Volvo XC60

Performante

3.5

Mașina asta e absolut delicioasă atunci când setările suspensiei sunt adaptate la o rulare sportivă, iar modul Polestar Engineered este ales din selectorul de pe consola centrală. Deși simți faptul că vorbim de o mașină grea și deși stai cam sus pentru a considera că ai în mâini e o sportivă pur-sânge, adaptarea de la XC60-ul de serie la XC60 Polestar Engineered a fost condusă remarcabil de ingineri. Care au ales să nu afecteze major nucleul mașinii de serie, ci s-o modifice fix cât să simți diferențele. 

De-asta vorbim despre cel mai sportiv Volvo de pe piață, și nu de un rival pur-sânge pentru M-uri, AMG-uri și RS-uri. Nu își propune să se ia de guler la sprint cu Usain Bolt, dar cel mai sportiv membru al familiei de profesori are șanse reale la săritura în înălțime. Pe același stadion, la aceleași Jocuri Olimpice, într-o probă atletică, dar cu pregătite și tehnică complet diferite.

Cu 5.4 secunde pentru 0-100 km/h, XC60 T8 Polestar Engineered își folosește cei 405 cai putere pentru a deveni al doilea cel mai rapid model de serie Volvo vândut la ora actuală. După S60 Polestar Engineered. La viteza maximă, sigla Polestar împinge mașina până la 230 de km/h, o informație care va deveni rara avis în gama Volvo începând cu acest an, când toate modelele produse de marca nordică vor fi plafonate la 180 de km/h.

În calculele Volvo, dacă această mutare va salva o singură viață, totul se justifică. Poți să-i contrazici?

Dacă-l comparăm cu rivalii direcți, constatăm că aceste cifre sunt de nivel mediu pentru un SUV de performanță. Cu toate că, oricât ne-am chinui, comparăm mere cu pere. Să vă explic.

Volvo a găsit o breșă interesantă în strategia celorlalți producători auto cu modele în acest segment. Pentru că suedezul temperamental se așază strategic ca putere între versiunile "normale" și cele sportive ale SUV-urilor cu care concurează pe piață: un X3 M40i oferă 360 CP, iar un X3 M oferă 480 CP (BMW are și un X3 hibrid plug-in, dar scoate 292 CP și e construit mai degrabă pentru consum, nu pentru performanțe). Un Audi Q5 45 TFSI dezvoltă 265 CP, iar noua generație a modelului german nu are încă un SQ5 sau RSQ5 la îndemână. În sfârșit, un Mercedes-Benz GLC 300e (care e și PHEV, deci aproape de abordarea suedeză) are 320 CP. Totuși, marca germană oferă un "AMG accesibil" la nivelul de putere al lui XC60 T8 Polestar Engineered. Este vorba de GLC 43 AMG 4MATIC, care vine cu 390 CP, dar și cu un motor cu șase cilindri.

Iar comparația poate merge și mai departe la Jaguar F-Pace, Alfa Romeo Stelvio sau Range Rover Velar cu aceleași concluzii: modelul suedez a găsit o nișă, un loc doar al său pe piață. Nu există niciun SUV hibrid plug-in de performanță la nivelul ăsta de putere și, mai mult, există un singur SUV mediu premium de performanță care oferă o putere asemănătoare.

Altfel, singurul alt SUV plug-in hibrid de performanță cunoscut pe piața europeană poate fi considerat Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Dar acolo vorbim deja de alt segment, alte cifre, alte prețuri, altă atmosferă. 

Așa că, fără o comparație directă pe același nivel de putere, ne putem face o părere despre nivelul performanțelor lui XC60 doar dacă analizăm "the big picture", adică tabloul SUV-urilor medii de +300 CP în ansamblul său. Și vedem, de exemplu, că un SQ5 de generație veche (347 CP) reușea 0-100 km/h în doar 5.1 secunde. Vedem că un Porsche Macan GTS (381 CP) reușește 0-100 în 4.9 secunde, același timp înregistrat de GLC 43 AMG (390 CP). Mai mult, în cazul modelelor BMW, vedem că "versiunea de legătură" M40i a lui X3 (360 CP) reușește o accelerație 0-100 km/h în doar 4.8 secunde.

Deci nu te gândi că XC60 Polestar Engineered e extrem de rapid pe linie dreaptă. Ba chiar e foarte probabil ca rivalii să te lase-n urmă. Dar în mod sigur vei recupera pe la benzinării, când ei vor opri mult mai des la alimentare.

  • ds, miercuri, 18.11.2020 12:27

    Cele 3 și 1/2 stele din dreptul performanțelor sunt total irelevante. Mă gândesc că nu îți iei un Volvo pentru liniuțe, mai ales că cele 0.7- 0.8 secunde diferența față de concurență sunt nesemnificative. Ceea ce nu pricep este cum naiba să nu oferi la pachetul de bază, deci vorbim de 77.900 euro, senzori de parcare și camera de marșarier. În schimb oferi scaune R-Design Nubuk-Nappa, pachetul estetic Polestar, sistemul audio Harma Kardon de 600W ștergătoare cu duze de spălare și o grămadă de sisteme de siguranța. Încurcate sunt căile marketingului...

  • joe, miercuri, 18.11.2020 14:13

    Performante ce nu pot fi ”gustate” ,folosite ,,ca nu avem sosele.Pret inabordabil ca nu suntem toti bugetari de ”succes”.Dureri de cap pentru servisare,,pt ca sunt putine service -uri dedicate.Iar pretul de la service,,cel mai mare. fata de concurenti.Masina pentru oras prea mare si prea putini km pe mers electric,,iar pt extraurban,,prea grea inutil,,,tinand cont ca acel surplus de acceleratie iti folosesc doar pentru cateva depasiri,,la limita.Dar boieria se plateste,,,Si in Vest,,e o masina destul de rara,,poate doar in tarile scandinave,,,dar nici acolo,,unde majoritatea vanzarilor sunt electrice 100%. .Aceleasi comenzi incomode de clima pe tableta.iar locurile nu sunt mai mari si mai confortabile fata de o berlina,,chiar tot de la Volvo.Ci doar privesti !lumea! mai de sus!Ca model estetic ,,,copiat de la XC 90,,aparut in 2015,,putem spune ca e invechit.Doar luminile de zi in forma de T(si semnalizare) ii mai dau un aspect de ”woow”.De ce nu as lua noul Sorento hibrid la jumatate de pret?Ca face suta in 8..9 secunde in loc de 5,4? Sau Rav 4

  • dan_grc, miercuri, 18.11.2020 14:53

    Pretul este altceva fata de jecmaneala nemtilor, respect chinezilor pentru asta, pardon suedezilor.

  • Assur, miercuri, 18.11.2020 17:19

    O masina interesanta dar combinarea solutiilor nu o ajuta prea mult, dimpotriva. Mult prea grea ca sa poata concura cu sportivele celorlalte marci, consum mare in afara orasului cu 350 de kg in plus dincauza bateriilor, autonomie mica electrica. Pret enorm comparat cu celelalte versiuni, depreciere enorma, sunt deja ocazii de un an pe la 50K de Eur pe alte meleaguri pentru echivalentul fara polestar pe emblema , care costa undeva pe la 80k de eur nou. Pe scurt, o tehnologie de tranzitie pentru cine are bani de aruncat pe geam. Dar o masina frumoasa

  • LoL, miercuri, 18.11.2020 18:06

    Mai pe romanteste, daca iti permiti un Volvo iti permiti si un Lamborghini. Superb pret.

  • Julian S, joi, 19.11.2020 09:48

    Am avut XC60 T8 cu Polestar facut la producator. Desi asta nu schimba sasiul sau franele, duce motorul in 405CP si schimba modul in care reactioneaza cutia. Este o placere sa conduci masina. Eu am mers cu 243Km/h de mai multe ori, inregistrat pe waze, nu in bord. Pe de alta parte cu D5 Polestar am ajuns la 252km/h, dar despre T8 acum... m-a lasat de 2 ori in drum cu mesajul: OPRITI IN SIGURANTA... Orice am facut, masina nu a mai plecat. Prima data am ramas in drum in oras. A doua data intr-o depasire bordul s-a luminat brusc si am pierdut toata puterea... o saptamana mai tarziu am schimbat masina.

  • MCA, joi, 19.11.2020 12:01

    Este adevarat, masina nu e ieftina (la pret de lista) iar service-ul, considerandu-se exclusivisti, este scump. De asemenea masina nu se simte ca fiind "racheta", dar cine isi ia SUV Volvo nu urmareste cifre si nici nu va face curse pe A2. Motivele mele care m-au determinat sa iau XC60 T8 non-polestar au tinut de desing-ul exterior (mult diferit de tot ce este pe piata), de design-ul interior (cred ca aspectul simplist al bordului este cel mai atragator la acest moment), calitatea materialelor si atentia la detalii (mai buna, la aceiasi bani, decat concurenta) precum si siguranta in caz de impact, legendara Volvo. Referitor la autonomie si consum, am cateva precizari din experienta directa: - cu o incarcare completa pot sa fac naveta casa-serviciu-casa + mici drumuri aditionale in oras complet electric timp de 2 zile (30 Km range efectiv, cu 2 persoane, incarcare doar cu cumparaturi ocazionale). Incarcarea o fac la o statie publica, relativ aproape de casa. - consumul mixt (urban+extra-urban ce include autostrada si DJ-uri) fara restrictionari semnificative in stiul de condus, cu optiunea de incarcare baterie din motorul termic activa, dupa 8.000 Km, este de 8.2 l. Este mult pentru un propulsor de 400 CP? Nu cred.

  • Assur, joi, 19.11.2020 18:22

    Mai scump decat un Macan echipat ok sau Stelvio QV 510... Cam scump pentru o baterie si doua finisaje mai bine lucrate desi s ar parea ca alfa a recuperat decalajul. Dieselul este de departe o alegere rationala pentru XC 60, 2200 de kg pentru gabaritul asta reprezinta o contraperformanta totusi.

  • Andrei, joi, 19.11.2020 19:11

    Nu inteleg ce incearca Volvo. Un X3 30d e cel putin la fel de rapid in viata reala, se conduce mai sportiv si consuma mai putin. X340i e si mai rapid. Motoare de 4 cilindri si 2 litri, oricat de supraalimentate sunt isi vor trada mereu cilindreea. Nepotrivite pe masini de 2 tone.

  • Chiuloasa_bengoasa, vineri, 20.11.2020 13:59

    Jumatate din comentarii incep cu "e scumpa domle!" Am inteles, bun, nu ti-o permiti... 90% din oamenii din Romania nu si-o permit. Si totusi, hai sa discutam despre masina, nu despre faptul ca tu nu ti-o permiti. Apoi ii avem pe cei cu service-ul. La mine in familie in ultimii 10 ani au fost urmatoarele branduri auto: BMW, Mazda, Alfa Romeo. In afara de un recall pt un mic defect de fabricatie la tambur spate (Mazda) si revizii, masinile nu au vazut service. In afara de prieteni cu masini mai vechi de 15 ani, nu stiu oameni sa mearga la service cu masina ca s-a stricat ceva. Sunt curios ce conduceti de o tot dati cu service-ul! Ti se pare scump service-ul? Ia-ti masina mai noua si buna ca sa nu ajungi acolo. Plus ca cine isi ia Volvo nu se streseaza cu treaba asta. Despre masina: mereu mi-a placut xc60, totusi nu mi-e clar cui i se adreseaza cu motorizarea asta... Nu e nici un hibrid economic dar nici o masina de performanta! Probabil ca nici nu ii intereseaza sa vanda prea multe exemplare, este un statement (nu facem doar masini safe si boring la condus) iar fanii Volvo vor aprecia.