Toyota C-HR
Stealth
Testul ăsta ar putea începe fără probleme cu "A fost odată ca niciodată". Pentru că știm cu toții că a existat o epocă - nici măcar nu foarte îndepărtată - în care modelele desenate de Toyota erau plictisitoare și anoste. Cumpărate mai ales pentru legendara lor fiabilitate - pentru că Toyota reușește în continuare să se agațe de primele poziții în topurile de profil la nivel mondial - mașinile produse de constructorul nipon aveau probleme majore în încercarea de a ieși în evidență pe stradă.
Atât de mari, încât aveai impresia că designerii japonezi au specificat clar în fișa postului faptul că trebuie să uite să cumpere sare și piper atunci când fac cumpărături dedicate.
A venit însă epoca modernă. În care gama japonezilor arată oricum, numai plictisitor nu. De la minionul Aygo, căruia designerii i-au mufat un X cât fața și pentru care oamenii de la marketing au plusat cu un mesaj cât se poate de clar - "Go Fun Yourself!" - până la un RAV4 mai agresiv ca niciodată, trecând prin noile Auris, Corolla și Avensis. Chiar și masivul Land Cruiser, în seriozitatea lui intrinsecă, a primit o față dominantă, în care luminile LED sunt așezare strategic pentru a crește agresivitatea mașinii.
Ei bine, zahărul pudră de pe cireașa de pe tort este noul C-HR. O mașină care arată a concept și care pare desenată - vorba unui chibiț - ca avioanele Stealth, în unghiuri drepte, probabil pentru a le fi greu radarelor să te intercepteze. Conceput în prima fază sub formă de concept în toamna anului 2015, C-HR a primit atâtea laude, încât Toyota a decis să riște și să aducă în versiunea de producție o variantă extrem de apropiată de acel Show Car. La niciun an după acel moment, Toyota C-HR era în showroom-uri, iar formele sale agresive îl recomandă cape cea mai reușită mașină desenată de Toyota în ultimii zeci de ani. Cu șanse reale chiar la titlul all-time.
Întrebarea principală legată de C-HR, la care ne-am propus să răspundem în testul de azi, este însă mare și lată: ce este de fapt SUV-ul japonez? Pentru că după formă, profil și alură ai băga mâna în foc că vorbim despre un concurent al SUV-urilor mici - Captur, Juke, Mokka și ceilalți, însă o privire aruncată asupra dimensiunilor și a numelui (C-ul din denumire e un indiciu ascuns că vrbim despre segmentul compact) trădează o înrudire mai apropiată cu SUV-urile compacte: Toyota C-HR are fix lungimea noului Seat Ateca, e foarte apropiat de Qashqai (modelul Nissan are doar 1.7 centimetri în plus) și depășește în dimensiuni noul Suzuki SX-4, de exemplu.
Și totuși, portbagajul și motorizările mai degrabă mici îl recomandă ca pe un SUV mic.
Loviți de atâtea informații contradictorii, am luat la pase noul C-HR pentru a vedea ce-a vrut să spună autorul.
Doamne ce masina groteasca. E un fel de Juke. Toyota are niste masini cu design oribil. Iar pretul e exagerat de mare. Mazda CX-5 facelift pe care ati testat-o cu 2.2diesel si tractiune integrala e 31.000euro, cu o mie mai scumpa ca aceasta hidosenie.