Experimentul Ampera: concluzii după traseul Bucureşti-Sinaia şi retur
În ultima zi din cele 18 în care Ampera a fost în garajul nostru am încercat un traseu extraurban de munte pentru a vedea la ce costuri trebuie să te aştepţi. Avem concluzii interesante.
Ultima zi. Joi, 7 mai
Aşa cum v-am promis şi ieri, joi am făcut un experiment în experiment. În noaptea dinainte am lăsat maşina să se încarce doar pe jumătate (bateria îmi indica o autonomie de 40 de kilometri) şi am plecat pe un traseu dus-întors până la Sinaia pentru a vedea la ce trebuie să se aştepte un posesor de electrică cu prelungitor de autonomie pe benzină atunci când face un drum de genul ăsta.
Dacă privim şi altfel, având în vedere autonomia electrică minimă a lui Ampera, anunţată la 40 de kilometri pe timp de iarnă, traseul meu de ieri a simulat un drum al unei familii la munte în sezonul rece. Tocmai din acest motiv am pornit şi instalaţia de climatizare, pentru ca simularea să fie cât mai fidelă posibil.
Traseul Otopeni-Sinaia-Otopeni are în jur de 220 de kilometri, însă turul e complet diferit de retur. Dacă atunci când mergi spre Sinaia urci, returul este - evident - în coborâre, deci mă aşteptam la diferenţe substanţiale de consum între cele două segmente.
Bateriile cu cei 40 de kilometri autonomie mi-au ajuns până undeva pe centura Ploieştiului, moment în care motorul pe benzină a intrat pe nesimţite, ca de obicei, în funcţiune. Noroc cu grafica de bord care te anunţă că ai început să "mănânci" din rezervorul de 35 de litri. A fost pentru prima dată în ultimele 15 zile când motorul pe benzină a pornit în testul ăsta. Şi nu pot spune că am aşteptat momentul ăsta.
De la Ploieşti, după încă vreo 20 de kilometri de plat, şoseaua începe să urce. Asta înseamnă că următorii 60 de kilometri pe care urma să-i fac mi-ar fi arătat un consum în regim apropiat de maxim cu Ampera. Mai ales că nu am încercat un test de consum, ci am mers cât se poate de normal şi chiar am forţat pe unele zone.
Medie de 5.8 litri/100 km cu motorul pe benzină pornit
Ei bine, în momentul în care am ajuns la fix 100 de kilometri parcurşi, maşina îmi indica că a consumat 4.3 litri în ultimii 60 de kilometri. Asta înseamnă teoretic că, dacă mergi 100 de kilometri în regim de turaţie ridicată cu motorul pe benzină în funcţiune, te poţi aştepta la un maxim de 7.2 litri/100 km în condiţiile în care bateria e descărcată. Dar, aşa cum urma să văd în continuare, nu merge nimeni aşa fără să vadă şi reversul dulce al medaliei.
La retur, pe primii 100 de kilometri dintre Sinaia şi Bucureşti, Ampera a consumat 4.4 litri din rezervor. Adică aproximativ cât consumase în 60 de kilometri pe urcare. O medie destul de fidelă îmi arată în consum mediu de 5.8 litri/100 km atunci când motorul pe benzină e pornit.
Deci cât te costă un drum dus-întors de Sinaia cu Ampera?
Una peste alta, pe traseul de 220 de kilometri am consumat 9.8 litri de benzină plus cei 5.4 kWh de care a avut nevoie bateria să funcţioneze pe primii 40 de kilometri. În bani, asta înseamnă 57.86 de lei. Este aceeaşi sumă pe care ar fi plătit-o posesorul unei maşini tradiţionale care consumă 4.6 litri/100 de km.
Paranteză: dacă plecam cu bateria plină de la Bucureşti (să zicem cu 70 de kilometri autonomie, atât cât mi-a arătat Ampera că face într-o zi normală), drumul m-ar fi costat mult mai puţin: în jur de 49.6 de lei. Asta echivalează ca bani cu o maşină care face acelaşi traseu cu un consum de circa 3.9 litri/100 km. Nu căutaţi maşini cu motoare tradiţionale de 150 CP care să consume atât pe un drum Bucureşti-Sinaia-Bucureşti, pentru că n-o să găsiţi.
Final de test
În momentul în care am ajuns acasă, în faţa porţii, am mutat computerul de bord pe Trip A, pe care l-am resetat când am plecat din garaj în prima zi, acum aproape trei săptămâni. Am făcut în total 1149.5 kilometri (o să rotunjesc la 1150 pentru a-mi fi mai uşor) în 18 zile. Dintre acestea, două zile au fost experimente (în ziua 2 nu am încărcat bateria pentru a vedea consumul în oraş, iar ieri am mers până la Sinaia şi înapoi cu jumătate de baterie încărcată), ceea ce înseamnă că pe un sfert din distanţa pe care am parcurs-o a funcţionat motorul pe benzină. Am consumat 15.2 litri, deci media efectivă este de 1.2 litri/100 km în ultimele trei săptămâni. Cu toate experimentele incluse.
Nu voi insista astăzi asupra diferenţelor de buget dintre Ampera versus o maşină tradiţională, pentru că pregătesc un material lung şi clar pe acest subiect, iar pentru asta vă voi invita săptămâna viitoare pe site să desfacem costuri şi preţuri. Deocamdată, însă, la câteva ore după ce mi-am luat la revedere de la maşina cu care am mers în ultimele trei săptămâni, mă încearcă sentimente amestecate.
Cert este că cel puţin mie mi-am demonstrat că orice locuitor al Bucureştiului şi al împrejurimilor care stă la casă sau care are priză de încărcare la birou poate să trăiască fără probleme în zona oraşului cu o autonomie electrică de 80 de kilometri. Tocmai de asta vă asigur că autonomia celor mai accesibile maşini full-electrice (160-200 de kilometri) este mai mult decât suficientă pentru viaţa de zi cu zi prin oraş.
Dar despre asta vom vorbi săptămâna viitoare pe larg.
SUMAR ULTIMA ZI (joi, 7 mai) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 18 | |
Kilometri parcurşi | 40 | 180 | 220 |
Energie utilizată | 5.4 kWh | 9.8 litri | |
Costuri | 2 lei (0.37 lei/kWh) |
55.86 lei (5.7 lei/l) |
57.86 lei |
TOTAL TEST (18 zile, cifre rotunjite) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 887.4 | 262.1 | 1149.5 |
Energie utilizată | 120 kWh | 15.2 litri | |
Costuri | 44.4 lei | 86.6 lei | 131.0 lei |
Ziua 17. Miercuri, 6 mai
Având în vedere faptul că Ampera va pleca vineri înapoi spre Opel și că joi este o zi dedicată unui test de consum pe șosea pe o distanță mai lungă, astăzi a fost ultima zi a testului "normal" cu mașina asta. Nicio surpriză majoră: Ampera s-a achitat iar de sarcini și, după 60.8 kilometri făcuți azi, am ajuns acasă cu o autonomie electrică de 10 kilometri suplimentari.
Privesc cu emoție spre ziua de joi. Pentru că voi așeza mașina într-o situație de semi-criză: o voi alimenta pe jumătate și voi face un drum până la Sinaia și înapoi, pentru a simula un drum de weekend la munte cu bateria plină doar în proporție de 50%. Să vedem cum se descurcă mașina așa.
Ne auzim mâine cu rezultatul operațiunii.
SUMAR ZIUA 17 (miercuri, 6 mai) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 17 | |
Kilometri parcurşi | 60.8 | 0 | 60.8 |
Energie utilizată | 8.8 kWh | 0 litri | |
Costuri | 3.25 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.25 lei |
TOTAL TEST (17 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 846.0 | 82.1 | 928.1 |
Energie utilizată | 114.5 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 42.36 lei | 29.64 lei | 72.0 lei |
Ziua 16. Marţi, 5 mai
Teoretic fost o zi ca oricare alta. În care am reuşit din nou, fără niciun efort, să mă încadrez în autonomia electrică a lui Ampera. Practic însă, chiar dacă ar putea să pară întrucâtva plictisitor, pentru experimentul meu este cel mai bun lucru care putea să se întâmple. Asta pentru că nici în cele mai frumoase vise nu credeam că pot să rulez electric zilnic fără a avea emoţii legate de autonomie.
Unul dintre voi a scris ieri în comentarii că, în condiţiile în care Ampera merge fără probleme full-electric pentru un tip care stă la 10-15 kilometri de Bucureşti, o autonomie de 180 de kilometri - atât cât anunţă producătorii maşinilor pur electrice precum Zoe sau Leaf - este mai mult decât suficientă pentru a-ţi face treaba. Aş adăuga doar că, în condiţiile în care voi testa o astfel de maşină (fie vorba între noi, se profilează la orizont un test de genul ăsta în curând, vă dau detalii mai târziu), nu aş avea probleme să o alimentez o dată la două zile. E soluţia perfectă pentru mine.
Până una-alta, după ce m-am convins că experimentul meu e unul cu final cât se poate de reuşit (azi împlinesc două săptămâni fără să folosesc motorul pe benzină), deci joi o să urmez sfaturile unora dintre voi şi o să fac un test ceva mai lung pe şosea, pentru a analiza exact câtă benzină consumă Ampera. Voi simula un weekend până la munte şi înapoi şi vă voi spune care-s concluziile şi la ce trebuie să vă aşteptaţi dacă nu aveţi unde să încărcaţi maşina atunci când ajungeţi la destinaţia de weekend.
SUMAR ZIUA 16 (marţi, 5 mai) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 16 | |
Kilometri parcurşi | 59.0 | 0 | 59.0 |
Energie utilizată | 8.3 kWh | 0 litri | |
Costuri | 3.07 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.07 lei |
TOTAL TEST (16 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 785.2 | 82.1 | 867.3 |
Energie utilizată | 105.7 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 39.11 lei | 29.64 lei | 68.75 lei |
Ziua 15. Luni, 4 mai
La fel ca orice experiment, testul cu Opel Ampera se apropie de final. Au fost până acum 14 zile de texte în care v-am povestit cum e să foloseşti o maşină electrică cu autonomie de 40-80 de kilometri şi cu un prelungitor de autonomie în persoana motorului pe benzină de 1.4 litri şi 86 de cai putere care duce range-ul total al maşinii la 500-550 de kilometri.
Înaintea testului, îmi propusesem să vă demonstrez că, deşi stau la 10-15 kilometri de intrarea în capitală, o autonomie precum cea a lui Ampera îmi va ajunge să merg zilnic acasă şi la birou, plus câteva drumuri suplimentare prin Bucureşti. Sincer, am crezut că va fi mai dificil să mă menţin în autonomia electrică a maşinii. Realitatea mi-a demonstrat însă că nici măcar nu trebuie să te chinui prea tare pentru a face asta.
Cu o autonomie care nu scade sub 70 de kilometri în această perioadă a anului (trebuie să recunosc că testul s-a nimerit să fie programat în condiţii optime din punctul ăsta de vedere), am reuşit să rulez electric timp de aproape două săptămâni, fără ca bateria să-mi dea nici cea mai mică emoţie din punctul ăsta de vedere. Am avut zile ploioase, friguroase, am dat drumul la climatizare, am avut câteva reprize în care Ampera a fost supusă la cazne maxime pe linii drepte, am mers la masa de prânz câte 10 kilometri suplimentari. Toate astea fără a risca să ajung acasă în afara autonomiei anunţate.
Mai multe concluzii şi mai multe informaţii legate de costuri, implicit calcule concrete şi complexe, vor veni într-un articol pe care-l voi publica săptămâna viitoare. Până atunci, mă bucur de Ampera încă patru zile, pentru că vineri, 8 mai, maşina va pleca înapoi în garajul Opel. Asta înseamnă că în weekend va trebui să revin la maşina personală şi să mă reobişnuiesc cu indicatorul de combustibil şi să reiau cutumele de analiză a preţului motorinei, care din ce am observat în trecere a cam crescut iar în ultimele săptămâni.
Revenind la test, luni am parcurs 55.3 kilometri pe traseul meu obişnuit, fără drumuri inopinate. Asta înseamnă că maşina a consumat 7.5 kWh, deci undeva în jur de 2.8 lei. Cu taxiul nu reuşeam să fac decât vreo doi kilometri cu banii ăştia, iar cu maşina personală abia dacă făceam 10.
SUMAR ZIUA 15 (luni, 4 mai) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 15 | |
Kilometri parcurşi | 55.3 | 0 | 55.3 |
Energie utilizată | 7.5 kWh | 0 litri | |
Costuri | 2.78 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
2.78 lei |
TOTAL TEST (15 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 726.2 | 82.1 | 808.3 |
Energie utilizată | 97.4 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 36.03 lei | 29.64 lei | 65.67 lei |
EXPERIMENTUL AMPERA, jurnalul săptămânii 1
EXPERIMENTUL AMPERA, a doua săptămână
" Cu o autonomie care nu scade sub 70 de kilometri , am reuşit să rulez electric timp de aproape două săptămâni" Si atunci nu inteleg de ce mai comenteaza unii la o autonomie de 160km (reala) pentru full-electrice de masa precum Zoe sau Leaf ? IN PREZENT, problema veritabila cred ca este infrastructura de incarcare, atat pentru plug-in, cat si pentru full-electrice, in niciun caz autonomia.