Interior
Experiența ultimilor ani mi-a arătat că mașinile electrice sunt de două feluri: cele în care se văd compromisurile de calitate la interior, cauzate de faptul că prețul final al mașinii trebuie să rămână decent în contextul costurilor de construcție, și cele în care nu se întâmplă asta. De fapt, a doua categorie este compusă din două mașini mașini: BMW i3 și, parțial, VW e-Golf. În rest, de la Tesla Model S la Renault Zoe, electricele lasă să se înțeleagă la nivelul calității percepute compromisurile realizate de constructor. E adevărat că în unele cazuri marketingul acoperă lipsurile, dar hei, nimeni nu-i perfect.
În cazul noului Leaf, interiorul e undeva la mijlocul drumului. Există elemente de calitate ridicată și elemente care lasă loc de îmbunătățiri. De la instrumentarul de bord jumătate digital, jumătate analog. Trecând prin materiale, care pe bord pot fi moi la atingere sau dure. Și ajungând la detalii precum joystick-ul futurist prin care schimbi vitezele și de care te vei îndrăgosti versus display-ul central care în lumea digitală a anului 2018 ar fi putut fi ceva mai mare și mai bine poziționat.
Bordul lui Leaf nu vine cu o așezare care să iasă în evidență într-o direcție sau alta, fiind în linia modelelor pe care Nissan le are în gama clasică. Și asta nu e neapărat un lucru rău, din moment ce Qashqai e cel mai vândut SUV compact din Europa. Mi-ar fi plăcut ca pe o mașină cu propulsie alternativă și emisii zero să nu mai văd butoane fizice atât de "butucănoase" - așa cum sunt cele care comandă încălzirea în scaune - și nici mufe USB deschise și așezate la vedere. Și poate nici așezarea de tip "fluture" a butoanelor climatizării, un artificiu inutil pe care-l încadrez ușor la capitolul "inutile".
Dar în Leaf te simți bine. Atmosfera de la interior e plăcută per total, iar scaunele confortabile ajută mult la acest aspect.
O surpriză plăcută e portbagajul. 435 de litri, sensibil mare decât a majorității modelelor compacte de piață. Nu vei avea nicio problemă cu el dacă nu ai pretenții prea mari de la o mașină de aceste dimensiuni. Trebuie să știi însă că e vorba de un portbagaj mai degrabă adânc decât lung, deci adaptează-ți așteptările la forma inedită a acestuia.
Test drive-ul EXCELENT ! Cateva mici remarci: 1) NISSAN Leaf si RENAULT Zoe au aceeasi capacitate a bateriei de acumulatoare, autonomie si tehnologie identice sau aprope identice. ... 2) La RENAULT Zoe, in pliantele de la dealer se specifica : garda la sol 12 cm si capacitatea de tractare 0 kg !!!! Probabil si la NISSAN Leaf vorbim de lucruri asemanatoare.... 3) Rivalii TESLA produc Model 3 cu garda la sol de 14 cm si Model X cu garda la sol 18 cm. In cazul lor, autonomia maxima in ciclul american de testare - mai apropiat de realitate decat cel european NEDC -poate fi de 500 respectiv 565 km iar capacitatea de tractare la Model X am gasit undeva ca este de cca. 2 tone !!!