POVEŞTI AUTO: Istoria modelelor de lux Mercedes-Benz

Publicat marţi, 20.11.2012 12:23 de Dragoș Băltățeanu

Cel mai luxos model din gama Mercedes-Benz are în spate o istorie lungă. Primul predecesor oficial al clasei S s-a născut în 1951, dar modelele luxoase ale mărcii germane au o tradiţie mult mai lungă.

Mercedes-Benz S-Klasse - sau Clasa S - este cel mai luxos model produs de constructorul german din Stuttgart. De mai bine de un secol, Mercedes-Benz a produs modele exclusive în care luxul a fost pus mereu în primul plan. Chiar dacă oficial primul în linia genealogică a modelelor S este Mercedesul 220 (W 187) din 1951, tradiţia în ceea ce priveşte modelele de lux merge chiar mai înainte în timp.

1903 este anul când Mercedes crea un prim automobil cu adevărat special, pentru ca apoi, în 1928, să uimească prin modelul Nurburg, primul Mercedes cu motor cu opt cilindri. Astăzi, Mercedes-Benz S-Klasse este etalonul în materie de lux în gama germanilor. Concurenţa este mai puternică ca nicodată, mai ales din partea rivalilor germani, dar S-ul reuşeşte să rămână un simbol în lumea automobilelor de lux. Să recapitulăm evoluţia acestui automobil excepţional.

Din 1951 şi până astăzi, segmentul de lux a adus venituri importante pentru Mercedes-Benz. De la reluarea producţiei de automobile high-end la finalul celui de-al doilea Război Mondial şi până astăzi, Mercedes a vândut peste 3.5 milioane de unităţi în acest segment. S-Klasse este astfel cel mai de succes model, iar generaţia actuală, seria 221, se bucură în continuare de aprecierea clienţilor. De la lansarea din anul 2005 şi până astăzi, s-au vândut peste 500.000 de unităţi.

  • Mercedes Simplex (1903-1905)

    În 1903, Mercedes crea un prim automobil luxos. Numit Simplex, era propulsat de un motor foarte puternic după standardele vremii. Motorul de capacitate mare, cu patru cilindri, dezvolta 60 CP. Simplex mai avea un radiator mare şi eficient plus un şasiu cu ampatament mare şi un centru de greutate amplasat mai jos faţă de alte automobile produse în acea epocă.
  • Mercedes-Benz Nurburg, W 08 (1928-1933)

    Sărim câţiva ani şi ajungem într-o perioadă de glorie a luxului în Europa. Perioada interbelică a fost una de glorie pentru Mercedes, iar modelul W 08, numit şi Nurburg (1928), stă mărturie pentru acest lucru. A fost primul automobil de serie cu motor cu opt cilindri, iar caroseria Pullman era gândită pentru confortul pasagerilor.
  • Mercedes-Benz 770 "Super Mercedes" W 07 şi W 150 (1930-1943)

    Mercedes avea să ridice ştacheta în 1930 cu Super Mercedes, modelul 770. Era primul automobil creat de firma din Stuttgart ce folosea un motor cu opt cilindri supraalimentat. Sistemul de aprindere folosea două bujii pentru fiecare cilindru. Din 1938 a fost introdusă şi o cutie de viteze cu cinci trepte pentru acest model. Modelul a devinit celebru şi pentru faptul că a fost folosit de liderii nazişti ai Germaniei în perioada celui de-al doilea Război Mondial. Adolf Hitler şi Herman Goring au folosit "Der Großer Mercedes", aşa cum mai era numit, pentru transport personal şi defilări.
  • Mercedes-Benz 320, W 142 (1937-1942)

    Mercedes-Benz 320 este un alt model tipic pentru marca germană din perioada celului de-al doilea Război Mondial. Modelul W 142 folosea un motor cu şase cilindri şi transmisie cu patru trepte de viteză sincronizate. În plus, acest model a fost disponibil cu o gamă diferite de caroserii: sedan, Pulman, sedan şi variante decapotabile.
  • Mercedes-Benz 220, W 187 (1951-1954)

    Mercedes 220 W187 a fost prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1951. A fost disponibil atât ca sedan, cât şi coupe şi cabriolet, toate versiunile purtând numele de model 220. A fost primul model produs de Mercedes după război care a folosit din nou un motor cu şase cilindri.
  • Mercedes-Benz 300, W 186 şi W 189 (1951-1962)

    Luxul avea să mai urce o treaptă cu modelul 300, lansat după război, în 1951. Motor cu şase cilindri de generaţie nouă, portiere cu siguranţă, bară de torsiune operată electric pentru a compensa garda la sol pe puntea spate atunci când maşina era încărcată, sistem de încălzire în standard şi aer condiţionat ca opţiune din 1958. Iar tot din 1958, acest model putea fi dotat opţional cu servodirecţie. W 186 era cel mai rapid Mercedes al vremii, cu o viteză de top de 160 km/oră. Fiind primul model de lux produs după război, Mercedes-ul 300 a fost folosit şi de oficialităţiile vremii. Cancelarul Konrad Adenauer a primit unul din primele exemplare ale acestui model, aşa că acest automobil avea să fie cunoscut sub numele popular "Adenaur Mercedes".
  • Mercedes-Benz 220, W 180 (1954-1956)

    Modelul de lux începea să prindă o formă care avea să îl caracterizeze începând cu modelul W 180. Avea să fie numit şi Ponton, datorită formei specifice a caroseriei. Spaţiul pentru pasageri era suficient de mare pentru ca aceştia să se simtă bine la bord. Sistemele de la bord includeau sistem de încălzire cu reglare separată pentru şofer şi pasager, un fel de precursor al actualelor sisteme de climatizare bi-zonă.
  • Mercedes-Benz 220 SE - 300 SE, W 111 (1959-1964)

    Din 1959, Mercedes introduce modelul W 111, care avea zone de deformare studiate în caz de accident. Astfel, pasagerii erau protejaţi de o celulă de siguranţă. Interiorul era capitonat pentru confort şi siguranţă sporită, iar pe lista de dotări tehnice avea să primească frâne pe disc începând cu 1961 şi sistem dual de frânare din 1963. O cutie de viteze automată cu patru trepte era introdusă în 1961, la fel şi suspensia pneumatică. Din 1963 a fost disponibilă şi o versiune cu caroserie alungită care avea şi sistem de închidere centralizată a portierelor.
  • Mercedes-Benz 600, W 100 (1963-1981)

    W 100, sau Mercedes-Benz 600 este considerat cel mai reprezentativ model din gama de lux a constructorului german. A fost lansat în 1963, la Salonul Auto de la Frankfurt, şi era cel mai puternic model construit până atunci. Puterea provenea de la un motor V8 de 6.3 litri ce îi asigura o viteză de top respectabilă de peste 200 de km/h. Pentru un confort total, modelul 600 folosea suspensia pneumatică, iar multe dintre reglaje erau acţionate hidraulic. Pentru că era atât de avansat tehnologic, dar şi foarte luxos, modelul Mercedes-Benz 600 avea să devină rapid maşina favorită a multor capete de stat şi conducători din lumea întreagă. A fost produs chiar în variante cu şapte sau opt locuri şi a rămas în producţia de serie până în 1981.
  • Mercedes-Benz 250 S - 300 SEL, W 108 (1965-1972)

    Mercedes-Benz W 108 avea să fie produs între 1965 şi 1972. Acest model mai puţin impozant faţă de 600-le prezentat anterior, avea să primească motorizări similare şi avea să fie apreciat mai ales datorită aspectului mai modern. Vârful de gamă era modelul 300 SEL propulsat de motorul V8 de 6.3 litri ce dezvolta 250 CP.
  • Mercedes-Benz S-Klasse Serie 116 (1972-1980)

    Denumirea S-Klasse îşi face oficial apariţia în 1972, odată cu lansarea modelului Serie 116, prima generaţie a actualului model S-Klasse. Lista de invotaţii tehnice era lungă pentru anii '70: volan cu patru spiţe, rezervor amplasat despra punţii spate pentru a fi protejat împotriva coliziunilor, faruri şi semnalizari de dimensiuni generoase, ABS (din 1979), cruise-control (din 1975), cutie automată cu convertor de cuplu, suspensie pneumatică cu autonivelare şi prima motorizare diesel pe un model de lux Mercedes-Benz: versiunea 300 SD din 1978 folosea un motor turbo-diesel.
  • Mercedes-Benz S-Klasse Serie 126 (1979-1991)

    A doua generaţie S-Klasse a debutat în 1979 sub denumirea Serie 126. Era cel mai aerodinamic Mercedes din această clasă, cu un coeficient aerodinamic Cd 0.37. Un nou motor V8 cu bloc din aluminiu era introdus pe acest model. Această generaţie avea să devină cel mai de succes model de lux Mercedes. Cei care l-au apreciat s-au bucurat şi de ajustarea electrică a volanului, airbag pentru şofer şi centuri pretensionate, iar din 1988 a fost introdus şi airbagul pentru pasager.
  • Mercedes-Benz S-Klasse Serie 140 (1991-1998)

    A treia generaţie a venit în 1991 şi a devenit foarte populară în România post-decembristă. Numită popular şi "balena", S-Klasse Serie 140 a fost primul model de serie Mercedes-Benz cu motor V12 (pe versiunea 600 SEL). Modelul avea să fie oferit şi cu motorizări diesel pe variantele 300 SD. Lista de dotări avea din nou să crească: direcţie parametrică variabilă în funcţie de viteza de rulare, geamuri duble pentru o mai bună izolare fonică a interiorului, sistem de închidere automată penru portiere şi portbagaj ca dotare opţională, airbaguri laterale (din 1996), ESP şi sistem Parktronic (din 1995).
  • Mercedes-Benz S-Klasse Serie 220 (1998-2005)

    O nouă generaţie S-Klasse avea să fie lansată în 1998. Pentru prima dată S-Klasse devenea mai zvelt faţă de generaţia anterioară. Caroseria folosea materiale uşoare, oţel, aliaje şi plastic. La capitolul motorizări, Mercedes introducea un sistem ce oprea un număr de cilindri dacă motorul nu era folosit în regim maxim. Cutia de viteze automate 7G-Tronic cu şapte trepte era introdusă pentru prima dată pe această generaţie, la fel şi sistemul Pre-Safe (din 2002). Sistemul de tracţiune integrală 4Matic a fost disponibil ca opţiune pe modelele S430 şi S500 din 2002.
  • Mercedes-Benz S-Klasse Serie 221 (2005-2013)

    Actualul Mercedes-Benz S-Klasse poartă numele de model serie 221. A fost lansat în 2005 şi va mai fi vândut până anul viitor, când va fi înlocuit cu o nouă generaţie. Comanda pentru cutia de viteze a fost mutată pe coloana volanului, iar pe lista de dotări opţionale Mercedes introducea Night View Assist, un sistem ce permite celui de la volan să vadă pietonii şi obstacolele de pe drum pe timp de noapte. Mercedes a inovat şi în domeniul propulsiei, fiind primul model de lux ce a folosit un sistem de propulsie hibrid pe modelul S400 Hybrid din 2009. De asemenea, în 2010, noul S-Klasse devenea primul model de lux cu motor cu patru cilindri
  • Mercedes-Benz S-Klasse Serie 222 (2013)

    Anul viitor, Mercedes-Benz va lansa o nouă generaţie a Clasei S, aceasta urmând să poarte numărul de serie 222. Va fi modelul de lux cel mai avansat tehnologic din curtea celor de la Mercedes. La debutul oficial din luna aprilie a anului viitor, noul Clasa S va stabili noi standarde tehnologice în segment. Lista sistemelor folosite în premieră începe cu Crossing Traffic Braking Assistance, sistem ce include o funcţie de frânare automată de urgenţă, setată să funcţioneze până la o viteză de 72 de km/h, care vine în plus cu o tehnologie ce recunoaşte traficul din intersecţiile pe care urmează să le traversezi. Apoi, avem sistem de parcare automată, ce îi va permite limuzinei să execute parcări laterale autonome, la o viteză de până la 9 km/h. Maşina va putea să şi părăsească singură locul de parcare. De asemenea, Mercedes oferă asigurări că S-Klasse va putea parca şi în spaţii mai lungi cu doar un metru decât maşina. Apoi, Rear Impact Avoiding, sistemul detectează eventualitatea unui impact posterior. Dacă incidentul urmează să aibă loc în timp ce maşina dumneavoastră staţionează, S-Klasse va aprinde luminile de avarie. În cazul unui impact, S-Klasse blochează frânele pentru a evita un al doilea impact. Noul S-Klasse va detecta pietonii din faţa maşinii prin intermediul unui set de senzori infraroşu. În direcţia lor va fi îndreptat un fascicol de lumină pentru ca şoferul să îi poată vedea mai bine. Iar pe timp de noapte, noul S-Klasse îşi va diminua intensitatea stopurilor LED atunci când maşina staţionează la stop pentru a nu îi deranja pe ceilalţi participanţi la trafic. Imaginea noastră prezintă conceptul Mercedes-Benz F700, primul studiu de design ce anunţa noua generaţie. Modelul de serie va avea însă un aspect mult mai conservator.
Mai departe...
  • Andy, marţi, 20.11.2012 12:47

    O istorie bogata. Mi se pare interesant cum dotari pe care le avea in anii 70 au aparut la scara mare pe masinile de volum zeci de ani mai tarziu. Si mai interesant e ca americanii aveau pe unele modele aceleasi dotari cu aproape 20 de ani inainte de Mercedes. Este cazul Cruise Control-ului.

  • BaditzaEx, marţi, 20.11.2012 12:58

    Felicitari AM, f interesant articol, off-topic am tot vazut niste martieni pe aici ( fani ultra al unor marci mai putin Celebre ) care tot spun de marca : , dintotdeauna textul asta i-a fost atribuit Mercedesului, Exista Mercedes si exista masini, nu mai distorsionati... articolul o confirma !

  • CCC, marţi, 20.11.2012 13:18

    Mercedes S a fost, este si va ramane cea mai buna limuzina. E mai tare ca Maybach...

  • CM, marţi, 20.11.2012 13:26

    voi cred k va pregatiti pentru noul S. poate si vrun test dupa ce apare k sa inchidetzi gura fanilor altor marci. Nici o masina dn lumea asta nu s compara cu S, am auzit k si bugetu dezvoltarii masinii ar fi mai mare dkt pentru a8 si seria 7 la un loc... nu stiu sigur asta dar...

  • dan_grc, marţi, 20.11.2012 13:33

    Si uite asa unii s-au motivat si de la Audi 80 au ajuns la 600 SEL, frumoasa denumire:) @BaditzaEx De acord ca acest text i-a fost atribuit Mercedes-ului, dar ce cauta Toyota acolo in acea lista nu stiu.

  • Giga-Motors, marţi, 20.11.2012 15:24

    Automarket, ma nedumireste urmatoarea informatie pe care ati inserat-o despre modelul Super Mercedes din anii '30: "motor cu opt cilindri supraalimentat" !? La prima vedere, ar reiesi ca ar fi vorba de turbo......De unde ati preluat aceste date, caci eu stiu ca primul sistem turbocharge pe un automobil a aparut abia in 1962, la Oldsmobile.

  • dragos.baltateanu, marţi, 20.11.2012 15:41

    @Giga-Motors, e vorba de supraalimentare cu compresor mecanic, nu sistem turbo.

  • DMG vs Benz&Cie, marţi, 20.11.2012 15:49

    @Automarket Va rog sa notati ca pina in 1926, Daimler Motoren Gesselschaft din Cannstatt (care comercializa automobile sub marca Mercedes incepind cu 1902) si Benz & Cie din Mannheim erau constructori cit se poate de concurenti!! Simplex este deci un model DMG vindut sub marca Mercedes. Va rog sa corectati fisa modelului. Si daca tot mergeti atit de in urma cu istoria, nu ar strica sa puneti niste informatii despre Benz-urile concurente primelor Mercedes. @Giga-Motors ...compresor mecanic

  • ScorpyonVAG, marţi, 20.11.2012 16:19

    O istorie cu Audi 200,V8,A8 pe cand ? :) Sau cu seria 7 ?

  • john_range, marţi, 20.11.2012 16:38

    Frumoasa istorie!!!Respect pt Mercedes.!

  • BaditzaEx, marţi, 20.11.2012 16:44

    @dan_grc, era o evidentiere pt '' pretenii '' nostri, de care sunt surprins placut ca n-au ( inca ) mai latrat pe aici cu Fiabilitatea -n gura :))

  • dragos.baltateanu, marţi, 20.11.2012 17:03

    @DMG vs Benz&Cie. Ai perfecta dreptate. Multumim pentru atentionare.

  • AndreiRN, marţi, 20.11.2012 17:41

    Un trecut frumos dar un viitor ........ foarte competitiv. Vechile modele au o mecanica si inginerie de invidiat si asta ma atras mult si a devenit masina mea preferata. Incepand cu un model din '72 acum 25 de ani am adunat oarecum o colectie care sper sa ma serveasca inca 20 de ani. Pacat ca cele dupa '90 nu mai au aceasi fiabilitate.

  • ovi, marţi, 20.11.2012 20:31

    Daca modelul S va fi asemanator celui din imainea 16, va fi cel mi urat din serie din toata istoria!

  • mihai, miercuri, 21.11.2012 00:16

    vi se pare cunoscut? http://www.topgear.com/uk/photos/mercedes-benz-s-class-history-2012-11-20

  • Monsieur, miercuri, 21.11.2012 00:45

    Bravo mihai!