Tinuta de drum
Am început testul prin a repeta obsesiv cuvântul confort. Și pe bună dreptate, pentru că C5 Aircross este despre confort. Traseul pe care am rulat nu a fost cel mai lin: ne-am "bucurat" de gropile din asfalt pe care le-am găsit pe drumul de la Ploiești către Brașov via Cheia, dar și de o porțiune de macadam de la Cabana Dichiu până la Hotel Peștera.
Iar C5 Aircross nu a făcut decât să ne ducă într-un mod confortabil la destinație. Francezii oferă pe SUV-ul compact tehnologia denumită Progressive Hydraulic Cushion, un set de amortizoare capabile să absoarbă într-un mod excelent denivelările. Există și mici scăpări. Anumite gropi vor face ca suspensiile să emită sunete mai puțin păcute la nivelul habitaclului.
Cu o astfel de caracteristică orientată către un confort extrem, C5 Aircross nu se încumetă să-ți dea vreun impuls de dinamism, în ciuda faptului că în zona consolei centrale vei găsi și un buton pe care scrie Sport. Acesta schimbă răspunsul motorului și pe cel al transmisiei, însă nu vei scăpa de ruliul pronunțat apărut atunci când abordezi viraje cu prea multă încredere. Deși mulți dintre constructori vând SUV-uri cu comportamente dinamice apropiate de cele ale hatchback-urilor, Citroen îți promite exact opusul. Iar clienții cu siguranță vor aprecia onestitatea francezilor în acest caz.
Așa cum am amintit și mai sus, C5 Aircross nu poate fi comandat cu un sistem de tracțiune integrală. Totuși, francezii au venit cu o soluție electronică denumită Grip Control. Cu ajutorul unui controller rotativ amplasat pe tunelul median, șoferul poate selecta din cinci moduri: Sand, Mud, Snow, Normal și ESP off. În funcție de selecția făcută, cuplul transmis roților de puntea față diferă, iar sistemele electronice vor oferi un alt mod de intervenție. Cu o gardă la sol de 23 de centimetri și cu acest mic ajutor electronic, C5 Aircross ar putea înfrunta cu ușurință trasee de macadam sau drumuri forestiere, însă fără acte de bravură.
Sistemul de direcție de pe C5 Aircross nu oferă prea mult feedback cu privire la drum, însă excelează atunci când aducem în discuție ușurința cu care poate fi manevrat SUV-ul în spații înguste.
Unele detalii utile aduce-n plus testul lui Cornel, deși esențialul a fost deja punctat în road-trip-ul dobrogean al lui Mircea: - consum mediu mixt oficial 5,2 l/100 km, dar real 8,5-9,0 (plus 60% - repet, diesel-mania PMC-istă nu-mi mai pare chiar patologică, deși nici cei 8 l motorină/100 km nu-s deloc puțini.) - performanțe de warm-hatch (nu doar la Vmax., ci și la sprintul 0-100 mă halește cu Swiftul meu *Sport* cică :-)), însă suspensii... vaporene - trotuare escaladabile, dar nu și iarna (aici merită amintite destule teste care au demonstrat că, în viața reală, sistemul *Grip Control* e apă de plouă. :-P) C5 Aircross oferă totuși exact ce se cere (ori se impune subtil ?!) acum nu doar la noi: - preț rezonabil - tron înalt = vizibilitate + intrare comodă-n mașină la modul obiectiv, dar și senzația subliminală a dominării traficului - spațiu interior generos, modulabil și *kid-friendly* - suspensii f. confortabile și pe gropane - putere la depășiri -- vitală pe drumurile noastre, majoritatea înguste (doar o bandă pe sens) - cutie automată -- bună/rea, nici nu se mai bagă-n seamă, doar să fie. Concluzie (subiectivă, clar): nu-i pentru mine, dar pentru alți 8-9 din 10 poate fi valabil.