Mercedes-Benz CLS

3.0 Diesel Turbo (CLS400d) 340CP 4x4 Aut9

Interior

4.5

Sunt foarte multe de spus despre interiorul lui CLS, deci așezați-vă confortabil în scaun, pentru că le luăm pe rând.

În primul rând, dacă vorbim strict de exemplarul testat, trebuie să vorbim despre interiorul în nuanțe deschise (bej, crem și maro deschis asortate cu vișiniu în zona superioară a bordului) care se prelungesc de pe scaune pe covorașele din velur fin și pe jumătate din bord, implicit pe volan, apoi sunt completate de inserțiile din lemn și el deschis la culoare. Dublată de designul foarte specific modelelor de ultimă generație Mercedes-Benz, această atmosferă te face să te simți ca un musafir într-o casă foarte elegantă, iar prima reacție pe care-o ai este să te descalți ca să nu strici zenul locului. Mai ales că testul a avut loc într-o zi însorită care a urmat unor ploi torențiale, deci "capcanele" se aflau la orice pas.

Da, acest interior impune respect și pare foarte aerisit, iar senzația de excelență în calitate este pregnantă și prezentă în toate colțurile mașinii. E la fel de adevărat că mașina noastră avea sub 1000 de kilometri de la prima înmatriculare, iar astfel de nuanțe într-o țară ca România nu sunt tocmai un loz câștigător pe termen lung. Știm cu toții motivele, nu trebuie să le înșir aici. Așa că, deși mașina arată aiuritor de bine în aceste nuanțe, sfatul meu e să mergeți pe culori care digeră ceva mai bine provocările zilnice. 

Next stop: display-urile de 12.3 inch care puse cap la cap formează o "tabletă" care se întinde din spatele volanului până spre pasagerul din dreapta. Ne-am obișnuit cu această soluție tehnologică încă de acum doi ani, când acest tip de display a apărut prima dată pe Clasa E - model cu care CLS împarte de altfel și platforma tehnică. Mercedes le integrează din ce în ce mai bine pe fiecare model nou care se lansează pe piață, iar pe CLS sunt delicios de plăcut așezate în peisaj. Grafica este și ea impecabilă, element care contribuie la nivelul ridicat al calității percepute la interior. 

Design-ul scaunelor este unul special, iar nivelul de confort pe care îl oferă acestea le fac să pară fotolii high-tech, nu scaune de mașină. În primul rând, scaunele de pe CLS au integrată mai multă tehnologie decât are per total o compactă de acum 5 ani. Încălzirea și aerisirea în scaune sunt acum subiecte antice, pentru că scaunele lui CLS oferă câteva zeci de tipuri de masaj real, adevărat, nu doar mângâieri ale coloanei cu ajutorul unei roți. Apoi, sprijinul lateral pe care-l oferă acestea nu este pasiv, ci activ, pentru că zonele laterale ale scaunelor - acele aripi ale spătarelor, se mulează în jurul spatelui tău în funcție de direcția virajului. Mercedes le numește "scaune multicontur".

Funcția poate părea prea insistentă și cu ușor "exces de zel" pe nivelul maxim de activare, pentru că scaunul se "îndoaie" în jurul tău la orice viraj luat prin oraș, de exemplu. Dar Mercedes-Benz știe asta și le oferă celor doi pasageri din față un nivel intermediar în care funcția devine activă strict pe virajele de pe șosele. Senzația e foarte plăcută și aș fi în stare să pariez că acest sistem va deveni noul trend în ceea ce privește confortul scaunelor în următorii ani în toate segmentele. Am menționat ceva despre faptul că reglajul electric este atât de complex, încât probabil că poți conduce mașina asta stând în poziție lotus fără să simți vreo încărcătură emoțională sau fizică nepotrivită?

La nivel de personalizare, Mercedes-Benz îți oferă, normal, o mulțime de posibilități de alegere a materialelor și a culorilor. Apropo de asta, luminile ambientale - cele vreo 50 de nuanțe pe care le poți "comanda" prin sistemul de infotainment - se prelungesc implicit în spatele aeratoarelor, care în cazul noilor modele Mercedes-Benz lasă impresia că nu mai sunt o corvoadă pentru designeri, ci că fac parte din arhitectura interiorului. Pe bordul lui CLS sunt vreo 6, sperăm doar să nu ne trezim cu idei și mai năstrușnice în viitorul apropiat, cum ar fi vreo 20 de aeratoare iluminate, din care jumătate să fie fake, ca evacuările. Design, design, dar să știm și noi.

În rest, mașina e destul de "aglomerată" la nivel de linii și texturi, pentru că designerii Mercedes-Benz au ales să joace cartea luxului și a unui nivel echilibrat de opulență estetică. Liniile fluide domină însă tot interiorul și te face să simți că cea mai bună muzică pe care-o poți asculta în CLS e o colecție a istoriei jazz-ului de la origini până-n prezent. Se potrivește perfect, sper doar ca viitorii clienți să aibă aceeași impresie.

Pe locurile din spate avem o mică surpriză: CLS oferă în premieră 3 scaune individuale, coupe-ul german fiind până acum o mașină de familie cu maxim 4 pasageri. Acum au loc 5 persoane, iar designerii au făcut minuni și au adaptat habitaclul pentru ca pasagerii din spate să nu aibă probleme pe înălțime dacă nu depășesc limitele decenței la nivel de gabarit. Va exista însă o problemă la accesul pe locurile din spate, pentru că ușile și curbura plafonului transformă intrarea în mașină în exerciții de salut japonez. 

Tot la capitolul practic trebuie notat portbagajul imens (520 de litri), care oferă spațiu pentru o familie mare care se pregătește de un concediu prelungit în Europa. Apropo de familie, dacă generația anterioară a avut și o versiune break, actualul CLS renunță la idee și rămâne doar într-o versiune de caroserie, cea originală. 

În rest, există și semne de întrebare. De exemplu, aflați că sistemul de infotainment de pe CLS și navigarea pe cele două display-uri sunt extrem de intuitive, cu ajutorul celor două zone touch pe care le ai pe volan. Este una dintre cele mai inteligente și simple metode de utilizare a sistemelor de acest tip din lumea auto de astăzi: o armată de butoane și de click-uri înlocuită de două pătrate touch cu diagonala de jumătate de centimetru. Fabulos.

Dar pe cât de fabulos e acest detaliu, centrul consolei centrale este dominat de un ansamblu arhitectural căruia nu-i găsesc nici logica estetică (pentru că e o zonă foarte aglomerată inutil), nici aspectul practic: un trackpad și un buton rotativ pe care nu le-am folosit pe parcursul testului decât pentru a schimba din când în când piesele care se succedau în Spotify. Le-am încercat în rest să văd cum funcționează, am notat că mai degrabă aproximativ decât ergonomic și inspirat, deci am folosit în continuare cele două touchpoint-uri de pe volan.

Evident, nu puteți cumpăra mașina fără ele și sunt prezente în aceeași formă pe aproape toate mașinile de epocă recentă Mercedes-Benz, însă pe CLS mi s-au părut pur și simplu în plus. O fi și de la atmosfera din interior.

  • Kirotractor, marţi, 29.05.2018 11:32

    Ca stil - nu doar exterior - tot prima generație CLS îmi pare cea mai reușită. Nici asta nu-i rea, în ciuda asemănării frontale cu A-Klasse. Oricum, cred că-i preferabil un CLS Diesel de 340 CP suficient echipat la 75.000 unui A-Klasse super-dotat de 116 cai la 60.000... :-) Nu pot digera însă-n continuare integrarea (imposibilă de altfel) în *peisajul* bordului a mega-display-ului ăla dreptunghiular. Nu-s fan diesel și nici pacheboturi - fie ele rafinate -, dar, dac-aș fi, aș alege CLS-ul vs. A7 ori Seria 6. P.S: De remarcat că exact modelul ăsta a consumat în testul de consum ADAC (botezat de nemți eco-test) exact cît Volvo XC40 de 190 CP - adică 6,8 litri motorină/100 km. ...O cifră incredibil de mică, fie și adoptînd un stil de conducere *normal* = legal (fiindcă asta-i de fapt esența *eco-testului*.)

  • dan_grc, marţi, 29.05.2018 11:54

    La exterior mi se pare cel mai puțin reușit CLS, A7 după părerea mea arată mai bine. Modelul perfect în această clasă ar fi seria 6 GC cu interior de CLS.

  • demin2609, marţi, 29.05.2018 12:39

    însă orice pierdere a aderenței pe roțile frontale poate aranja transferul parțial spre puntea față oare?

  • hazard, marţi, 29.05.2018 12:57

    au venit ordine de sus sa testati si sa laudati dieselurile? :)) probleme cu vanzarile?!

  • someone, marţi, 29.05.2018 13:10

    motorul mi se pare fenomenal la cifrele promise, pacat insa ca mercedes a ajuns asa tarziu la biturbo diesel, mai ales acum cand dieselul e condamnat. ideea de coupe cu 4 usi nu mai imi place insa de cand am stat in spate la cls gen 2. e tortura pentru un om de 182cm ca mine. asa ca raman la acest motor insa pe un e-klasse break cu 4matic. cred ca articolul pentru aceasta masina are "interiorul" descris cel mai amplu / lung.

  • mircea, marţi, 29.05.2018 13:11

    @hazard Grow up.

  • nume, marţi, 29.05.2018 14:10

    Mercedes are motor twin-turbodiesel in gama de cel putin 10 ani.

  • nume, marţi, 29.05.2018 14:13

    Dacă mizezi pe Mercedes-Benz CLS și vrei un motor de peste 300 de cai putere, e clar că te-ai orientat spre versiunea diesel pentru că te interesează cel puțin două lucruri: cuplul monstruos care te bagă-n scaun imediat după ce piști pedala și consumul mult mai bun decât al versiunilor pe benzină. Ce gluma buna. Ar fi de ras daca n-ar fi de plans.

  • mircea, marţi, 29.05.2018 14:19

    @demin2609 CLS are 45-55 față-spate, iar la nevoie cei 5% se duc spre față și se transformă într-un 50-50. Deci da, se transferă parțial cuplul din spate spre față pentru a echilibra aderența unde e nevoie.

  • someone, marţi, 29.05.2018 18:43

    @ mircea & @ kiro : nume mai sus scrie ca mercedes are in gama motor twinturbodiesel de ceva vreme. asta m-a facut sa ma gandesc....chiar exista in lume undeva diesel twinturbo? ca de obicei sant bi, pentru a elimina lagul . ( ma refer la 3000 cmc nu la v8-urile de peste 4000 care nu sant obiectul discutiei de fata )

  • Pavl, miercuri, 30.05.2018 10:59

    Apropo de superdiesel, poate fi inclus si cel de la BMW, 50d parca, cu 3 si 4 turbine si 400 de cp. Tot de 3l si 6 cilindri.

  • Kirotractor, joi, 31.05.2018 08:46

    @someone: Da, există și dieseluri Twinturbo - dar nu cu 4/6 cil. în linie, ci V6/V8, cu cîte un turbocompresor IDENTIC pt fiecare banc de 3/4 cilindri - subliniez *identic* pt neofiți, fiindcă tu văd că știi care-i semnificația cuvințelului *twin* (geamăn/gemene). Biturbo-s și mai multe (ex. Opel - 1.6 160 CP - Astra sau 2.0 de 195 CP de pe Insignia) dar și TwinScroll Turbo, ba chiar și SST Turbo, cu compresie secvențială. Nu mai disec însă subvariantele cu geometrie variabilă a palelor turbinei ori sistemele cu 1/2 turbine asistate de un compresor antrenat mecanic ori - mai nou - electric, pt. anularea turbo-lag-ului în ture joase. Și nici timp n-am de căutat cronologia exactă a motorizărilor Mercedes-Benz (pt. comments am, că tastez rapid - deformație profesională.) Oricum nu-i spațiu aici pt. eseuri - și, mai ales, nu-s redactor AM. :-) Jurnaliștii auto, într-o lume ideală, ar trebui să *scoată* însă și cîte un articol de educare tehnică a cititorilor pasionați. Știm însă (nu-i reproș, doar o constatare) că menirea actualelor site-uri de profil e-n primul rînd stimularea vânzărilor - asta-i deci epoca, pe fruntea căreia merită scris *Totul de vânzare*, ca-n filmul ăla genial cu Jack Lemon.

  • Kirotractor, joi, 31.05.2018 08:55

    Erată: Jack Lemmon (vezi, să scrii și repede, și bine e imposibil. :-))

  • adi, marţi, 05.06.2018 18:00

    oricat as vrea tot nu pricep. masina asta consuma 11 % in oras si in jur de 8 la drum lung in conditiile unui motor de 3.0 340 CP si 4x4. si laguna mea 1.5 dci consuma exact la fel. Cum e posibil? scuze daca m-am indepartat de subiect