TOP 10: Vedetele downsize

Publicat joi, 01.11.2012 10:52 de Dragoș Băltățeanu

Downsizing. Este termenul cheie după care se ghidează constructorii auto la capitolul cilindree motor. Capacităţi cilindrice mici, doi sau trei cilindri şi un sistem turbo mic. Aceasta este în mare reţeta aplicată deja de constructorii importanţi pentru producţia unor motoare mici, dar foarte performante.

Până acum câţiva ani nu am fi conceput ca motoarele cu cilindreea de 1.0 litru să fie performante. Motoarele mici erau rezervate modelelor de clasă mică şi mini ca motorizare entry-level. Era motorizarea pe care o ocolea toată lumea şi te întâlneai cu ea doar pe maşina de firmă sau pe cea de rent a car. Dar motorul de cilindree mică a fost dopat cu un sistem turbo, a pierdut unul sau doi cilindri şi a devenit noua vedetă a epocii downsizing. Astăzi vedem împreună care sunt principalii membri ai noului val de motoare.

  • Hyundai / Kia: în curând

    Grupul Hyundai-Kia a anunţat că va produce în viitorul apropiat un o gamă de motoare pe benzină turbo cu capacitatea cilindrică de 1.0 şi 1.2 litri. Motorul de 1.2 litri beneficiază de tehnologia T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection), aceeaşi pe care grupul coreean o oferă deja pe gama de motoare de 1.6 şi 2.0 litri. Hyundai nu a oferit şi alte detalii despre acest motor, acestea urmând să apară probabil în momentul lansării sale de piaţă. Anunţul a fost făcut de curând la o conferinţă din Coreea de Sud, unde a fost prezentat motorul 1.0 TCI ce va dezvolta 105 CP şi 137 Nm.
  • PSA Peugeot-Citroen: În curând

    Grupul francez PSA a anunţa că va investi 155 milioane de euro pentru a dezvolta un nou propulsor cu trei cilindri şi sistem turbo. Programul va debuta anul viitor la două uzine PSA din Franţa. Uzina de la Tremery va produce varianta aspirată a motorului cu trei cilindri, care va avea cilindreea de 1.2 litri. Varianta turbo va fi asamblată la uzina Douvrin, în nordul Franţei. Noua familie de motoare cu trei cilindri va fi folosită de ambele mărci ale grupului, Peugeot şi Citroen, şi vor satisface normele de poluare Euro 6.
  • Toyota: în curând

    Japonezii de la Toyota au destule motoare mici în ofertă, dar le lipseşte unul turbo. Planul lor este să dezvolte un asemenea propulsor începând cu anul 2013. Nu există prea multe detalii despre acest viitor propulsor Toyota în afara faptului că este turbo, va avea cilindree mică, patru cilindri şi va folosi cel mai probabil un sistem de injecţie directă de benzină.
  • BMW: în curând

    BMW produce motoare foarte eficiente în acest moment şi s-a apucat serios de treabă în ceea ce priveşte downsizing-ul. Pentru a duce acest program la nivelul următor, BMW pregăteşte o nouă generaţie de motoare turbo pe benzină. Primul membru al noii familii există deja în fază de prototip şi este deja testat pe un BMW Seria 1. Are trei cilindri şi 1.5 litri. Acesta dezvoltă 180 CP, dar BMW spune că poate să scoată chiar şi 225 CP. În viitor, este posibil ca BMW să dezvolte şi o variantă de 1.3 litri a viitorului său motor turbo.
  • Renault/Dacia 0.9 TCe

    Renault a intrat de curând în clubul producătorilor de motoare turbo de cilindree mică. Soluţia aleasă de Renault şi care va fi folosită şi de Dacia este un propulsor turbo de 899 cmc cu trei cilindri. Dezvoltă 90 CP la 5.000 rpm şi 135 Nm la 2.500 rpm. Primul model care este dotat cu acest motor este generaţia a patra a modelului Renault Clio. L-am testat deja la lansarea internaţională a noului Clio şi s-a dovedit a fi un motor competent, dar nu perfect. Odată cu lansarea noilor modele Dacia Logan şi Dacia Sandero, acest motor va fi accesibil şi clienţilor ce preferă modelele fabricate de constructorul autohton. Renault rezolvă astfel problema motoarele pe benzină învechite, noul propulsor 0.9 TCe înlocuind vechile 1.4 MPi şi 1.6 MPi.
  • Ford Ecoboost 1.0

    Ford are în portofoliu poate cel mai bun motor turbo de cilindree mică creat până acum. Spre deosebire de Renault, infginerii Ford au ales ca motorul lor să aibă capacitatea cilindrică de 999 cmc. Are tot trei cilindri, dar este disponibil în două variante de putere: 100 sau 125 CP. Puterea maximă a versiunii de 100 CP este atinsă la 6.000 rpm, iar cuplul maxim este de 170 Nm la 1.500 rpm. Varianta de 125 CP are un cuplu motor mai mare de 200 Nm la 1.800 rpm. Şi există potenţial pentru mai multă putere. Mai important, inginerii Ford au reuşit să îl echilibreze perfect. În mers nu ai niciodată senzaţia că maşina ar fi submotorizată, iar sunetul aduce un pic cu cel produs de motoarele boxer. Ford şi-a dotat noile Focus şi B-Max cu motorul de 1.0 litru, dar are planuri să îl pună şi pe Fiesta facelift şi chiar pe noul Mondeo.
  • Fiat TwinAir 0.9

    Fiat a avut o abordare mai interesantă în ceea ce priveşte motorul turbo de cilindee mică. Inginerii Fiat au decis ca dacă tot fac un motor mic pe benzină, atunci aesta să fie... minuscul. Şi le-a ieşit. Au ales soluţia cu doi cilindri de 875 cmc şi sistem turbo. Puterea dezvoltată este de 85 CP la 5.500 rpm, iar cuplul motor este de 145 Nm la 1.900 rpm. Motorul este eficient în ciuda faptului că sunetul emis este... original. A atras şi câteva premii, noul propulsor botezat TwinAir fiind declarată Motorul Anului în 2011. Momentan, Fiat oferă acest motor pe noul Panda şi pe Fiat 500, dar şi pe modele vândute sub alte mărci ale grupului, cum este cazul lui Lancia Ypsilon.
  • Volkswagen 1.2 TSI

    Grupul Volkswagen a intrat de ceva vreme în clubul motoarelor mici turbo. Ce-i drept, nemţii nu au îndrăznit încă să coboare sub cilindreea de 1.0 litru. Cel mai mic motor turbo pe benzină aflat în oferta Volkswagen este 1.2 TSI. Faţă de motoarele din noul val, propulsorul VW este ceva mai clasic. Are patru cilindri, 1.197 cmc şi sistem turbo. Poate dezvolta 90 CP la 4.500 rpm şi 160 Nm la 1.500 rpm sau, în versiunea ceva mai potentă, 105 CP la 5.000 rpm şi 175 Nm la 1.550 rpm. A fost lansat împreună cu actuala generaţie a modelului Polo, iar apoi a fost trimis pe multe dintre modelele de clasă mică sau compactă ale grupului VAG. Îl regăsim pe VW Golf, Skoda Fabia şi Octavia, Seat Ibiza şi Leon.
  • Smart 1.0 turbo

    Dacă există un constructor care a folosit acest tip de motoare mici turbo de foarte multă vreme, acela este Smart. Ce-i drept, este motorul care se potriveşte perfect cu maşinile de buzunar pe care le produce Smart. Încă de la începutul anilor 2000, Smart a utilizat motoare turbo cu trei cilindri de 599 cmc, cilindree upgradată apoi la 698 cmc. Actuala generaţie Smart Fortwo foloseşte un motor turbo cu trei cilindri de origine Mitsubishi. Are 999 cmc şi este disponibil în mai multe variante de putere.
  • General Motors: în curând

    General Motors a întârziat la balul motoarelor mici pe benzină. Cel mai mic motor turbo pe benzină folosit în acest moment de modelele Opel şi Chevrolet este propulsorul 1.4T de 120 sau 140 CP. Dar GM nu vrea să rămână în urmă şi a anunţat că va produce o nouă gamă de motoare turbo de cilindree mică. Noile motoare vor avea trei sau patru cilindri şi capacităţi cilindrice cuprinse între 1.0 şi 1.5 litri. Noile motoare sunt dezvoltate în parteneriat cu Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), Shanghai General Motors şi Pan Asia Technical Automotive Center.
Mai departe...
  • Kap, joi, 01.11.2012 11:21

    Asta cred ca e un lucru bun de urmarit, evolutia ofertei de turbo pe benzina pentru compacte si in general. Dar l-ati uitat pe cel mai bun, cred eu, Tce 115 de la Renault, care e si pe Dacii.190 Nm la 2000 RPM si 115 CP la 4500 RPM sint cele mai bune cifre dintre motoarele pe care le-ati mentionat. Iar faptul ca se poate comanda de citeva luni pe 2 modele Dacia ar trebui sa conteze mai mult decit promisiunile GM, PSA sau BMW.

  • unckle, joi, 01.11.2012 11:32

    Kap .. le vom urmari pana cand vor disparea in favoarea sitemelor hibride si apoi electrice100%

  • MadaI, joi, 01.11.2012 11:37

    Downsizingul este benefic in general. Ca scade fiabilitatea, adevarat, dar pentru omul de rand caruia ii este destinata nu cred ca este o problema atat de mare, incat nu cred ca depaseste 150 00 km in 10 ani.

  • Kap, joi, 01.11.2012 12:16

    Pina la electrice mai sint de rezolvat multe probleme: pret, capacitate baterii, retea de incarcare etc.Eu vorbesc despre ce vom cumpara si in urmatorii 10 ani, adica motoare mai eficiente, turbo si eventual cu GPL. Nu cred ca are rost sa vorbim acum prea mult de electrice cit timp un procent maaare de soferi arde gazul cu motoare 1.8-2.0 sau mai mari.

  • sandman, joi, 01.11.2012 15:43

    sunt de acord cu motoarele turbo pe benzina, dar nu cele sub 1.4cmc. poate pentru masinile mici, da. dar la masinile peste o tona se simte cilindreea mica a motorului. un 1.4 sau un 1.6 ar fi o cilindree normala pentru un hatchback

  • @KAP, joi, 01.11.2012 16:37

    Nu cred ca e cel mai bun ...cel mai bun e cel de la ford ecoboost 1.0 : 125 CP/ 200 Nm la 1.800 rpm . Si a primit si cele mai bune review-uri in presa de specialiatate + motorul anului . Si cel mai bine e sa se face si in RO

  • AndreiRN, joi, 01.11.2012 16:45

    Masini de scurta folosinta si tineri de azi cu o educatie in mecanica foarte redusa pun botul si se frig. Care este garantia acestor motoare?

  • @AndreiRN, joi, 01.11.2012 16:48

    Garantia acestor motoare este = cu ''0'' din punct de vedere tehnic.

  • antonny, joi, 01.11.2012 17:48

    AndreiRN.......eu zic ca , 300000km ....e deajuns ????si pentru o persoana fizica cat si pentrtu o firma

  • Thor, joi, 01.11.2012 19:42

    Corectati greselile ! Ecoboost 1.0 litrii in ambele variante de putere are 170 Nm, dar varianta de 125 Cp la overboost atinge 200 Nm. Vedeti ce inseamna overboost. Informati-va corect sau mai bine deloc. Din pacate felul cum este proiectat acest motor lasa loc de aparitia mai multor probleme.

  • kumite, joi, 01.11.2012 20:23

    Daca guvernele,in lacomia lor, nu ar taxa motoarele mai mari(taxe fara rost),nimeni nu ar fi recurs la motoare turbo cu capacitatea de 1 litru.Dar lafel si astia care produc masini:ahtiati dupa bani.

  • kumite, vineri, 02.11.2012 02:17

    Cel mai mult mi-a placut ce o sa acoata toiota.Numai inovatii.Va fi sigur un motor in 4 cilindri,va fi turbo si va avea injectie directaSunt dati naibii,ce mai!.Ce interesant!Oare mai produce cineva o asemenea bijuterie?

  • Giga Motors, vineri, 02.11.2012 23:23

    Nu tresalt de placere......Glumitele astea nesarate chiar sunt motoare efemere (bine punctat, Andrei, dar tocmai pentru curajul tau esti improscat cu vopsea rosie de fiecare data), indiferent de producator, pe care "ciumegii" fara prea mult "malai" pe ei (aia mai instariti se orienteaza,logic, catre AMG, Divizia M de la BMW si versiunile S de la Audi), fiind esantionul de public vizat de lansatorii astia de petarde de 1litru, le forteaza la maximum doar fiindca au atasata in coada eticheta "turbo", care le da impresia ca trec ca racheta pe langa un Logan. In plus, totul se constituie in praf in ochii credulilor, deoarece @unckle prevede limpede viitorul......Iar kumite pune capac: money, money, money......

  • kumite, sâmbătă, 03.11.2012 20:25

    Cat o sa traiesc,nu o sa-mi asez corpul intr-o electrica sau o hibrida.La fel o sa-l invat si pe copil.Cand or sa dispara complet motoarele clasice,o sa trec pe transportul in comun.

  • Razvan, luni, 12.11.2012 11:53

    Thor "Din pacate felul cum este proiectat acest motor lasa loc de aparitia mai multor probleme." Ce-mi plac mie specialistii, care asa din ochi si-au dat seama dupa maxim 5 secunde ca motorul 1.0 EcoBoost e proiectat prost si o sa aiba probleme. Admirabil, niste sute de ingineri, si munca lor de ani de zile au fost redusi la 0 de un geniu in cateva secunde.