Tinuta de drum
În filmele SF ale tinereții mele, mașinile viitorului rulau pe roți care ulterior, la nevoie, erau escamotate sub caroserie după modelul avioanelor. Rezultatul era un soi de mașină zburătoare care de fapt plutea la câțiva metri deasupra solului, funcționând prin levitație.
Ei bine, senzația pe care o ai atunci când conduci noul CLS în versiunea cu suspensii pneumatice (Air Body Control, cum e denumit oficialul pachetul) este foarte apropiată de ce a unei mașini care levitează.
În ciuda faptului că are spre 350 de cai putere și chiar dacă mașina de 1935 de kilograme are nevoie de doar 5.0 secunde pentru a ajunge la 100 km/h - deci supliciile inginerești la care este supus șasiul sunt majore - CLS este un cruiser impecabil care topește imperfecțiunile din șosea și trece cu grație peste obstacolele mai serioase, cum sunt gropile sau șinele de tramvai. De exemplu, dalele din beton de pe autostradă sunt "înghițite" fără ca cei din mașină să simtă vreo mișcare ritmică a roților, o performanță excelentă la nivelul confortului.
Pentru că CLS a fost construit pentru confort. În ciuda apariției sale masculine și - odată cu noua generație - foarte agresive vizual, mașina este o limuzină cu alură de sportiv, nu invers. Chiar și dacă comutăm pe modul Sport și încercăm o rulare ceva mai dinamică cu ajutorul unui pachet care "strânge" motorul, direcția, transmisia și amortizoarele, suspensiile rămân la un nivel echilibrat, fără să iasă în evidență vreun moment prin rigiditate.
La nivelul suspensiilor, clienții vor putea alege între trei opțiuni disponibile: standard (Multilink cu patru puncte de ancorare față și cinci puncte spate), adaptive (Dynamic Body Control, cu variantele Comfort, Sport și Sport+) și pneumatice (Air Body Control).
În rest, direcția este și ea construită după aceeași filosofie. E corectă, dar nu neapărat exactă. Probabil că o versiune sportivă cu ceva mai mult pedigree se regăsește în varianta CLS 53 AMG, pe care o așteptăm cu brațele deschise.
Ca stil - nu doar exterior - tot prima generație CLS îmi pare cea mai reușită. Nici asta nu-i rea, în ciuda asemănării frontale cu A-Klasse. Oricum, cred că-i preferabil un CLS Diesel de 340 CP suficient echipat la 75.000 unui A-Klasse super-dotat de 116 cai la 60.000... :-) Nu pot digera însă-n continuare integrarea (imposibilă de altfel) în *peisajul* bordului a mega-display-ului ăla dreptunghiular. Nu-s fan diesel și nici pacheboturi - fie ele rafinate -, dar, dac-aș fi, aș alege CLS-ul vs. A7 ori Seria 6. P.S: De remarcat că exact modelul ăsta a consumat în testul de consum ADAC (botezat de nemți eco-test) exact cît Volvo XC40 de 190 CP - adică 6,8 litri motorină/100 km. ...O cifră incredibil de mică, fie și adoptînd un stil de conducere *normal* = legal (fiindcă asta-i de fapt esența *eco-testului*.)