Norvegia vrea să taie din bonusurile clienţilor de maşini electrice: "Ne-au făcut gaură în buget"
După ce norvegienii au profitat de facilităţile fiscale fără precedent care le-au dat voie să cumpere Tesla Model S la preţ de BMW Seria 5, statul scandinav întoarce foaia din cauza banilor pe care-i pierde anual.
Norvegia a ţinut prima pagină a ziarelor şi site-urilor din întreaga lume pe parcursul anilor 2013 şi 2014, atunci când statul scandinav devenea una dintre curiozităţile marcante ale industriei auto mondiale. Motivul era legat de faptul că, datorită unor bonusuri foarte mari la achiziţie şi a unor facilităţi ulterioare, maşinile electrice începeau să câştige teren, ajungându-se la un moment dat la punctul în care
Deşi măsura implementării unui sistem de bonusare fără precedent la achiziţie s-a dovedit a fi una de succes pentru vânzările maşinilor electrice, calculele pe care şi le fac acum autorităţile din Norvegia arată că bugetul de stat a fost afectat serios în această perioadă. Astfel, din cauza faptului că posesorii unei maşini de acest tip sunt scutiţi de taxele de achiziţie extrem de ridicate în Norvegia, au parcările gratuite şi utilizează gratis punctele de încărcare amplasate în oraşele ţării, "gaura" financiară a statului a ajuns la 350-500 de milioane de euro.
Acest lucru a dus la apariţia unor voci din ce în ce mai ridicate care cer recalcularea bonusurilor şi eliminarea facilităţilor pentru maşinile electrice de lux, cum ar fi Tesla Model S, care a adunat 3% din vînzările totale de maşini din Norvegia în 2014. "Scopul nostru este de a prezenta o înţelegere pe marginea viitoarelor taxe la achiziţia maşinilor şi a combustibilului. Rezultatul final al analizei va fi anunţat odată cu revizuirea bugetului de stat", a anunţat astăzi ministrul norvegian de Finanţe.
Evident, reacţia organizaţiilor ecologice nu a întârziat să apară. Astfel, Asociaţia Norvegiană a Maşinilor Electrice a anunţat că beneficiile ar trebui menţinute deoarece "doar 2% dintre maşinile care circulă pe străzile norvegiene sunt electrice". Un alt argument al organizaţiei este faptul că, având în vedere faptul că electricitatea este produsă în Norvegia aproape în totalitate prin hidrocentrale, aportul maşinilor electrice la eliminarea gazelor cu efect de seră este unul imens la scară naţională.
Norvegia a sărbătorit în luna martie maşina electrică cu numărul 50.000 vândută în cei trei ani de la startul schemei de bonusare, în hora vânzărilor ridicate intrând de atunci şi alte modele electrice, precum Nissan Leaf, VW Golf electric sau Ford Focus electric.
Norvegienii sunt oameni cu capul pe umeri. Cred ca cel mai tare ii afecteaza nu bonusurile pentru masini electrice cat pretul la petrol. Norvegia este un exportator important de petrol dar pentru ei extractia este scumpa. In conditiile in care pretul la petrol s-a dus in jos semnificativ si inca se va mentine asa o bucata de vreme, baietii incep sa se uite imediat unde pot elimina gaurile la buget. Ceva ce inca parlamentarul roman habar-n-are cu ce se mananca. Din pacate.