Consum
Indiferent de ce versiune vei alege, bateria încastrată în podeaua mașinii va rămâne la fel, cu o capacitate brută de 71.4 kWh și una utilă de 66 kWh. Încărcarea acesteia va putea fi efectuată la o stație AC (Type 2) de până la 7 kW sau una de DC (CCS) cu o putere de până la 150 de kW. Conform celor de la Toyota, încărcarea ar trebui să dureze undeva între 10 ore și chiar 30 de minute (0-80%) în funcție de tipul de încărcător folosit.
Cert este că eu am folosit o priză de 50 kW (CCS) în timpul testului meu cu bZ4X iar modelul nipon a reușit să se „adape” cu până la un maxim de 46 kW în timpul sesiunii, deci aproape de limita superioară posibilă.
Conform producătorului japonez, autonomia versiunii cu tracțiune față ar trebui să fie de până la 513 kilometri în ciclul de testare WLTP, cu un consum mediu de situat între 14.4 și 16.6 kWh/100 km, în funcție de jante și anvelope.
Așa cum era de așteptat, numerele obținute de mine au fost drastic diferite din mai multe motive. În primul rând, temperatura exterioară în perioada dinaintea Crăciunului nu a depășit niciun moment 3 grade Celsius, iar frigul este cel mai mare inamic al mașinilor electrice, implicit al bateriilor lor.
Al doilea motiv a ținut de anvelopele de iarnă care, iarăși, nu au ajutat la reducerea rezistenței la înaintare a modelului japonez. Nu în ultimul rând, testul în mediul urban a fost efectuat în condițiile atroce ale unui București ultra-aglomerat în perioada de dinaintea vacanței de iarnă. Într-o după amiază, am avut o viteză medie înregistrată de 7 km/h, având nevoie de o oră și 40 de minute pentru a parcurge 10 kilometri amărâți.
Așadar, Toyota bZ4X a afișat, după parcurgerea a 109 kilometri în mediul urban, cu o viteză medie de 19 km/h, un consum de 29.1 kWh/100 kilometri. Având în vedere capacitatea utilă a bateriei, de 66 kWh, am putea estima autonomia cu o baterie plină undeva la 230 de kilometri cu un plin. Departe de estimările oficiale.
În afara orașului, autonomia a crescut la 330 de kilometri, după o sesiune pe DN1, de la București la Ploiești, cu o viteză medie de 66 km/h și un consum mediu de 19.9 kWh/100 km. Pe autostradă, la 130 km/h, consumul a crescut iarăși până la 29 kWh/100 km, respectiv o autonomie estimată la 228 kilometri.
Rivalii lui Toyota bZ4X vin cu estimări cel puțin la fel de optimiste. Hyundai Ioniq 5, de exemplu, în versiunea cu 228 CP și baterie de 74 kWh, are o autonomie estimată la 507 kilometri, în timp ce Volkswagen iD.4 (204 CP, 77 kWh) ajunge la 537 de kilometri. Nissan Ariya își aruncă și ea numele în ring, cu o baterie de 63 kWh, 218 CP și o autonomie estimată la 403 kilometri.
Nu v-a placut consumul ridicat de energie, pai normal ca are consum ridicat fiindca e o masina foarte grea, autonomia aia scoasa pe dn cu viteza medie de 66 km/h e lux, in realitate ati vazut si voi ca faceti in jur de 230 de km, penibil, sa dai 60.000 euro sa mergi 200 si ceva de km, se mai mira cineva de ce prefera oamenii termicele?