Norvegia își "înverzește" armele grele: nordicii înlocuiesc feriboturile diesel cu unele electrice și hibride
Pe lângă construcția unor feriboturi noi 100% electrice, Norvegia va converti 130 de nave-platformă deja existente de la motoare diesel la motoare electrice sau la propulsie hibridă.
Norvegia este una dintre cele mai avansate piețe mondiale în ceea ce privește adoptarea mașinilor electrice, o serie de bonusuri, avantaje rutiere și facilități fiscale acordate posesorilor de mașini cu emisii zero aducând cota de piață a electricelor la 35% în 2017. Altfel spus, una din trei mașini noi vândute în Norvegia este o electrică.
Ei bine, statul nordic își propune să treacă la următorul pas al adoptării acestei tehnologii: transformarea flotei de feriboturi ale țării din nave diesel în nave electrice sau hibride.
Norvegia oferă în acest moment 120 de rute de feribot care facilitează trecerea a 20 de milioane de mașini anual în zonele fiordurilor într-un relief considerat mult prea complicate tehnic și financiar pentru construcția de poduri.
Pe lângă construcția efectivă de feriboturi noi alimentate complet electric, operatorii vizează conversia a 84 de platforme existente de la diesel la electric în cazul celor 70% dintre navele de acest tip care operează pe distanțe scurte. În plus, alte 43 de feriboturi care operează pe distanțe lungi vor trece de la diesel la hibrid în cazul rutelor mai lungi. În acest ultim caz, motoare diesel de generație nouă vor fi utilizate la încărcarea constantă a bateriilor.
Conform calculelor oferite de guvernul norvegian, conversiile vor duce la reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx) cu 8000 de tone pe an și la scăderea emisiilor de CO2 cu 300.000 de tone pe an, echivalentul emisiilor anuale ale 150.000 de mașini.
Feribotul electric: baterii de 8 ori mai mari decât ale unui Tesla Model S
Norvegia testează deja de doi ani încoace un prototip de feribot complet electric. Acesta se numește Ampere și beneficiază de un pachet de baterii cu o capacitate de 800 kWh (de 8 ori mai mult decât un Tesla Model S) care este alimentat peste noapte. Traversarea unui fiord de 6 kilometri durează 30 de minute și are nevoie de circa 150 kWh consumați de cele două motoare electrice (așezate în față și spate), ceea ce înseamnă că feribotul trebuie alimentat la stații rapide și pe perioada de andocare.
via BBC
Norway.....ce mai e de zis ?