Obbie, vineri, 08.05.2015 15:06

    "Pe scurt, la un drum de 500 de kilometri, costurile sunt egale cu cele ale unei maşini care consumă 5 litri/100 km." In cazul asta inca nu merita diferenta de bani daca vorbim d.p.d.v al economiei de carburant. Inca nu poate inlocui o masina de familie. De exemplu, am vazut consumuri de 5.6% cu motoare pe benzina (fie aspirate, fie turbo) pe aceeasi distanta, mers in ritm normal. Si apropo de asta, cred ca ati uitat sa mentionati un aspect important, anume viteza medie cu care s-a facut traseul. Parerea mea e ca full electric "is the way to go". Astept cu interes articolul in care vom compara "costuri si preturi" :)

  • zarnesteanu, vineri, 08.05.2015 17:12

    Eu cred ca daca masina era incarcata 100% la plecare si in Sinaia ar exista posibilitatea unei reincarcari, cifrele s-ar schimba dramatic. Chiar si pe un drum mai lung. Oricum, in oras si in imprejurimi, masina face toti banii. QED. Anul asta sau la anul apare noul Volt, cu autonomie electrica de cel putin 100km, cu motor termic mai performant, etc, si atunci lucrurile vor sta si mai bine. Volt-Ampera mi se par cele mai reusite per total pana acum ca masini de terfeleala de zi cu zi. Daca or sa taie si $10 000 din pret la generatia urmatoare, asa cum au promis, cred ca multi se vor converti la hibride.

  • Kap, vineri, 08.05.2015 17:44

    "În bani, asta înseamnă 57.86 de lei.[...]Nu căutaţi maşini cu motoare tradiţionale care să consume atât pe un drum Bucureşti-Sinaia-Bucureşti, pentru că n-o să găsiţi." Dacă vorbim de bani, un exemplu scurt dar concludent: am mers în toamnă cu niște prieteni la munte și am făcut plinul la plecare și sosire: București - Bușteni - București: 65 RON. Logan 1.6, 5 persoane, GPL.

  • mircea, vineri, 08.05.2015 18:39

    @Kap Paranteza aia cu puncte de suspensie e pusă foarte prost în ce citezi tu aici. Asta pentru că textul dinaintea ei şi cel de după se referă la situaţii complet diferite. Asta dacă ignorăm faptul că Logan 1.6 nu se prea apropie de o maşină de 150 de cai, fie ea şi electrică. E adevărat, în schimb, că în Ampera nu încap decât 4 oameni :)

  • Kap, vineri, 08.05.2015 23:20

    Asta dacă ignorăm raportul CP/kg: Ampera 150 CP / 1732 kg, Logan 1.6 16v 105 CP / 1115 kg. Ghici la care e mai prost cu peste 10%! Și dacă ignorăm un consum cu 5 oameni la ore aglomerate, nu în timpul săptămânii cu unul sau doi pasageri Mircea? Da Mircea, am alăturat două pasaje din care se găsesc în multe drive-teste, care luate separat sună bombastic și dau necunoscătorii pe spate. Dar per ansamblu mașina asta nu se vede chiar atât de poleită.

  • jean, sâmbătă, 09.05.2015 16:43

    Testul vostru demostreaza ca masinile hibride plugin sunt mai degraba utile in oras si in afara pe distante relativ scurte si cu bateriile pline la plecare, iar cu cat distanta creste cu atat devin mai inutile comparativ cu un diesel modern. De ex unui Golf 7 2.0 tdi ai este necesar cam aceeasi suma de bani pt motorina pe distanta de test la acelasi nivel de putere, singura lui problema e consumul in oras, dar este de aprox de 2 ori mai ieftin decat Ampera si mai practic ( spatiu interior, portbagaj ) Deci problema modelelor hibrid plugin este pretul foarte mare comparativ cu modele cu motorizari conventionale si aproape imposibil de amortizat investitia chiar si la utilizarea exclusiv urbana. Cred ca nu merita achizitia unui plugin hybrid comparativ cu un diesel modern, mai ales cand e singura masina in familie.

  • unckle, duminică, 10.05.2015 13:11

    In concluzie ( :) ) pentru drumuri scurte este extrem de economica (revin pe preturi) si pe drumuri lungi este similara unui Diesel modern, poate un pic mai economica decât una pe benzina. Prețul, bată-l vina, este mare. Este mare cat sa se duca pe apa Sâmbetei, toata 'economia" mersului electric. Vorbim aici de Ampera/Volt, o mașina "medie" fara nimic extraordinar in ea, o mașină care nu se încadrează in zona premium decât cu prețul. Concurenta din zona premium are deja in oferte mașini (mai scumpe, adevarat) cu autonomii electrice de peste 30km. Este destul de dificil sa ceri 40k pe un Opel in condițiile in care exista unele masini premium cu capacitați de electric plug-in (număr de mașini care va creste simțitor in următorii ani, ca urmare a succesului celor de la tesla Tesla). O parte mai fericita a prețului mașinii este bonusul de la guvern (maricel, dar doar pentru cateva sute de masini) si pretul curentului pe timp de noapte. S-a tot discutat de pretul real al curentului, existand un domn care il da la peste 1leu/kWh ... permiteti sa contrazic. Masina asta o sa consume minim 200kWh pe luna, la care adaugăm alți 200-300kWh pe care ii consuma o casa măricica (ca posesorul unei astfel de mașini nu sta la garsoniera, in Rahova). Daca luam pretul curentului si adăugăm la el taxele radio-tv, abonamentul, rezervarea etc. care sunt preturi fixe, o sa obtinem un pret cu 10-15bani peste pretul unui kWh. Probabil se ajunge la o medie de ~0,6lei/kWh, cu abonament diferențiat pe ore. Oricum facem, ajungem la un cost de ~30Euro/luna de utilizare in condiții normale. Daca iei cele 22 de zile lucrătoare si cei 60km pe zi, obtii 1300km pe luna si un cost al carburantului de 100Euro/luna (un consum de 6% si un pret de 5,8lei/litru). Diferenta de 70Euro/luna, adunata in 5 ani, ne da frumoasa suma de 4200Euro. Aici se naște întrebarea cea mare: Merita sa cumperi cu 35000Euro(bonus inclus) un Ampera in loc sa cumperi cu 30000 o masina ceva mai pretențioasă/dotata/spațioasă, care sa te duca din A in B ceva mai confortabil ? Sa nu uitam ca Ampera are deja o varsta si ca, anul viitor, o sa avem un nou Volt ... iar Ampera va deceda, permanent. Avem in zona ~30000Euro masini (parerea mea) semnificativ mai bune, superioare ca performante, confort sau dotari - Mazda 6; Renault Latitudfe; Peugeot 508; Skoda Superb; Volvo S40; Ford Mondeo Opel Insignia etc. Intr-un cuvant, varfurile de gama ale producatorilor de volum, iti stau la dispozitie cu cele mai noi variante ale lor ... iar tu trebuie sa ai un motiv foarte serios sa ii refuzi ... si plecarea de la stop in modul electric nu vad cum ar putea cantari atat de mult, indiferent cat de impresionanta este ea. Mircea, ar trebui sa faci o ajustare a pretului electric in momentul in care vine factura la energie. O sa vina ceva mai mult, imparti frumos pretul facturii intre casa si masina si atunci o sa fie o imagine apropiata de realitate. In (alta) concluzie, testul asta arata cu cifre ceva ce am afirmat (au afirmat mai multi, nu numai eu) acum multi ani: - hibridele sunt bune :) - sunt mai scumpe si nu isi recupereaza investitia prin economie la combustibil - sunt singura varianta de a avea o masina electrica in lipsa infrastructurii de alimentare electrica, care o sa apara cam in acelasi timp cu autostrazile din romania . . . - evolutia tehnologiei a injumatatit/dublat caracteristicile acestor masini in ultimii 7-8ani. Lucru de care unii erau sceptici, dar care este acum demonstrat de cei de la Tesla, de producatorii de acumulatori, etc. - pana la adoptarea tehnologiei la scara larga mai este de lucru si este necesara o revolutie tehnologica pentru a aduce ori pretul la nivelul masinilor de volum ori timpul de incarcare si autonomia intr-o alta clasa. Felicitari Mircea, asteptam acum testul cu Tesla :)

  • keffy_bfk, duminică, 10.05.2015 16:25

    In opinia mea se pierde cam 20-25% din energie la incarcare: odata la conversia AC-DC de mare putere si inca de doua ori la incalzirea bateriei pe durata incarcarii care necesita racire generata electric. Nu mai comentez ca se pierde din nou la conversia DC-AC pentru motorul trifazic, care se incalzeste si trebuie si racit, si ce s-o mai pierde de la generare pana la consumator, care si generarea nu e nici aia fara pierderi, dar astea nu trebuiesc calculate ca sunt incluse. O medie pe kWh la factura mea e 66 bani. Deci cand spunem ca am circulat 888 km cu 120kWh masurati pe bord defapt am platit 120/.75×.66=105 lei catre ENEL si am realizat un consum echivalent cu 105/5.8/8.9=2 ltr.% in domeniul complet electric. Pe hartiile oficiale se face altfel calculul echivalent, dar eu nu sunt de acord cu acea varianta.

  • qwerty, duminică, 10.05.2015 22:06

    Pana cand masinile hybride nu vor avea preturi de pornire egale cu cele obisnuite, nu merita nici pe departe investitia. Masinile astea sunt pentru cine are bani, in sensul ca nu are ce sa faca cu ei. Trebuie sa fii bogat la propriu daca vrei sa fii ecologic si sa salvezi planeta. Daca fac un traseu Bucuresti-Sinaia la viteza maxima admisa de lege in functie de zona, scot lejer un consum de 4.5-5.0 in conditii de trafic lejer, adica fara sa stai in coloana timp de o ora. Pai spuneti voi, cum merita un hybrid in cazul asta ? Vorbind doar de economie, fara sa mai mentionam complexitatea mai mare a ansamblului hybrid.

  • @Mircea, luni, 11.05.2015 10:27

    dar pe parcursul drumului, bateria nu s-a mai incarcat deloc? ma refer in special in perioadele de coborare unde motorul functiona doar ca frana

  • Sorin, miercuri, 23.03.2016 11:05

    Uitati un maaaare avantaj al masinilor electrice...Nu polueaza in oras. Avem un aer mai curat. Cei care se ocupa de transportul in comun de ce folosesc tramvaie, troleibuze sau metrou? Toate electrice...Acum se testeaza si autobuzele electrice De consumul TDI-ului sant satul. Si de fumul pe care-l scoate