Franţa scoate diesel-ul de pe lista celor mai ecologice maşini. Asociaţia Producătorilor Auto contraatacă: "O decizie fără sens"

Publicat miercuri, 03.06.2015 17:45 de Mircea Meșter

Maşinile din Franţa vor fi clasificate din 2016 în funcţie de nivelul eco pe care-l ating. Conform normelor de aplicare, niciun motor diesel nu se va putea califica în cea mai înaltă categorie destinată motoarelor termice.

După ce autorităţile franceze au anunţat că maşinile care circulă în Hexagon vor fi împărţite pe categorii de poluare şi că motoarele diesel, indiferent de cât de "curate" sunt, nu vor avea acces în cea mai înaltă astfel de categorie, Asociaţia Producătorilor de Automobile din Europa (ACEA) a reacţionat printr-un comunicat în care decizia Franţei este considerată una "surprinzătoare şi dezamăgitoare".

Conform planurilor franceze, maşinile vor primi un rating ecologic evidenţiat printr-un sticker de diferite culori. Niciun motor diesel - chiar dacă îndeplineşte criteriile Euro 6 - nu va avea acces în această zonă. "Nu există absolut niciun motiv pentru care tehnologia diesel trebuie discriminată. Această decizie nu are sens din punctul de vedere al protecţiei mediului sau din cel al sănătăţii şi va avea un efect negativ asupra mobilităţii urbane şi al business-ului", se arată în comunicatul semnat de Erik Jonnaert, Secretar General ACEA.

Ce probleme au motoarele diesel?

Motoarele diesel sunt în general mai eficiente şi produc mai puţin dioxid de carbon per kilometru, acesta fiind unul dintre principalele criterii de diferenţiere în cazul maşinilor aflate pe stradă în 2015. Totuşi, aceste propulsoare emit particule fine suplimentare care au potenţialul de a genera boli pulmonare. Conform ACEA, motoarele diesel de nouă generaţie au scăpat de această problemă: "De la 1 septembrie 2015, toate maşinile care se vând în Europa trebuie să atingă standardele Euro 6, cele mai stringente de până acum. Aceste vehicule sunt cele mai "curate" dintre cele produse în toată istoria. Iar tehnologia diesel actuală este una de ultimă generaţie, în care filtrele de particule controlează emisiile (implicit emisiile de particule fine) până la nivelul zero la ţeava de eşapament", se arată în comunicatul organizaţiei.

Ce a anunţat Franţa?

Conform noilor reguli, maşinile din Franţa vor avea lipite pe parbriz abţibilduri colorate care indică nivelul de poluare al fiecăreia. Vor exista 7 astfel de culori, una dintre ele - cea albastră - fiind destinată exclusiv maşinilor electrice. Foarte interesant este faptul că această etichetă va fi gratuită şi opţională în primele şase luni, însă cei care nu vor avea sticker colorat pe parbriz vor beneficia de aceleaşi drepturi şi condiţii pe care le au cele mai poluante maşini de pe stradă. "Primăriile vor putea să procedeze aşa cum doresc pentru a le oferi drepturi şi avantaje diferitelor clase de poluare", anunţă Segolene Royal, Ministrul Mediului din Franţa. "Trebuie să ne obişnuim deja cu viaţa de după era diesel", spune înaltul oficial francez.

"Afară cu motoarele diesel!"

Reglementările anunţate în Franţa nu sunt surprinzătoare, ele făcând parte dintr-o serie de măsuri care vor avea ca scop final eliminarea tuturor maşinilor diesel vândute în această ţară în următorii cinci ani. În acest moment, maşinile diesel sunt încă cele mai populare în Europa într-un clasament al cotei de piaţă, iar Franţa se află printre ţările care au cele mai bune vânzări de maşini diesel pe continent.

via ACEA

  • Tembelus Rex, miercuri, 03.06.2015 18:21

    Mi se pare corecta decizia luată de autoritatile franceze, cineva trebuia sa ia taurul de coarne si in privinta asta.....nu a CO2 ca asta are un efect nesemnificativ in privinta incalzirii globale (se stie.... ce si cum suntem manipulati).....ideea este de a limita cat mai mult particulele care in marea lor majoritate sunt cancerigene..............masinile diesel nu vor ajunge la casare peste noapte.....le vor lua est europenii - probabil la noi se vor aplica mai tardiv legile de acest gen....sau nord africanii - magrebienii Problema va fi la dube dar astea vor avea regim special probabil......si la OFF-roadere/ suv-uri si masini de clasa mare/lux, monovolume.....dar nu le plangem de mila pana la urma ca vorba aia au cu ce.......... Si mie mi-ar placea motor de cel putin 3 litri si sa ocup doua locuri de parcare cu o sandrama dar nu ma lasa buzunarul asa ca desi voi fi acuzat de frustrare (nu ma intereseaza) reorientati-va baieti luati-va mastodonti pe benzina sau hibrizi daca sunteti smecheri - ca sa nu mai stati cate o juma de ora cu motorul pornit iarna sa bage caldura, vara racoare pana coboara pitipoanca din apartament, vreau sa va doara, vorba lui Berceanu (el a si nominalizat un model anume) pe astia cu motoare mari ha, ha, ha........ Semnat: un fustrat cu motor sub 1,4l benzina, euro 3 ....... din pacate :)

  • Tembelus Rex, miercuri, 03.06.2015 18:26

    Imi veti raspunde ca dieselul este cel mai eficient si ca se gaseste si pe alte clase (nu numai cele amintite) cu rezultate bune de consum, rafinament, cuplu etc......DA DOMNULE DACA SUNT SI INTRETINUTE CORESPUNZATOR.....nu ca AFUMATORILE AMBULANTE din Romania.......

  • vianu, miercuri, 03.06.2015 18:30

    de vreo 2 saptamani tot ma uit pe siteurile de vanzari dupa un diesel....daca n-as fi strans cu usa zau ca as mai astepta sa vad cum evolueaza preturile

  • someone, miercuri, 03.06.2015 19:12

    @ vianu...asteapta inca 6 luni, sa vezi atunci evolutie la preturile masinilor diesel din franta. :)))) o sa poti sa iti cumperi 2 la pret de una acum

  • Tembelule, miercuri, 03.06.2015 20:22

    @Tembelux Rex Rafinament la diesel ? Ai innebunit ?

  • s, miercuri, 03.06.2015 20:28

    Europa este cel mai mare consumator de diesel din lume.Pe nici un continent din lume nu gasesti mai multe masini diesel decat aici.Sincer eu sunt un fan diesel.Pur si simplu ador sa aud motorul pe motorina lasat sa mearga la relanty.

  • vianu, miercuri, 03.06.2015 20:51

    mai am maximum 1 saptamana :(

  • Octav72, miercuri, 03.06.2015 23:30

    Francezii au luat de ceva vreme masuri impotriva poluarii, cel putin in Paris, asa cum indica si fotografia de la articol. Anul trecut am vazut multe masini electrice in Paris si multe statii de incarcare, ce afisau o lumina verde atunci cand erau disponibile si lumina albastra cand era conectat autoturism pentru incarcarea bateriei. Foarte rar am vazut locurile de langa acele statii ocupate de alte masini decat electrice. Masinile electrice respective se pot si inchiria in Paris, sunt foarte multe statii de incarcare la ora actuala, asa cum prezinta si un articol din urma cu cativa ani: ''Parisul a lansat un proiect, primul in cadrul caruia masini electrice pot fi inchiriate si folosite pe bulevardele deja impanzite de autovehicule. Se spera ca initiativa sa incurajeze si vanzarile la acest tip de vehicule. In cadrul proiectului Autolib, masinile electrice vor putea fi inchiriate cu 4 pana la 8 euro pentru 30 de minute, relateaza BBC. Autovehiculele sunt oferite de antreprenorul Vincent Bollore si sunt realizate de designerul italian de masini Pininfarina, faimos pentru ce a facut cu masinile de tip Ferrari si Maserati. Vehiculele pot circula 250 de kilometri inainte de a le fi reincarcata bateria. Pentru inceput, 66 de masini sunt disponibile pentru inchiriat, de la cele 33 de statii de reincarcare. Primarul Bertrand Delanoe intentioneaza insa sa extinda programul la 3.000 de vehicule, marind si numarul statiilor de reincarcare la 1.000, pana la sfarsitul lui 2012.'' Cat priveste poluarea produsa de masinile diesel, iata ce spune un articol recent pe care l-am citit dintr-o anumita sursa si din care inser fragmente: ''In urma unor teste realizate de centre de cercetare din UK si Germania motoarele diesel Euro 6 au demontrat ca nu sunt mai putin poluante. De vina pentru aceste rezultate este modalitatea prin care ele sunt testate si omologate conform normelor UE. Pentru a avea un motor diesel Euro 6 fiecare producator trebuie sa utilizeze tehnologia AdBlue ( o uree care se vehiculeaza ca anuleaza emisiile de NOx ale motoarelor). Conform testelor realizate pe modele precum BMW 320d, Mazda 6 sau VW Passat CC Euro 6, masinile au afisat emisii de 10 ori mai mari decat ceea ce spun producatorii. Rezultatul se datoreaza faptului ca aceste motoare sunt creditate cu emisii de NOX Euro 6 in conditii de laborator, insa daca mergem cu masina pe sosea diferenta de turatie aduce automat o crestere a emisiilor. ... Francezii sunt primii care vor sa renunte complet la masinile diesel pentru ca sunt conform unor studii cel mai mare producator de emsii NOx care sunt cauzatoare de cancer.'' Ne place sau nu, automobilele sunt raspunzatoare de a cincea parte din poluarea la nivel mondial, adica un procent semnificativ. Restul poluarii provine din industrie si in general de la mari consumatori, de exemplu un avion polueaza cat multe masini, la un singur zbor. Sper in masuri care sa fie spre binele planetei si al oamenilor, aplicate inainte de a fi prea tarziu.

  • MPT, miercuri, 03.06.2015 23:36

    Francezi ipocriti! Pai un benzinar vechi polueaza infinit mai mult decat un diesel euro6. Astea sunt din ciclul "vorbe taica, vorbe".

  • seat, joi, 04.06.2015 04:04

    foarte bine! sa devina lege in UE! si sa fie la peco doar combustibil aditivat de calitate(gen mol evo/omv100) , ca arderile sa fie complete.

  • AndreiRN, joi, 04.06.2015 06:31

    Norocul meu ca tocmai luna trecuta mi-am luat un monstru pe motorina de vis. Un BMY 6x6 pe motorina cu un Cummins de 6.3 litri. Cui pasa de consum cand merge cu ulei ars sau vegetal deja uzat.

  • Tembelus Rex, joi, 04.06.2015 08:06

    AndreiRN ....no offence... si ce faceti cu BMY.....a inceput oficial apocalipsa si nu stim noi? E vremea Mad Max-ului? Sau sunteti in vreo organiyatie paramilitara? Ca altfel nu vad sensul cu toata versatilitatea si capacitatea lui de tractare si trecere ...............

  • Tembelus Rex, joi, 04.06.2015 08:10

    TEMBELULE.......cand am spus rafinament .....am anticipat ce vor spune alti utilizatori nu eu ....citeste textul cu atentie......si da ca sa veyi sunt si dieseluri "rafinate" (atat cat poate fi un diesel) si cu vibratii minime....spre exemplu .....dieselul boxer de la Subaru.....singurul in configuratia asta etc

  • roco, joi, 04.06.2015 14:16

    @Tembelus Rex CO2 este un gaz cu efect de sera.Deci are un impact major asupra incalzirii globale.Lasa conspiratiile si citeste articole de la NASA...nu fi...

  • vianu, joi, 04.06.2015 15:15

    @roco.... adevarul este undeva la mijloc. Suntem extrem de ignoranti cand vine vorba de mecanismul denumit mediu si nu cred ca putem spune exact ce se intampla. dar inainte sa replici sa stii ca spun asta din pespectiva unui ecologist convins

  • world reject, joi, 04.06.2015 16:05

    Desi sunt un adept al masinilor cu motoare otto , daca scapati de NOx , va doresc succes la digestia E-urilor si plasticului alimentar.....asta nu vor disparea.

  • Verde crud, joi, 04.06.2015 17:07

    Dar cand francezii faceau experimente nucleare nu poluau atmosfera ?O tot dati cu incalzirea globala din cauza autoturismelor dar de experimentele nucleare care au avut un efect devastator in schimbarea climei nu spune nimeni.De avioanele si vasele comerciale consumatoare de combustibil fosil ,nimic.Oare ,Mistralurile lor sunt electrice?

  • AndreiRN, luni, 08.06.2015 07:26

    Rex. Candva am avut si un Rex. Pai ma sui in BMY cu scara si dau de intrerupatorul pt baterie si apoi pt motor si cei 8.3 litri turbo prind viata cu un sunet placut urechilor mele. Il bag in viteza patra direct si cand ridic piciorul de pe frana se aude aerul iesind si Monstru se misca in 4 X 4 si indiferent de teren merge ca un tank. Pe autostrada cand am intrat eram mai sus decat TIRuri dar viteza imi era limitata la 60 mph. O jucarie reusita si ieftina.

  • ela, luni, 13.07.2015 19:31

    avand in vedere interesul mafiei titeiului se justifica decizia - scopul e sa vinda macar 1l/100km in plus pentru ca le-a scazut enorm cererea pe piata. Consecinte crestere de 20-25% a consumului de carburant in volum pentru segmentul de masini mici cu consecinte asupra cresterii emisiilor de CO2 proportionale. Si ghici ce conteazamai mult reducerea cu 50% a NOx emis in orase cu X milioane de masini ce circula 5000km/an in oras sau cresterea cu 25% a CO2 la drum lung cu X milioane de masini care circula la drum intins !in medie! cel putin 25000km/am + venitul suplimentar din X milioane de masini x 250l/an consum suplimentar. din pdvd ecologic e o manipulare grosolana dezastruoasa testam motoare diesel si gaz natural si benzina si pot sa confirm din analize ca poluarea este maxima la pornire - oprire motor, iar cel mai poluant la pornire/oprire este benzina, pe deasupra polueaza si la mers in gol, gazul si dieselul polueaza doar la pornire oprire.