Calitate / Pret
Dacă ne referim strict la prețul de pornire al noului XC40 în momentul lansării mașinii pe piețele europene, e posibil ca cei de la Volvo să-și alunge singuri clienții din showroom-uri. Pentru că XC40 pleacă de la puțin peste 40.000 de euro în versiunea diesel de 190 CP cu echipare Momentum, o sumă de care mulți se vor feri înainte să ceară explicații suplimentare.
"Păi Audi Q3 pleacă de la 31.000, BMW X1 de la 31.600, iar GLA chiar de sub 30.000, de la 29.400 de euro" vor spune aceștia, fără să se uite la puterea motorizărilor și la echipări. Și în mare parte au dreptate, pentru că prețul de bază este cel care atrage, chit că extrem de puțini clienți ai acestei zone premium vor miza pe versiunile ale căror cifre sunt scoase în față.
În cazul celor de la Volvo, lucrurile sunt relativ ușor de urmărit: XC40 va oferi prețuri mult mai accesibile odată cu lansarea motorizărilor cu 3 cilindri de 150 CP (benzină și diesel). Dar pentru asta va trebui să mai așteptăm câteva luni bune.
Până atunci, Volvo marșează cu XC40 pe aceeași strategie utilizată în cazul fraților mai mari din gamă: oferă prețuri asemănătoare cu ale concurenților direcți pe același palier de putere, însă echiparea de bază a modelului este net superioară acestora. Altfel spus, dacă echipezi un X1, un Q3 sau un GLA cu elementele din echiparea Momentum (bază) a lui XC40, ajungi la sume cu 5-6 mii de euro mai mari decât în cazul modelului scandinav.
Un exemplu concret: mașina testată de noi, un XC40 2.0 Turbo de 250 CP în echiparea Momentum cu integrală și automată incluse, costă 43.100 de euro cu TVA inclus. Versiunea de motorizare X1 echivalentă (X1 25i xDrive) costă cu 1700 de euro mai mult, un Evoque cu 1900 de euro mai mult, iar în cazul lui NX urcăm la peste 4400 de euro în plus. Există și versiuni mai ieftine: GLA 250 costă 39.150 de euro, iar Audi Q3 2.0 TFSI e cu 2500 de euro mai ieftin decât modelul Volvo. Dintre acestea, însă, doar NX oferă o echipare asemănătoare în versiunea de bază, restul fiind variante destul de simple ca dotări.
Asta pentru că, atunci când cumperi un XC40, primești încă din start cele două display-uri din interior (cel vertical și instrumentarul digital), primești farurile LED cu lumini de zi "ciocanul lui Thor" și asistent de fază lungă, navigație Sensus cu update-uri gratuite pe viață, frânare automată de urgență City Safety cu funcție de recunoaștere a pietonilor, bicicliștilor și animalelor mari, climatizare automată, acces fără cheie și buton de start, jante de 18 inch, lumini ambientale, tapițerie din piele și un element util precum duze de parbriz integrate în brațul ștergătorului. Plus tracțiune integrală și cutie automată cu 8 trepte.
E un pachet de dotări pe care concurenții îl oferă în general contracost pe mii bune de euro. Altfel spus, Volvo XC40 este cel mai accesibil SUV compact premium în cazul unei comparații egale între motorizări asemănătoare și dotări identice. Rămâne de rezolvat cazul prețului de pornire odată cu intrarea în gamă a motorizărilor 1.5 turbo cu trei cilindri și probabil că peisajul segmentului va fi mult mai ușor de descifrat.
Un + pt AM înainte de toate, fiindcă a testat o versiune pe benzină întâi. Alt plus merită și sino-scandinavii de la Volvo pentru păstrarea liniei tradiționale a mărcii - confort dublat de siguranță maximă, suplimentate cu fiabilitatea confirmată statistic și o doză de sportivitate-n cazul T5-ului, fie ea și una relativă. Și designul are accente originale, chiar dacă din unele unghiuri aduce binișor a... Suzuki Ignis (susțin asta cu riscul să-ncasez tone de pălmuțe roșii. :-)) Trecînd și la minusuri totuși - că are și d-astea -, prețul calchiat pe al nemțoaicelor similare nu-i vreo surpriză, la fel nici tricilindrii variantelor viitoare ceva mai accesibile - nu însă și pentru prăpădiți ca mine, clar. ...Pentru care tot Ignis-ul (4x4) ar rămîne soluția (nu-s fan SUV, dar dacă m-oi pensiona undeva pe coclauri... ?!) Sau cel mult un Duster 1.2 TCe 4x4 - ori poate un 1.3 TCe pînă atunci.