TOP 10: Tabuuri încălcate de constructorii auto

Publicat vineri, 05.10.2012 16:54 de Dragoș Băltățeanu

Industria auto a fost mereu guvernată de un set de principii şi reguli nescrise. Dar constructorii au început să le încalce în goana după o cifră de vânzări mai mare. Iată zece dintre ele.

De-a lungul timpului, industria auto şi-a încălcat câteva reguli nescrise. Tabuuri pe care fanii mărcilor respective nu credeau că le vor vedea vreodată încălcate. Ce fan Porsche şi-ar fi închiput vreodată că în gama de motorizări disponibile va exista şi un propulsor diesel? De altfel, acelaşi lucru poate fi spus şi despre Subaru, o marcă al cărei principal avantaj a fost pentru mulţi ani celebrul motor Boxer pe benzină. BMW cu tracţiune faţă? Imposibil! Niciodată! Şi totuşi, modelul de serie este mai aproape decât credem noi. Iar lista de tabu-uri va fi mereu schimbată şi modificată pentru a face modelele mai atrăgătoare şi pentru a cuceri noi categori de clienţi. Sunt puţine mărci care au rămas cu adevărat fidele principiilor cu care au pornit la drum. Să vedem care sunt cele mai vizibile 10 "deraieri" din industria auto a ultimilor ani.

  • Ecran tactil pe modelele Dacia

    Dacia este un exemplu bun al faptului că aşteptările clienţilor pot fi depăşite în sens pozitiv. Dacia era o marcă cu o calitate îndoielnică la începutul anilor '90. Clienţii nu aveau aşteptări prea mari de la modelele româneşti, dar lucrurile au început să se schimbe după ce Renault a preluat marca de la Mioveni. Astfel au început să apară dotări pe care nici un client de Dacie nu sperase vreodată se le vadă pe o maşină fabricată în România. SuperNova a fost primul model cu aer condiţionat, apoi Logan-ul a deschis noi nivele de calitate, dar Dacia a rămas fidelă unor elemente specifice mărcii: geamurile electrice cu butoanele amplasate pe consola centrală şi claxonul cu buton pe maneta de semnalizare. În 2012, odată cu lansarea modelelor Logdy, Dokker şi a noilor Logan şi Sandero, Dacia a mai introdus o serie de sisteme noi, cum sunt display-ul tactil cu navigaţie plus pilotul automat. Touchscreen pe Logan? Cool!
  • Motor diesel în catedrala benzinei: Subaru

    Nici un purist al mărci Subaru nu ar fi crezut vreodată ca producătorul japonez va pune un motor diesel pe modelele sale. Subaru şi-a creat imaginea în lumea raliurilor şi orice model al mărci era caracterizat de motorul boxer pe benzină şi tracţiunea integrală. Japonezii şi-au dat însă seama că pierd foarte mulţi clienţi pe piaţa europeană din cauza faptului că nu oferă şi un propulsor diesel pentru modelele sale. Dar, spre deosebire de alte mărci japoneaze, Subaru a preferat să îşi dezvolte propriul motor diesel. Şi a făcut-o respectând tradiţia şi alegând tot arhitectura boxer, adică cea cu cilindri opozabili. Motorul de doi litri dezvoltă 150 CP şi poate fi regăsit pe modele ca Impreza, Legacy şi Forester.
  • Porsche diesel: paradox şi realitate

    Aceeaşi problemă cu motorul diesel s-a regăsit şi la un producător german de modele sport. Porsche, căci despre el este vorba, intrase pe piaţa SUV-ulor cu modelul Cayenne. Era modelul care a fost extrem de hulit de puriştii mărcii, dar care practic a salvat brandul şi l-a adus din nou pe profit. Cayenne s-a dovedit a fi unul dintre cele mai populare modele produse la Stuttgart. Iar piaţa europeană a SUV-urilor cere şi o motorizare diesel. După multe zvonuri şi negări, Porsche a cedat şi şi-a dotat SUV-ul Cayenne cu un motor diesel V6 de 3.0 litri preluat de la colegii de la Audi. Modificat după cerinţele Porsche, acest propulsor este unul dintre cele mai populare variante cerute pentru modelul Cayenne. Iar ulterior, Porsche a făcut acelaşi lucru şi pentru modelului cu patru portiere: Panamera. Mai mult, începând cu această toamnă, Porsche va avea două motoare diesel în gamă. Al doilea este un motor anunţat pe Cayenne S Diesel: V8 Biturbo de 382 CP şi 850 Nm.
  • BMW cu tracţiune faţă

    Unul dintre cele mai mari tabuuri ale industriei auto este pe cale să cadă. BMW se mândrea cu faptul că toate modelele produse la Munchen sunt propulsate prin intermediul punţii spate (în afară de cele 4x4, evident), iar motoarele sunt amplasate longitudinal. Însă acest lucru conta pentru nucleul dur al fanilor mărcii, deoarece o mare parte a clienţilor prefera maşinile BMW pentru calitate şi performanţe şi mai puţin pentru faptul că aveau tracţiune faţă. Un sondaj efectuat la un moment dat în Marea Britanie a arătat că mai mult de jumătate dintre clienţii care au ales un BMW seria 1 credeau că maşina lor are tracţiune faţă. Aşadar, piaţa o cere, BMW va răspunde. La Salonul Auto de la Paris din acest an, bavarezii au prezentat conceptul numit Active Tourer. Este un monovolum compact, o altă premieră în gama BMW, dar marea noutate este adoptarea tracţiunii faţă şi a motorului transversal. Încă o redută doborâtă.
  • Monovolum BMW: un ciudat între sportive

    După cum spuneam pe pagina anterioară, BMW este pe cale să renunţe la o parte din tradiţia sa, construind un automobil cu tracţiune faţă. A doilea tabu încălcat de BMW cu Active Tourer este intrarea în segmentul monovolumelor. BMW este o marcă sportivă, dar gama de modele s-a mărit constant pentru a acoperi cât mai multe segemente. De la compact până la limuzină de lux, SUV, coupe şi cabrio, BMW oferă aproape orice. Familiştii sportivi puteau alege modele break sau SUV-uri, dar acum vor putea cumpăra un monovolum cu siglă BMW. Şocul nu este însă atât de mare pentru că familiştii cu pretenţii premium s-au obişnuit deja cu acest tip de modele în gama rivalilor de la Mercedes-Benz.
  • Maşini electrice pe străzi

    Maşinile cu motoare electrice nu sunt o noutate. Ele există în industria auto încă de la început (practic, unele dintre primele maşini funcţionau 100% electric în perioada de pionierat a industriei auto), dar mereu au fost privite ca o ciudăţenie. Marea lor problemă a fost mereu autonomia şi timpul de încărcare a bateriilor. De-a lungul anilor, aproape toţi marii constructori au experimentat cu acest tip de propulsie. Însă maşina electrică a devenit o realitate cât de cât fezabilă doar de câţiva ani încoace. Bateriile au scăzut în dimensiuni şi au devenit din ce în ce mai performante, mărind astfel autonomia. Marii constructori au început să lanseze modele de serie electrice care pot fi încărcate de la reţeaua electrică de 220V. Preţurile sunt însă încă prohibitive, iar infrastructura specifică este dezvoltată doar în anumite ţări. Şi totuşi, ele funcţionează, noi le testăm, iar voi puteţi să le cumpăraţi. Astăzi, aici.
  • SUV (-uri) de la Mini

    Mini a fost mereu o marcă ce a oferit maşini... mici. Celebrul Mini original a devenit faimos tocmai pentru că era un automobil foarte compact şi agil. Reinventarea mărcii britanice sub conducerea celor de la BMW a adus un nou Mini, aflat acum la a doua generaţie. Au apărut şi diverse variante bazate pe modelul de bază, cum sunt Mini Clubman sau Mini Coupe. Dar oficialii mărcii au decis că Mini trebuie să îşi extindă gama de modele cu automobile mai puţin mici. A apărut astfel Mini Countryman, primul Mini cu patru portiere şi tracţiune integrală, un fel de Mini SUV. Iar la Paris, Mini a prezentat versiunea de serie a modelului Paceman, un Countryman cu trei portiere. Credeţi că e prea mult? Ei bine, extinderea gamei Mini nu se va opri aici.
  • Fiat 500: de la maşina poporului la poziţionarea premium

    Fiat 500 - sau Cinquecento - a fost un automobil popular în anii '50-'60. Era mic şi ieftin şi adapatat oraşelor italiene. Un fel de Mini italian, dacă vreţi. A ajutat la remotorizarea Italiei după cel de-al doilea Război Mondial, fiind un automobil simplu şi fără pretenţii. În 2007, la exact 50 de ani după prezentarea modelului original, Fiat a reinventat modelul 500. Mult mai mare, mai greu şi mai ales mai scump. Dintr-un model popular, Fiat 500 s-a transformat într-un automobil de clasă mini cu un preţ destul de ridicat în raport cu concurenţii din această clasă. Din automobil popular s-a transformat în fashion icon, un must have pentru orice client cool. Şi pentru că tabuurile pot fi sparte şi în altă direcţie, Fiat atacă mai nou segmente inedite prin variantele 500L (un 500 monovolum) şi 500X, un viitor SUV compact.
  • Ferrari 4x4

    Ferrari este încă unul dintre puţinii constructori de automobile de lux care nu au cedat trendurilor impuse de piaţă. Italienii se bucură de o imagine de marcă incredibilă, iar supercarurile construite de aceştia se vând bine în ciuda crizei şi a preţului foarte mare. Cu toate acestea, Ferrari şi-a permis totuşi să cedeze la una dintre cerineţele venite din partea clienţilor: a creat un model cu tracţiune integrală, o premieră în istoria lungă a mărcii. Ferrari FF este propulsat de un motor V12 amplasat în faţă. Cei 660 CP sunt transmişi către toate cele patru roţi.
  • Valul nou al SUV-urilor superluxoase

    Zona SUV-urilor este segmentul care înregistrat o creştere enormă şi care i-a convins pe aproape toţi constructorii de automobile de lux să producă astfel de modele. Porsche a dat tonul cu Cayenne, iar acum avem viitoare modele SUV anunţate de la Lamborghini, Bentley şi, posibil, Maserati. Toţi sunt producători tradiţionali de automobile supersport, dar care au înţeles că există un segment din care pot face profit pentru a susţine modele pur sportive.
Mai departe...
  • dan_grc, vineri, 05.10.2012 17:35

    "Deraierea" la Bmw este intr-adevar cu tractiunea fata, dar nu stiu cand au zis ei c-au avut pana in prezent doar modele cu tractiune spate, cand din 1999 au lansat X5 cu tractiune integrala, de fapt prima "deraiere" de atunci s-a produs, pt c-a fost primul model cu tractiune integrala.

  • Victor, vineri, 05.10.2012 17:54

    Pentru mine MINI reprezinta ceva in neregula. De la o masina cu motor transversal, spatioasa, economica pentru oameni modesti a ajuns ceva in coupe, suv, van si ce variante mai sunt. Platesti mai mult numele decat obiectul in sine (lucru normal in zilele noastre...) si nu prea mai are o treaba cu oamenii modesti. P.S. BMW cu tractiune integrala cu o vad chiar o deraiere, BMW cu tractiune fata, DA: Predecessor 4WD system Before xDrive, BMW offered 4WD as an option in the 1980s for the 3 series and the 5 series. The system had a planetary center differential with a permanent 38-62 (front-back) torque split. Both the center and rear differential had a viscous lock which would engage automatically if slippage occurred (one shaft rotated at a significantly different speed compared to the other). The front differential had no lock of any kind. 4WD was again offered for the X5 and the 2001 3 series. The system was similar to the earlier system except without any of the locks. Instead, slipping wheels would be braked with the DSC system, helping transfer power to the wheels with traction.

  • dan_grc, vineri, 05.10.2012 18:10

    @Victor Alea au fost optiuni, dar pt prima oara in standard pe X5 a aparut, dar eu am specificat asta pt ca-n stire se spune ca Bmw s-a laudat pana acum ca nu au tractiune fata si ca toate modelele au tractiune spate...pai nu au avut cum sa se laude ca toate sunt pe spate cand din "99 au scos X5, si apoi X3 si X6. Cu privire la Mini, da, sunt prea multe modele acum, doar Mini One si Cooper mai respecta ideile initiale, mai putin pretul, si la Fiat 500 e la fel, primul model era super ieftin in anii "50, acum nu e deloc super ieftin .Dar astea sunt vremurile, au scos indienii Nano de 2500 de dolari si nici in India n-a rupt gura targului, astazi nu mai ai succes daca pui 4 roti la un motoras de scuter si-l acoperi, lumea mai bine merge cu scuterul sau cu bicicletele, nici macar Renaut cu ideea Dacia de 5000 de euro n-a reusit sa ofere cel mai ieftin Logan la pretul asta, pt ca nu-l va cumpara nimeni, va fi f simplu si fara nimic pe el.

  • Victor, vineri, 05.10.2012 18:19

    Cu tractiunea ai dreptate, vroiam sa zic doar ca s-a mai pus, fie si optional. La Fiat 500 apreciez ca macar (deocamdata) e doar un model (si cabrio parca), tot o buburuza ca vechiul 500, dar la MINI pe langa pret gasesti nspemii de variante, asta nu imi place. Vorba ta, astea sunt vremurile.

  • tzenu_bmw, vineri, 05.10.2012 19:06

    nu mar mira daca in urmatori 10 ani si Lambo si Ferrari ar scoate versiunile lor de 'Aston Martin Cygnet'........

  • tzenu_bmw, vineri, 05.10.2012 19:10

    si despre BMW.......pffff pur si simplu a inebunit lupu...... X1 X6 5GT si viitoru Active Tourer.........nau nici o treaba cu traditia bmw...... un X5 era de ajuns..........

  • eu, vineri, 05.10.2012 19:21

    tabuuri încălcate? poate dezvoltare și evoluție! așta aș spun eu că se întâmplă cu aceste mașini. doar nu or rămâne cu aceeași mentalitate.

  • Tudor, vineri, 05.10.2012 21:19

    @Dan: tractiunea integrala nu era o optiune pentru BMW ci era un model clar: 325iX si exista in 3 variante de caroserie: 2 si 4 usi plus break. Tractiunea integrala este deja o necesitate de siguranta de la o anumita putere in sus. Am mers cu un X1 cu tractiune spate si nu a fost prea fun pe zapada. Stateam pe loc si pana nu m-au impins niste baieti n-am putut pleca. Cu gume de iarna super bune, cu esp on, cu esp off, cu balans cu ce vrei tu. Nu se misca! Tractiunea fata in schimb e binevenita pentru ca va atrage o alta categorie de clienti care pana acum spuneau "tractiune spate? Nu multumesc!" si de integrala nu aveau bani.

  • And, vineri, 05.10.2012 21:41

    ATENTIE, pe Lodgy nu avem cu siguranta pilot automat! Sper ca pe noile Sandero, Logan, sa avem. Pe Lodgy avem limitator de viteza! Care uneori, (in functie de sofer) poate fi chiar periculos, deoarece orice ai face, pana nu dezactivezi limitatorul din buton, masina nu accelereza peste limita setata! Spre deosebire de pilotul automat, cruise control, sau cum mai vrem sa-l numim.

  • dan_grc, vineri, 05.10.2012 22:38

    @Tudor Pai nu multumesc "tractiune spate", dar asta era si ideea, nu era chiar pt toata lumea care vreo o masina, pt asta exista atatea marci, bun hai integrala, dar tractiune fata doar pt cei care fug de tractiune spate pt 1 luna de zapada pe an, sau pt alte situatii, e destul de iritant pt cei care sunt obisnuiti cu aceasta marca, si cred ca viitorii clienti de modele cu tractiune fata nu prea au treaba cu Bmw si cu tot ce-a insemnat pana acum, sau n-au condus vreodata modele cu tractiune spate, practic vor fi clienti complet noi care vor o masina premium cu tractiune fata, dar vine intrebarea...Bmw chiar pt toata lumea vrea sa faca masini?

  • anti-prostie, sâmbătă, 06.10.2012 01:09

    @And iti recomand sa conduci lodgy si aberezi mai putin... daca accelerezi rapid bagand piciorul in pedala pana la capat, limitatorul de viteza se dezactiveaza automat.

  • Giga Motors, sâmbătă, 06.10.2012 11:41

    Dane, imi pare rau pentru tine, nu voi repeta si eu aceleasi observatii de mai sus in privinta BMW, dar sa nu uitam ca nici GM n-ar fi vreo fecioara neprihanita......Si-a calcat grav in picioare propria traditie cand a inceput sa se axeze pe low-cost prin achizitia Daewoo si sa uzeze de Diesel-ul de Fiat (chit ca a fost implicata GM Torino), culmea, desi timp de cateva decenii GM a produs chiar si locomotive Diesel de mare putere si avea propria divizie Diesel, una uriasa, care deservea diverse industrii. Conducerea corporatiei americane din ultimii 10-15 ani este paralizata de lacomie, obtuzitate si incompetenta, ceea ce, ca fan GM, ma irita si ma mahneste totodata......Globalizarea este cancerul care va devora sectorul auto, alimentata copios de capriciile clientilor de toate natiile si de toate gradele intelectuale si culturale......

  • kumite, sâmbătă, 06.10.2012 23:55

    Da,mult progres a fost facut in lumea auto.Diselul de la subaru este o inovatie.Primul motor boxer care este diesel.Jos palaria.Dar sa faci masini care parcheaza singure?Asta spune mult despre evolutia sau involutia umana.Am ajuns sa ne bazam prea mult pe electronica.Am ajuns sa fim din ce in ce mai neindemanateci.Do it yourself,dispare.Dau un simplu exemplu.Acum multi ani se invata in licee,scoli profesionale cum se poate ascuti un burghiu pe polizor.Eu stiu sa-l ascut pe polizor.Acum sunt mici masinarii in care pui burghiul,si-l ascute.La locul meu de munca exista asemenea masini,dar colegii mai tineri ma roaga sa ascut burghiul pe polizor.Li se pare de domeniul fantasticului sa poti face asa ceva fara dispozitive.Au incercat si ei,dar burghiul a iesit ascutit ca un creion . Vom ajuns o planeta obeza,oamenii nu vor mai fi in stare nici macar sa ascuta un cutit de bucatarie.Goana dupa profit,ce sa-i faci! Pana si sa schimbi un bec de la faza scurta a ajuns sa fie extrem de complicat si sa ia o gramada de timp.Stiu modele carora trebuie sa le demontezi bara de protectie ,ca sa ajungi la bec. Vom trai si vom mai vedea!

  • @kumite, duminică, 07.10.2012 16:20

    masinile alea la care trebuie sa dai bara jos ca sa schimbi un bec nu sunt masini, sunt carute. si nu stiu de ce am impresia ca e vorba de reno sau hyundai ceva...

  • kumite, duminică, 07.10.2012 21:56

    esti gresit rau de tot.Nu-i nici renault sau hyundai.E ultimul model de subaru legay,outback

  • jean, luni, 08.10.2012 13:33

    eu va recomand lada niva ... ei nu au schimbat nimic de 1000 de ani si nici nu cred k v a primi vre un facelif vreodata

  • @kumite, luni, 08.10.2012 16:12

    si la megane ca sa schimbi becul trebuie sa dai bara jos... deci...

  • kumite, luni, 08.10.2012 20:33

    Nu are importanta care sunt modelele respective.Important este ca trebuie sa dai bara jos si apoi tot farul ca sa ajungi la becuri.Asta e ideea.

  • mariusxm, luni, 08.10.2012 20:55

    deci care sunt cele 10 "deraieri"? voi le-ati aflat?

  • mda, marţi, 09.10.2012 00:08

    megane din 1900 toamna... scuteste-ne amice...

  • dany, marţi, 09.10.2012 13:26

    Respect maxim pt modul in care Subaru si-a calcat pe principii. Sa te chinui sa-ti faci propriul motor diesel, si boxer, adica o premiera absoluta, intr-o tara in care diesel-ul in general e inacceptabil pe autoturisme, e o dovada de maxim curaj. In extremea cealalta, maximum de scarba pt modul in care BMW isi tavaleste de-a dreptul principiile: motor in 3 cilindrii, tractiune fata, monovolum. Nu vad sa aiba justificare atata timp cat fac deja un profit enorm pt ca lumea ii cumpara in draci pt ceea ce sunt, adica BMW. Nu am auzit pe nimeni, niciodata, sa-si doreasca un BMW cu toate elementele noi anterior descrise.

  • kumite, marţi, 09.10.2012 20:33

    Subaru a facut motorul Diesel,ca sa intre pe piata europeana.Au trecut la motoare pe lanturi de distributie din acelasi motiv.Fiecare producator incepe sa produca ceea ce cere piata.La revedere traditii!

  • dan_grc, marţi, 09.10.2012 23:11

    @dany Ai dreptate, dar uiti ca Mercedes a facut aceleasi lucruri inca din 1997, pai toate cele 3 generatii de clasa A si 2 de clasa B respecta traditia Mercedes la vremea respectiva? Chiar deloc, iar faptul ca Bmw a asteptat atat de mult acest moment nu este intamplator, dar au vazut ca pur si simplu rivalul din Stuttgart a vandut f bine aceste modele, crezi ca inainte de a face Mercedes acest pas, auzeai pe cineva sa-si doreasca astfel de modele de la ei? Prea putini, iar justificarea in conditiile in care oricum vand bine si au profit este una singura: vor sa aiba profit si mai mare, ca toata lumea. Eu de la inceputul anilor 2000 tot citeam, la nivel de zvonuri, ca si Bmw doreste sa intre in aceasta zona, chiar rival si pt clasa R au vrut sa faca, dar l-au abandonat in 2008-2009 odata cu criza, si-au tot amanat acest moment si se pare ca va fi 2014

  • val-pan, vineri, 12.10.2012 20:13

    ce ziceti de mitul: Opel este ieftin la intretinere? din cate am inteles de la electrician, piesele de schimb pt noile Opeluri sunt la fel de scumpe precum cele de la Mercedes!