Top 20: Automobile rare produse în Uniunea Sovietică

Publicat marţi, 04.12.2012 17:01 de Dragoș Băltățeanu

Uniunea Sovietică a produs o serie de maşini celebre în întreaga lume pentru faptul că simbolizau comunismul. Volga şi Lada sunt cele mai celebre dintre ele, dar Uniunea Sovietică a avut mult mai multe de oferit.

Volga, Lada, Gaz, Moskvici. Sunt mărcile sovietice de automobile cele mai cunoscute. Pentru aceia dintre noi care au prins şi vremurile mai triste de dinainte de 1989, ne aducem aminte de vecinul de la bloc care mesterea mereu la o masina rusească. Lada sau Moskvici, de cele mai multe ori, pentru că maşinile ruseşti comuniste nu erau renumite pentru fiabilitatea lor. Calitatea era îndoilenică, majoritatea fiind bazate pe modele vechi produse iniţial în Europa de Vest sau America.

Lucrurile se complică şi mai mult după căderea comunismului şi desfinţarea Uniunii Sovietice. Multe mărci dispar, reapar, sau sunt reinventate. Ruşii sunt şi astăzi mari amatori de maşini, iar Uniunea Sovietică a fost leagănul în care s-au născut tot felul de automobile ciudate şi rare. De la autovehicule militare prototip care nu au fost produse în serie până la automobile unicat construite artizanal. Încercăm să facem un pic de lumină în mulţimea de modele sovietice prezentând câteva dintre cele mai ciudate automobile produse în Uniunea Sovietică.

  • GAZ 62

    GAZ, sau Gorkovsky Avtomobilny Zavod este una dintre cele mai cunoscute mărci de automobile sovietice. În 1952, GAZ construia modelul 62, un automobil militar creat pentru a înlocui modelul Dodge 3/4 folosit de ruşi în timpul războiului. GAZ 62 era gândit să transporte 12 oameni sau 1.200 kg încărcătură cargo. Viteza maximă era de 85 km/oră, puterea de 76 CP fiind furnizată de un motor cu şase cilindri. Deşi GAZ 62 a trecut toate testele, nu a fost niciodată fabricat în serie mare. 

  • ZIS-E134 model 1

    În 1954 un grup restrâns de ingineri a primit sarcina să creeze un autovehicul militar cu tracţiune 8x8. Camionul cu patru axe trebuia să poată negocia orice tip de teren accidentat şi să poată transporta o sarcină utilă de 5-6 tone. Rezultatul a fost prototipul ZIS-E134 model 1, un camion militar cu patru axe şi tracţiune 8x8. 

  • ZIS-E134 model 2

    Ulterior, conceptul unui autovehicul militar cu tracţiune 8x8 a evoluat. A doua evoluţie a modelului E134 avea opt roţi dispuse pe întreaga lungime a caroseriei, transformându-se într-un sistem de tracţiune oarecum asemnător cu cel al vehiculelor cu şenile. În plus, noul vehicul avea capacităţi de automobil-amfibie. 

  • ZIL E167

    Modelul ZIL-E167 a fost construit în 1963. Era un autovehicul cu capacităţi off-road gândit pentru uzul pe suprafeţe acoperite cu zăpadă. Avea trei axe şi tracţiune 6x6. Pe suprafeţe uscate putea atinge o viteză de 75 km/oră, în timp ce pe zăpadă putea rula doar 10 km/oră. Puterea era furnizată de două motoare de 118 CP, ambele amplasate în partea din spate a autovehiculului. Garda la sol era de 852 mm. Nu a fost fabricat niciodată în producţie de serie din cauza transmisiei prea complexe. 

  • ZIL 49061

    Un alt vehicul-amfibie cu trei axe construit de ruşi a fost ZIL 49061. De data această, modelul a fost produs în serie şi folosit de forţele militare. Mai mult, două modele au fost transportate în 2002 în Germania pentru a ajuta la evacuarea locuitorilor afectaţi de inundaţii puternice. 

  • ZIL-2906

    ZIL-2906 este poate cel mai ciudat vehicul construit de ruşi. De fapt, îl putem numi cu greu autovehicul, pentru că nu are roţi. Are în schimb două spirale amplasate sub vehicul care îl ajută să înainteze pe suprafeţe dificile. A fost gândit pentru a fi folosit în mlaştini sau pe zăpadă. Viteza de înaintare era însă mult prea mică: 10 km/oră pe apă, 7 km/oră în mlaştină sau 10,5 km/oră pe zăpadă. Era folosit împreună cu un autovehicul ZIL 4906 pentru transport.

  • VAZ-E2121 Crocodile

    "Crocodilul" construit de VAZ în 1971 a fost un prototip pentru un SUV cu tracţiune integrală şi caroserie deschisă. Doar două exemplare au fost construite. 

  • AXLK-2150

    În 1973, AXKL-2150 a fost un SUV de dimensiuni mici. La fel ca multe alte proiecte din acea epocă, nu a trecut de stadiul de prototip, doar două exemplare fiind construite: unul cu hard top, altul cu caroserie deschisă.

  • VAZ-E2122

    E-2122 are o poveste mai interesantă. A fost un SUV amfibiu capabil să părăsească uscatul şi să fie condus şi pe apă, ca o ambarcaţiune. Tracţiunea în apă era asigurată de roţi, dar viteza de top în modul amfibiu era doar de 5 km/oră. Puterea era furnizată de un motor de 1.6 litri, avea tracţiune integrală permanentă şi, bineînţeles, multe probleme: motorul şi transmisia se supraîncălzeau, vizibilitatea era proastă, iar sistemul de evacuare avea deficienţe de proiectare.

  • UAZ-452K

    452K era un vehicul utilitar construit pe baza modelului UAZ 452. Diferenţa era puntea dublă din spate, care îi oferea mai multă tracţiune pe teren accidentat. Aproximativ 50 de exemplare au fost construite şi folosite de diverse servicii de salvare.

  • ZIL-4102

    ZIL-4102 ar fi trebuit să fie urmaşul celebrei limuzine ZIL, folosită atâţia ani de elita Partidului Comunist, o prezenţă nelipsită la defilările din Moscova. Multe dintre elementele de caroserie erau fabricate fibră de sticlă. Primul prototip avea tracţiune faţă şi a fost terminat în 1987. Ale două prototipuri au ieşit de pe linia de asamblare în 1989. Se pare că existau trei variante de motorizare: V6 de 4.5 litri, V8 de 6.0 litri şi diesel de 7.0 litri. 

  • NAMI-0284

    Nami  0284 a fost prototipul unui automobil citadin rusesc. Un fel de Lăstun sovietic. Lungimea acestui model era de doar 3.685 mm, iar puterea motorului cu doi cilindri de 650 cmc era transmisă către puntea faţă. 

  • AZLK-2142

    AZLK 2142 a fost o variantă a modelului Moskvici 2124 construită în 1990. Era cel mai modern Moskvici produs până atunci şi urma să fie introdus în producţia de serie, dar dezintegrarea Uniunii Sovietice a dus la anularea acestui proiect. 

  • UAZ-3170 Simbir

    Un 4x4 rusesc construit în 1980 şi care a avut ulterior şi o doua generaţie în 1990. Avea o înălţime de 1.960 mm şi o gardă la sol de 325 mm.

  • MAZ-2000 ‘Perestroika’

    Maz Perestroika a fost proiectul pentru un camion modern cu motor şi cutie de viteze amplasate anterior punţii faţă. Camionul era gândit special pentru transportatorii din Uniunea Sovietică. Au fost construite mai multe prototipuri, dar proiectul nu a trecut de acest stadiu.

  • Pangolina

    Pentru că maşinile sovietice nu erau cele mai bune din lume, mulţi ingineri din Rusia au decis să îşi construiască propriul model, inspirat de multe ori de maşinile sport occidentale. Pangolina este unul dintre aceste exemple. Este un automobil creat artizanal de către Aleksandr Kulygin. Caroseria a fost manufacturată din fibră de sticlă, iar designul pare inspirat de Lamborghini Countach.

  • "Jeep"

    Ruşii au creat în 1972 această replică după cunoscutul Jeep. Pentru construcţia lui au fost folosite piesele de la multe alte modele off-road ruseşti, precum VAZ-2101, GAZ-21 sau UAZ-469.

  • Laura

    Laura este alt exemplu de automobil sport rusesc creat artizanal. Doi ingineri din Leningrad şi-au dorit atât de mult un automobil, încât au decis să îl creeze singuri. Au construit două exemplare ale acestui model, botezat Laura. Se spune că maşina era capabilă să atingă 170 km/oră şi că avea chiar şi un computer de bord. Una dintre maşini este păstrată într-un muzeu, în timp ce al doilea exemplar a fost dezasamblat.

  • Yuna

    Yuna este un alt model sport artizanal creat în Uniunea Sovietică. S-a născut din pasiunea pentru automobile a lui Yuri Algebraistov. De la construcţia ei, în 1982, a fost permanent îmbunătăţită şi upgradată. Este singurul automobil sport rusesc care există şi funcţionează în condiţii perfecte chiar şi astăzi. 

  • Katran

    Automobilul Katran urmează aceiaşi reţetă: creaţie artizanală. De data această creatorii săi provin din Ucraina, mai exact din oraşul Sevastopol. Katran avea un mod original de a accesa cockpit-ul: nu existau portiere, întreaga parte superioară a caroseriei, împreună cu parbrizul, rabatându-se în faţă.

Mai departe...
  • slVW_83, marţi, 04.12.2012 17:26

    Savietzki Saiouz Sacialisticiskih Respublic! Krasivaia Russia!!!

  • Andy, marţi, 04.12.2012 18:02

    Din pacate Uniunea Sovietica nu a produs automobile pentru populatie care sa fie cat de cat in pas cu ceea ce produceau vesticii. Un fost ministru de finante sovietic a spus intr-un interviu dupa 91 ca dintr-o rubla, 80 se duceau catre industria de armament si armata. De aici si produsele rusesti de duzina care se adresau consumatorilor.

  • Andy, marţi, 04.12.2012 18:08

    80 de copeici dintr-o rubla :-)

  • agoox, marţi, 04.12.2012 20:43

    Legat de Yuna: "Este singurul automobil sport rusesc care există şi funcţionează în condiţii perfecte chiar şi astăzi." ar trebui adaugat "construit in perioada Uniunii Sovietice". Acuma rusii au in productie de serie Marusia, care-i un automobil sport cel putin frumos . http://www.marussiamotors.ru/en/

  • besche, marţi, 04.12.2012 21:10

    Masinile Lada au fost cele mai fiabile autoturisme fabricate in blocul comunist,singurele care puteau ajunge pana la 300.000 km ,cu o segmentare intre timp,ce-i drept. Erau cam rare cazurile in care vedeai o Lada stricata Moskvich ajungea la maximum 65.000 de km si trebuia facut motorul De la noi,Dacia ducea maxim 80.000 km cu tot cu segmentare iar Oltcitul te ducea 120.000 fara sa umbli la motor

  • AndreiRN, marţi, 04.12.2012 21:29

    Masini de muzeu ca de functionat mai putin. Cam la fel si cu avioanele rusesti.

  • BaditzaEx, marţi, 04.12.2012 22:57

    AM, ati putea face si o istorie a industriei romanesti de automobilistica ( Aro, Oltcit si Dacia incluzand modele scoase de acestea ? ) stiu ca au fost si cateva modele interesante , mai ales o Dacie sport cu faruri escamotabile

  • Decebal, miercuri, 05.12.2012 09:30

    De departe cea mai tare este din poza nr.2, cam cu asa ceva trebuie sa mergi prin tarisoara asta, daca mai votam talhari si nenorociti.

  • Misa, miercuri, 05.12.2012 11:20

    Eu mi-aduc aminte de vecini care reparau Dacii si nu automobile rusesti. De altfel ideea ca masinile rusesti nu sunt fiabilie poate contrazisa doar daca te uiti la orice reprortaj facut de canalele National Geografic in spatiul ex sovietic. Uitati-va cu ce se deplaseaza echipele de filmare occidentale in zone in care orice alte utilaje produse in tarile lor de origine se opresc. Or fi fost masinile Rusesti create dupa modele vestice vechi. Insa de cele mai multe ori le-au depasit. Spre exemplu Lada 1500 si 1600 sunt mult mai fiabile decat orice model creat de Fiat vreodata! In alta oridine de idei "Krokodil" nu este altceva decat modelul experimental dupa care a fost creata Niva, cel mai bun off roader daca ne referim la raportul calitate - pret. Masina asta detine si in prezent recordul de altitudine. Ca sa urce vreo masina pe inaltimile la care au urcat rusii Niva pe roti, alte companii ar trebui sa foloseasca elicoptere. Sigur ca industria sovietica de automobile este tributara si ea haosului creat dupa anii '90 in tot estul Europei. Insa, sa fim seriosi, de bine de rau rusii produc in continuare masini ieftine si extrem de bine adaptate sesimii de pamant care se numeste Mama Rusie.

  • BaditzaEx, miercuri, 05.12.2012 11:55

    @Misa s-o fi numind pt tn , pt restul se numeste tara invadatoare care a reusit prin cantitate doar sa suplineasca deficienta totala a calitatii mama rusie ?! :)) , pt cine ?! ( pt Romania, Ungaria, Polonia , Cehia ... ) NO THANKS !

  • Misa, miercuri, 05.12.2012 12:29

    @BaditzaEx Nu voi intra in polemici geopolitice si istorice... Ca si cu privire la realizarile tehnice si in ceea ce ce priveste teoria "Rusia, eternul dusman", parerile sunt cat sunt cat se poate de subiective. De obicei ele se rezuma la a te afla sau nu in parte potrivita a tunului.

  • BaditzaEx, miercuri, 05.12.2012 18:46

    @Misa, tovarase nu exista ci doar Istorie , una destul de trista pt tari ca Romania ( Basarabia ), Ungaria ( rev ungara din 1956 ), Polonia ( Katyn ), Cehia ( primavara de la Praga '68 )... Parere nu poate exista tovarase, pt mine si vreo 60 de milioane, de oameni din Romania si din tari vecine ;-), asa cum fata de nazism doar un debil mintal poate spune ca exista pareri subiective ( caci pe nimeni nu cred , ca ar interesa parerile unor nazisti )

  • AS, miercuri, 05.12.2012 19:15

    PAI MA DACA LADA NU I FIABILA SI SE STRICA DES, ATUNCI DACIA CE A FOST MA, CUTIE DE SCULE? CRED CA RATA REALA DE DEFECT ESTE DE 1LA 12 IN FAVOAREA LADA. STIU MULTE CAZURI NESEGMENTATE LA 170MII, SI S OK, SA NU VBIM DE CUTIE VITEZA, GRUP SUPERFIABILE SI TOT PER ANSAMBLU. ASA CA DACA VRETI SA INFORMATI CORECT CITITORII, INFORMATI VA MAI INTAI , NU FITI PUTUROSI. SAU MAI USOR SA DEZINFORMATI, NU?

  • Misa, miercuri, 05.12.2012 22:10

    @BaditzaEx Domnule, Nu am intentionat sa intru in asemenea polemici, pentru ca nu fac obiectul unui site despre masini... Ma simt insa nevoit sa-ti spun ca inainte de tarile din lagarul socialist care sa intre sub ocupatia URSS, a existat un oras numit STALINGRAD unde cu sprijinul unanitar al trupelor germano-romano-maghiare, oamenii au ajuns sa se manance intre ei ! Despre macelul savarsit de glorioasa armata romana la Odesa, ai auzit? Nu. Pentru ca nu s-a scris despre asta nici in istoriografia socialista deoarece nu trebuia sa se stie ca trupele romane au luptat impotriva "marelui prieten", nici dupa revolutie, cand de asemenea era neplacut de stiut ca, de data asta, "marele dusman" a avut si el motivele lui sa ne fie "mare dusman" Ce s-a intamplat dupa aceea a fost targuiala la gura tevii de tun. URSS a capatat o sfera de influenta, la fel cum ceilalti aliati au capatat alta. Crezi ca USA si Anglia, dupa propriile interese, nu au sustinut regimuri dictatoriale?!!! Poate ca nu au facut-o in Europa, insa daca stau si ma gandesc bine tov. Ceausescu s-a plimbat in trasura cu Regina Angliei si nu cu vreun secretar general al PCUS. Era simplu... Romania trebuia sa fabrice avioane BAC, ROMBAC si sa plateasca o licenta balsoi Marii Britanii. Pinochet, Sadam Hussein, nu au fost dictatori sustinuti de puterile occidentale? Este o lege a razboiuluisi din pacate, asa cum iti spuneam, Romania nu a fost de partea corecta a tunului! Stii ca Finlanda, una dintre nucile cele mai greu de spart pentru Armata Rosie, dar sparta pana la urma, este una dintre tarile cu care Rusia are una dintre cele mai stranse relatii diplomatice, in prezent? Stii ca in Finlanda, in preajma razboiului Ruso-Finlandez au existat persecutii si atentate la adresa gruparilor rusofile? Au trecut peste, domnule! Rusia vinde masini in Finlanda, fac comert! Au trecut peste doua razboaie mondiale Franta si Germania, tari care formeaza coloana vertebrla a UE! Numai noi ne cramponam in dusmanii nationaliste si nu intelegem ca timpul trece prea repede pentru asa ceva. Revenind la subiect, am mers cu masini rusesti si stiu ce pot. Ca sa intelegi asta trebuie sa le conduci in conditiile in care le-am condus eu, desi ma indoiesc ca ai sa ai vreodata ocazia asta. Acum cativa ani era un dobitoc pe forumul asta care imi zice mie ca Patrolu' lui suprainaltat, cu nu's'ce suspensii, cu nu's de care troliu etc. etc.. e mult mai bun decat Niva in off road! Si nu spunea un neadevar! Ce nu pricepea desteptu', e ca mujicul din stepa, nu-si permite nici suspensii, nici trolii, nici cauciucuri BFG, nici service. Pentru el NIVA e masina ideala asa simpla si neevoluata cum este ea. Pentru ca ceea ce nu intelegeti voi despre masinile rusesti este ca sunt perfect adaptate unui anumit tip de cumparator, unui anumit buget si mai ales unui anumit mediu de exploatare. Pentru ca asa cum nu pornea Tigerul in al doilea razboi mondial, la - 50 de grade, nu porneste nici Q7 3.0 TDI. Spune-i tu rusului ca Niva lui consuma mult si e depasita tehnologic ca o sa se pise pe el de ras! Pentru ca pe el evolutia inseamna sa ajunga acasa si sa nu moara de frig! O sa-ti spuna ca esti ...debil mintal. Iar chestia cu "Mama Rusie" si "o sesime de pamant" erau niste franturi dintr-o poezie a unui Mare Rus! Il cheama Serghei Esenin. Nu m-am gandit ca vor declansa reactii razboinice. Daca tu vrei sa-l privesti ca pe un inamic al poporului, este fix problema ta. Dasfidania!

  • BaditzaEx, miercuri, 05.12.2012 23:49

    traieste-ti noastaligiile bolsevice in alta parte, ( pana la al-2lea razboi mondial a mai existat si Rusia tarista..., Romania n-a dus razboaie de expansiune ) in Siberia de exemplu Servus !

  • Misa, joi, 06.12.2012 09:36

    @baditza_ex Bolsevic este doar modul tau de a gandi si faptul ca-i consideri pe toti cei care gandesc diferit de tine dusmani ai poporului. Cat despre Siberia, unii dintra noi stiu ce inseamna. Tie insa nu ti-ar strica o vizita pe-acolo deorece frigul limpezeste gandurile. Din pacate pentru tine, insa , nu te invata istorie! Asa ca i-ati cu tine vo doua carti scrise corect si citeste bade, ca acolo n-ai televizor si ziare. Si vezi ca Romania si-a cucerit independenta tocmai in urma unui razboi initiat de Rusia Tarista si fiind condusa de un verisor al insusi tarului care devenise intamplator domnitor pe meleagurile astea, dupa ce din patriotism reusiseram sa-l trimitem in exil pe Alexandru Ioan Cuza cel Facator de Tara. Si vezi cum la doar cativa anisori dupa ce a luptat glorios la Plevna, intr-un alt razboi numit balcanic s-a dus Armata Romana peste poporul pretin bulgar si cum a anexat teritoirii motivand ca-i apartinusera lu' Mirciulica cel Batran in urma cu vreo 500 de ani fata de respectivele evenimente. Si mai vezi ca dupa alti cativa anisori la finalulul primului razboi mondial, dl. Bratianu solicita la Versailles granita cu Serbia in asa fel incat tunurile romanesti sa bata pe Belgrad.Mai slabeste-ma cu ideea asta ca am fost un popor bun si pasnic aflat vesnic in defensiva. Am apucat cat am putut sa apucam. Mai mult n-am putut pentru ca din incrucisarea daco-romano-cumano-turco-greco - ovreiasca etc.etc., a iesit un neam de patrioti de parada care nu-i in stare sa inteleaga ca devenirea unui neam depinde de el insusi, asa cum de el insusi depinde si decaderea lui. Faptul ca mereu dam vina pe rusi, tigai, unguri, everei atunci cand vrem sa ne justificam impotenta istorica nu inseamna ca daca n-ar fi fost ei, am fi fost mai gospodari si mai putin tradatori. Dobri noci!

  • BaditzaEx, joi, 06.12.2012 13:48

    @misa ai si tu dreptatea cu unele chestii ( vav ca acest popor are greselile sale ) dar deja exagerezi ?! :)), cand esti nevoit sa aperi 3-4 fronturi doar pt ai avut norocul sau blestemul de a dispune de N resurse naturale nu stiu cat de mult poti evolua sau daca mai ai timp de asa ceva... aici nu este vorba de patrotism, dk tara asta avea un patrotism asemanator celor din germania sau turcia , nu stia ce inseamna compromis si lupta pana la ultimul om, dar in acest caz nu mai avea oameni cu care sa se formeze ca stat si suprafata acesteia se reducea la cateva judete din muntenia... dar mai sunt si din astia ca tine , care au invatat istoria de la parinti cu studii la Moscova :))

  • Misa, joi, 06.12.2012 14:26

    Baditza tata, Trei fronturi au fost de aparat doar in WW2. Si au mai fost state care s-au luptat pe mai multe fronturi. Exemplul Poloniei mi se pare elocvent in acest sens! Tara aia si-a castigat demnitatea si respectul international cu arma in mana, Odata pentru vecie! De asta polonezii au avut chiar si in timpul ocupatiei/influentei sovietice libertati pe care noi nici nu le visam ca si tara socialista. Faptul ca inainte de primul razboi mondial Romania a avut o alianta cu Germania la care a renuntat pentru interese mai mari, este un adevar istoric. Iar daca tu crezi ca cei care faceau studii la Moscova (m-as fi bucurat sa fie si parintii mei printre ei) invatau despre razboaiele balcanice, te inseli amarnic. Impotenta despre care vorbeam nu se rezuma doar la un episod. Este vorba de o istorie intreaga in care ne-am dat cu al mai puternic. Uneori a mers, alteori ne-am inselat. Iar al doilea razboi mondial a fost unul dintre momentele in care am jucat cartea pierzatoare. Insa nu din cauza rusilor platim carburanti si gaze la preturi exorbitante. Nu rusii ne-au pus sa ne instrainam tot ce a mai ramas nedistrus din industrie. Daca vom privi in continuare Rusia ca pe un inamic si vom sta cu palma intinsa la tarile UE, vom avea mult mai mult de suferit decat daca vom incerca sa dezvoltam relatii economice din care ambele tari sa castige.

  • BaditzaEx, joi, 06.12.2012 19:17

    @misa rusnacii se pricep mai bine la avioane ( as putea spune ca la asta sunt cei mai buni ), la masini si la a-si pastra angajamente/tratate politice & istorice mai putin

  • Misa, vineri, 07.12.2012 09:40

    Asa e Baditza -::))). Putem discuta sidespre avioane dar si despre multe alte lucruri la care se pricep foarte bine rusii, dar ma tem ca pana la urma ajungem la tancuri. Asa ca propun sa ne oprim aici -)::)). Macar am dovedit proprietarilor site-ului ca cititorii lor sunt mai cultivati decat se astepata ei -::))). Sa fii sanatos si sa ramai mereu la fel de combativ (sigur or sa ma cenzureze astia pentru exces de modestie)!