Performante
Mașina asta e absolut delicioasă atunci când setările suspensiei sunt adaptate la o rulare sportivă, iar modul Polestar Engineered este ales din selectorul de pe consola centrală. Deși simți faptul că vorbim de o mașină grea și deși stai cam sus pentru a considera că ai în mâini e o sportivă pur-sânge, adaptarea de la XC60-ul de serie la XC60 Polestar Engineered a fost condusă remarcabil de ingineri. Care au ales să nu afecteze major nucleul mașinii de serie, ci s-o modifice fix cât să simți diferențele.
De-asta vorbim despre cel mai sportiv Volvo de pe piață, și nu de un rival pur-sânge pentru M-uri, AMG-uri și RS-uri. Nu își propune să se ia de guler la sprint cu Usain Bolt, dar cel mai sportiv membru al familiei de profesori are șanse reale la săritura în înălțime. Pe același stadion, la aceleași Jocuri Olimpice, într-o probă atletică, dar cu pregătite și tehnică complet diferite.
Cu 5.4 secunde pentru 0-100 km/h, XC60 T8 Polestar Engineered își folosește cei 405 cai putere pentru a deveni al doilea cel mai rapid model de serie Volvo vândut la ora actuală. După S60 Polestar Engineered. La viteza maximă, sigla Polestar împinge mașina până la 230 de km/h, o informație care va deveni rara avis în gama Volvo începând cu acest an, când toate modelele produse de marca nordică vor fi plafonate la 180 de km/h.
În calculele Volvo, dacă această mutare va salva o singură viață, totul se justifică. Poți să-i contrazici?
Dacă-l comparăm cu rivalii direcți, constatăm că aceste cifre sunt de nivel mediu pentru un SUV de performanță. Cu toate că, oricât ne-am chinui, comparăm mere cu pere. Să vă explic.
Volvo a găsit o breșă interesantă în strategia celorlalți producători auto cu modele în acest segment. Pentru că suedezul temperamental se așază strategic ca putere între versiunile "normale" și cele sportive ale SUV-urilor cu care concurează pe piață: un X3 M40i oferă 360 CP, iar un X3 M oferă 480 CP (BMW are și un X3 hibrid plug-in, dar scoate 292 CP și e construit mai degrabă pentru consum, nu pentru performanțe). Un Audi Q5 45 TFSI dezvoltă 265 CP, iar noua generație a modelului german nu are încă un SQ5 sau RSQ5 la îndemână. În sfârșit, un Mercedes-Benz GLC 300e (care e și PHEV, deci aproape de abordarea suedeză) are 320 CP. Totuși, marca germană oferă un "AMG accesibil" la nivelul de putere al lui XC60 T8 Polestar Engineered. Este vorba de GLC 43 AMG 4MATIC, care vine cu 390 CP, dar și cu un motor cu șase cilindri.
Iar comparația poate merge și mai departe la Jaguar F-Pace, Alfa Romeo Stelvio sau Range Rover Velar cu aceleași concluzii: modelul suedez a găsit o nișă, un loc doar al său pe piață. Nu există niciun SUV hibrid plug-in de performanță la nivelul ăsta de putere și, mai mult, există un singur SUV mediu premium de performanță care oferă o putere asemănătoare.
Altfel, singurul alt SUV plug-in hibrid de performanță cunoscut pe piața europeană poate fi considerat Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Dar acolo vorbim deja de alt segment, alte cifre, alte prețuri, altă atmosferă.
Așa că, fără o comparație directă pe același nivel de putere, ne putem face o părere despre nivelul performanțelor lui XC60 doar dacă analizăm "the big picture", adică tabloul SUV-urilor medii de +300 CP în ansamblul său. Și vedem, de exemplu, că un SQ5 de generație veche (347 CP) reușea 0-100 km/h în doar 5.1 secunde. Vedem că un Porsche Macan GTS (381 CP) reușește 0-100 în 4.9 secunde, același timp înregistrat de GLC 43 AMG (390 CP). Mai mult, în cazul modelelor BMW, vedem că "versiunea de legătură" M40i a lui X3 (360 CP) reușește o accelerație 0-100 km/h în doar 4.8 secunde.
Deci nu te gândi că XC60 Polestar Engineered e extrem de rapid pe linie dreaptă. Ba chiar e foarte probabil ca rivalii să te lase-n urmă. Dar în mod sigur vei recupera pe la benzinării, când ei vor opri mult mai des la alimentare.
Cele 3 și 1/2 stele din dreptul performanțelor sunt total irelevante. Mă gândesc că nu îți iei un Volvo pentru liniuțe, mai ales că cele 0.7- 0.8 secunde diferența față de concurență sunt nesemnificative. Ceea ce nu pricep este cum naiba să nu oferi la pachetul de bază, deci vorbim de 77.900 euro, senzori de parcare și camera de marșarier. În schimb oferi scaune R-Design Nubuk-Nappa, pachetul estetic Polestar, sistemul audio Harma Kardon de 600W ștergătoare cu duze de spălare și o grămadă de sisteme de siguranța. Încurcate sunt căile marketingului...