Consum

3.5

Indiferent de ce versiune vei alege, bateria încastrată în podeaua mașinii va rămâne la fel, cu o capacitate brută de 71.4 kWh și una utilă de 66 kWh. Încărcarea acesteia va putea fi efectuată la o stație AC (Type 2) de până la 7 kW sau una de DC (CCS) cu o putere de până la 150 de kW. Conform celor de la Toyota, încărcarea ar trebui să dureze undeva între 10 ore și chiar 30 de minute (0-80%) în funcție de tipul de încărcător folosit.

Cert este că eu am folosit o priză de 50 kW (CCS) în timpul testului meu cu bZ4X iar modelul nipon a reușit să se „adape” cu până la un maxim de 46 kW în timpul sesiunii, deci aproape de limita superioară posibilă.

Conform producătorului japonez, autonomia versiunii cu tracțiune față ar trebui să fie de până la 513 kilometri în ciclul de testare WLTP, cu un consum mediu de situat între 14.4 și 16.6 kWh/100 km, în funcție de jante și anvelope.

Așa cum era de așteptat, numerele obținute de mine au fost drastic diferite din mai multe motive. În primul rând, temperatura exterioară în perioada dinaintea Crăciunului nu a depășit niciun moment 3 grade Celsius, iar frigul este cel mai mare inamic al mașinilor electrice, implicit al bateriilor lor.

Al doilea motiv a ținut de anvelopele de iarnă care, iarăși, nu au ajutat la reducerea rezistenței la înaintare a modelului japonez. Nu în ultimul rând, testul în mediul urban a fost efectuat în condițiile atroce ale unui București ultra-aglomerat în perioada de dinaintea vacanței de iarnă. Într-o după amiază, am avut o viteză medie înregistrată de 7 km/h, având nevoie de o oră și 40 de minute pentru a parcurge 10 kilometri amărâți.

Așadar, Toyota bZ4X a afișat, după parcurgerea a 109 kilometri în mediul urban, cu o viteză medie de 19 km/h, un consum de 29.1 kWh/100 kilometri. Având în vedere capacitatea utilă a bateriei, de 66 kWh, am putea estima autonomia cu o baterie plină undeva la 230 de kilometri cu un plin. Departe de estimările oficiale.

În afara orașului, autonomia a crescut la 330 de kilometri, după o sesiune pe DN1, de la București la Ploiești, cu o viteză medie de 66 km/h și un consum mediu de 19.9 kWh/100 km. Pe autostradă, la 130 km/h, consumul a crescut iarăși până la 29 kWh/100 km, respectiv o autonomie estimată la 228 kilometri.

Rivalii lui Toyota bZ4X vin cu estimări cel puțin la fel de optimiste. Hyundai Ioniq 5, de exemplu, în versiunea cu 228 CP și baterie de 74 kWh, are o autonomie estimată la 507 kilometri, în timp ce Volkswagen iD.4 (204 CP, 77 kWh) ajunge la 537 de kilometri. Nissan Ariya își aruncă și ea numele în ring, cu o baterie de 63 kWh, 218 CP și o autonomie estimată la 403 kilometri.

  • Seriff, joi, 05.01.2023 10:08

    Nu v-a placut consumul ridicat de energie, pai normal ca are consum ridicat fiindca e o masina foarte grea, autonomia aia scoasa pe dn cu viteza medie de 66 km/h e lux, in realitate ati vazut si voi ca faceti in jur de 230 de km, penibil, sa dai 60.000 euro sa mergi 200 si ceva de km, se mai mira cineva de ce prefera oamenii termicele?

  • Gabriel.Nica, joi, 05.01.2023 10:21

    Greutatea lui BZ4X e mica avand in vedere dimensiunile, comparativ cu modele electrice de la alte companii.

  • Banditos, joi, 05.01.2023 10:32

    Astia de la Toyota nu si-au facut prea bine temele. Mai precis au punctat bine la unele capitole si au dat-o'n bara la altele. Culmea, la cel mai important subiect aproape ca n-au "scris" nimic relevant: autonomia declarata vs cea reala. Si de aici un mic scandal ce pare sa se fi aprins. De restul, personal, sunt multumit, am testat-o si eu si e ...altceva. 60.000Eu nu e mult pentru cine ii are si care isi duce viata preponderent urban. Personal nu sunt in situatia asta asa ca astept RAV4 hibrid. Sper ca vizual sa schimbe linia si sa se asemene cu BZX-ul asta.

  • DanG, joi, 05.01.2023 10:44

    Poate gresesc eu dar nu vad de ce ti-au luat masina asta in loc de Prius. La Prius ai date similare, cred ca si spatiul interior este la fel, atata ca nu depinzi asa de mult de o priza. Cred ca modelul pe benzina este si mai frumos decat BZ4x.

  • ds, joi, 05.01.2023 10:50

    Eu știu că WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) a fost creat pentru a oferi clienților informații mai aproape de adevăr când vine vorba despre consum, emisii și eficiență. Dar să ai o marjă de eroare și de aproape 50% la autonomie, când vine vorba de electrice, sau la consum, când este vorba de termice, arată că ceva este în neregulă și creatorii WLTP, de prea multe ori, vorbesc din cărți, că de cele mai multe ori nu se pupă nmic cu nimic.

  • Banditos, joi, 05.01.2023 13:26

    @DanG, Prius e de vreo 2 ori mai ieftin. Alta clasa alte pretentii, Unu-i hibrid altul e electric. Parca am incepe o veche discutie benzina vs motorina. Fiecare e buna la ceea ce iti trebuie. Sau preferi. @ds, problema e ca unii se apropie mai mult de ceea ce declara conform WLTP, altii mai putin. Japonezii, se stie, ca erau foarte precisi si cei mai corecti dintre producatorii auto. Aici au dat-o in bara.

  • joe, joi, 05.01.2023 13:28

    Sa dai drumul la caldura si sa reduci autonomia cu 1\3 e un tres transpirant!)

  • DanG, joi, 05.01.2023 14:07

    @Banditos De acord cu tine, dar aici vorbim de doua masini ale aceluiasi brand, recunoscut pentru fiabilitate. Astea au in comun faptul ca teoretic salvezi planeta cu ambele. In ideea asta ziceam. Cand a aparut Prius Di Caprio era marele promoter, acum vad ca face reclama la un Fiat 500e.

  • Mike, joi, 05.01.2023 16:31

    Bravo toyota! Cutezatori!

  • cos, joi, 05.01.2023 20:46

    Stiu ca designul unei masini e subiectiv dar mi se pare mega exagerat verdictul de 'vedeta'. Bai nene plasticu ala din fata parbrizului e atat de oribil la vedere si atingere ca n as cumpara masina asta numa pt motivul asta. Bine ca nu merge mai tare de 160km/h ca sigur la un moment dat ar zbura de acolo :))

  • Seriff, vineri, 06.01.2023 14:03

    Oribila ca desing, plastic la interior ca la Corolla din 2005, autonomia absolut ridicola, practic utila doar daca stai la casa si te duci doar pana la Lidl si inapoi, iar pretul este astronomic, un fail total, de fapt, fail total sunt majoritatea electricelor, jenant la maxim.

  • Andrei, vineri, 06.01.2023 15:59

    50000 euro pentru o masina si stai toata ziua cu ea in priza si nici nu ajungi pana la Constanta cu ea. Cat priveste sistemul de notare, acesta este o gluma, la toate masinile arata 4.3-4.5, e clar ca nu are nicio logica.

  • pipo, marţi, 10.01.2023 11:48

    Ati exagerat in punctarea unor capitole unde masina sta slab, chiar fiasco as putea spune. Ok, e greu sa gasesti un consens intre cititori , dar voi ca jurnalisti auto cum puteti puncta cu aproape maximul la design acest model ? Este un fiasco atat la exterior cat mai ales la interior pt. orice ochi avizat ( cu sau fara experienta), cel mult poate fi punctat pt. curaj la exterior , dar interiorul este de noaptea mintii iar ansamblul volan-instrumentar bord este socant de-a dreptul, in sensul rau, nu am vazut asa ineptie in viata mea. Au vrut sa salveze ceva cu acea consola centrala care arata ok la prima vedere, dar la o privire atenta e un amalgam de nedescris acolo de butoane digitale si clasice in jurul unor guri de aerisire horor venite de prin anii 90 parca. De altfel intreg bordul e o amestecatura de vechi si elemente care se vor moderne . Trecand peste exuberanta de inceput cand faci cunostinta cu un model nou, luata la rece , masina e deficitara la multe capitole , nu mai intru in detalii ( incepand cu numele stupid), dar o salveaza cele legate de dinamica, foarte importante de altfel, unde inginerii si-au facut treaba , ca de altfel la multe alte modele ale acestui mare constructor in ultimii ani. Dar banii astia clar nu ii merita.

  • PMC, marţi, 10.01.2023 23:07

    Masina asta e un caraghislâc ca design. Tehnic, e o gluma proasta. Deci 60.000 de eur pt o masina care te leaga de priza. Merge 200 de km cu bateria plina. Deci e de ras. E bataie de joc. Cred ca o sa fie cumparata exclusiv de fanii marcii carora le transpira palmele cand vad Toyota, orice Toyota. In rest, nu stiu cine ar putea da banii pe asa ceva.