15 lucruri pe care nu le ştiai despre Lancia

Publicat miercuri, 07.11.2012 15:00 de Dragoș Băltățeanu

Lancia se află aproape de un final fără glorie. Cu toate acestea, marca italiană este una dintre cele mai inovatoare din industria auto.

Lancia a luat fiinţă în 1906 la Torino de către Vicenzo Lancia. integrată în grupul Fiat în 1969, Lancia este un nume istoric în panoplia mărcilor auto italieneşti. Însă viitorul nu e foarte favorabil pentru Lancia. Sergio Marchionne a anunţat recent faptul că Lancia nu va mai produce modele de sine stătătoare şi că va vinde doar modele Chrysler sub sigla mărcii italiene. Astfel, singurul model original care rămâne în gamă este Ypsilon.

"Lancia nu va mai fi niciodată marca de odinioară. Interesul clienţilor pentru Lancia este limitat acum. Singurul model care se poate susţine independent în Europa este Ypsilon, care va rămâne în gamă", a spus Marchionne săptămâna trecută.

Un viitor sumbru pentru o marcă cu o istorie deosebită. Până atunci, Automarket îţi prezintă 15 de lucruri pe care probabil nu le ştiai despre marca Lancia. 

  • 1907, Lancia Alfa: prima transmisie mecanică prin ax cardanic

    Primul automobil creat de Lancia folosea în premieră o transmisie mecanică prin ax cardanic, în timp ce restul automobilelor din acea epocă încă aveau transmisie pe lanţ. Motorul folosit avea patru cilindri de 2.545 cmc dezvolta o putere mare de 28 CP la 1.500 rpm.
  • 1913, Lancia Theta: primul sistem electric integrat pentru un automobil european

    Expusă la Salonul Auto de la Londra din 1913, Theta este primul automobil din lume cu sistem electric integrat. Instalaţia electrică funcţiona sub o tensiune de 6 V şi avea demaror electric. Ca termen de comparaţie, manivela de pornire a motorului a rămas multă vreme în dotarea unor modele ca Citroen 2CV sau Renault 4. Pe lista de dotări a modelului Theta mai exista un generator, faruri de 50 W şi tablou de bord iluminat. Sistemul de frânare era de asemenea, avansat pentru acea vreme, folosind şi cutia de viteze pentru o frânare eficientă.
  • 1918: Lancia lansează primul motor V8 la 45 grade şi primul motor V12 la 22 grade

    Lancia inventează primul motor V8 la 45 grade din lume. De asemenea, la Salonul Auto de la Londra din 1919, Lancia a adus şi un motor V12 în unghi de doar 22 grade. Ambele variante de motorizare sunt brevete Lancia. Motorul V8 a fost inventat în 1902 de către Leon Levavasseur. L-a botezat Antoinette după fiica celui care i-a sponsorizat cercetările. Lancia avea să experimenteze mult cu acest tip de motor, în special cu unghiul dintre cele două rânduri de cilindri. În 1922, Lancia introducea un V8 cu un unghi de doar 14 grade. În ceea ce priveşte motorul V12, acesta era răspândit în industria aviaţiei la începutul secolului pentru ca apoi multe mărci americane să îl adopte ca soluţie şi pentru automobile. Motorul Packard Twin Six este considerat primul V12 de serie.
  • 1921, Lancia Trikappa: primul motor V8 cu unghi de 14 grade

    În 1921, Lancia îşi dotează nava admiral din gama sa de modele, impozantul model Trikappa,cu un motor V8 al cărui unghi dintre cilindri era de doar 14 grade. Aceeaşi configuraţie a fost folosită până nu demult de Volkswagen pe celebrele motoare VR6.
  • 1922, Lancia Lambda: prima caroserie autoportantă şi primul motor V4

    În 1922, Lancia lansează modelul Lambda, unul dintre cele mai frumoase din istoria sa. Este primul automobil din lume ce foloseşte o caroserie autoportantă, suspensie faţă cu roţi semi-independente şi ax cardanic ascuns într-un tunel, aceeaşi metodă care este folosită încă şi astăzi. Tot pe acest model, Lancia mai înregistrează o premieră mondială: primul motor V4 cu unghi de 13 grade între cilindri. Cu acest model, Vicenzo Lancia anticipează 30 de ani de evoluţie auto.
  • 1935, Lancia inaugurează caroseria fără montant central

    La jumătatea anilor '30, Lancia lansează o serie de modele noi, printre care Artena, Astura şi Augusta. Caroseria folosită pentru aceste modele nu avea montant central, iar portierele se deschideau în sens opus, stil suicide. Accesul în habitaclu se făcea astfel foarte comod. Un atu reluat astăzi la peste 75 ani distanţă de alţi constructori auto.
  • 1937, Lancia Aprilia: prima caroserie cu aerodinamică studiată

    Aprilia aduce un nou set de inovaţii Lancia. Prima este suspensia independentă pentru toate cele patru roţi, iar a doua, Lancia introduce în premieră mondială studiul aerodinamicii în proiectarea caroseriei. Lancia Aprilia avea un coeficient aerodinamic Cx 0.47, iar concurenţa a reuşit să obţină un coeficient echivalent abia în anii '70-'80. Tot în această perioadă, Lancia introduce în premieră sistemul de frânare cu comandă hidraulică.
  • 1939, Lancia Ardea: prima cutie de viteze cu cinci trepte

    Înainte de război, Lancia inova din nou. Modelul Ardea era primul din lume automobil care primea o cutie de viteze cu cinci trepte şi sistem electric de 12V. Lancia Ardea era un automobil mic animat de un motor cu patru cilindri în V de 900 cmc care dezvolta 28 CP la 4.000 rpm. Faptul că automobilul cântărea doar 800 kg şi coeficientul aerodiniamic Cx 0.38 îi permiteau acestui automobil să atingă o viteză maximă de 105 km/h şi un consum mediu de 8 litri/100 km.
  • 1950, Lancia Aurelia: primul motor V6 de serie

    După război, Lancia a continuat să impresioneze. Modelul coupe Aurelia era desenat de celebrul Pininfarina şi este considerat primul automobil Gran Turismo (GT). Aurelia mai aducea o premieră mondială pentru Lancia: primul motor cu şase cilindri în V (1.8 litri şi 56 CP), precum şi cutia de viteze montată pe axa posterioară.
  • 1982, Lancia Trevi: primul sistem de supraalimentare cu compresor volumetric

    Lancia Trevi este primul model din lume care a folosit un sistem de supraalimentare cu compresor volumetric, celebrul Volumex, brevet Lancia.
  • 1985, Lancia Delta S4: primul sistem dublu de supraalimentare

    Pe modelul Delta S4, Lancia introduce din nou în premieră mondială un dublu sistem de supraalimentare: turbocompresor şi compresor volumetric Volumex. Motorul de 1.8 litri dezvolta 250 CP la 6.750 rpm. Viteza maximă atinsă era de 250 km/oră, iar acceleraţia de 0 la 100 km/oră era efectuată 6.4 secunde. Versiunea de competiţie a modelului Delta S4 dezvolta 450 CP la 8.000 rpm.
  • 1986, Lancia Thema 8.32: Direcţia asistată electronic

    Pe modelul Thema din 1986, Lancia introduce în premieră mondială direcţia asistată electronic, numită Servotronic. Thema 8.32 a fost un model special produs de Lancia. Denumirea 8.32 se referea la numărul de cilindri (V8) şi la numărul de supape (32). Motorul de sub capota acestui model era de fapt un V8 Ferrari de 3.0 litri, acelaşi folosit pe modelul Ferrari 308. Puterea oferită era de 215 CP, ceea ce asigura o acceleraţie 0-100 km/oră de 6.8 secunde. Interiorul era finisat cu piele şi lemn de către Poltrona Frau.
  • 1989, Lancia Delta HF Integrale 16v: primul sistem ABS cu şase captori.

    Lancia Delta HF Integrale este poate cel mai emblematic model din istoria mărcii italiene. Dar aducea şi o nouă premieră mondială: sistemul ABS cu şase captori.
  • Lancia în WRC

    Lancia rămâne unul dintre cei mai importanţi constructori care au participat în campionatul mondial de raliuri. Deţine recordul pentru numărul de titluri obţinute în campionatul constructorilor. Maşinile Lancia de raliu s-au dovedit cele mai bine în 11 sezoane ale celei mai importante competiţii de raliuri din lume. Modelul Lancia Delta Integrale s-a dovedit a fi cel mai bun timp de şase sezoane. Echipa Lancia de uzină avea să obţină 46 de victorii din 66 de participări.
  • Lancia în Formula 1

    Lancia a participat şi în cea mai celebră formă de motorsport: Formula 1. În 1954, monopostul Lancia D50 a fost înscris la startul Marelui Premiu al Spaniei cu Alberto Ascari la volan. Ascari obţinea pole position-ul şi cel mai rapid tur din cursă. Destinul Lancia în Formula 1 avea să fie legat cel al pilotului italian Alberto Ascari. După moartea acestuia într-un accident de cursă la Monza în 1955, echipa de Formula 1 Lancia avea să fie înglobată în Scuderia Ferrari. Palmaresul Lancia în Formula 1 conţine două victorii şi zece podiumuri.
Mai departe...
  • ztele, miercuri, 07.11.2012 15:29

    Cu siguranta cea mai fermecatoare marca auto din istorie. Sper la un viitor pe masura trecutului, e pacat ca un astfel de nume sa dispara.

  • dan_grc, miercuri, 07.11.2012 15:34

    Daca ma uit macar la jumatate din cele 15 lucruri inedite, Lancia a inventat mai multe lucruri decat unele marci japoneze care "inventeaza" la greu de decenii bune, asta asa ca istorie, privind spre viitor din pacate nu vad ceva bun, speranta unui viitor pe masura trecutului este un adevarat miracol in acest moment.

  • BaditzaEx, miercuri, 07.11.2012 16:13

    @dan_grc, hooopa ai grija ca nu sti cu cine te pui, vezi ca acum iti sare in cap Yakuza de pe AM ( Samba-Bamba, Mafiosso-Partzosso si compania ), Lancia, Citroen si Saab printre ultimele marci moarte sau muribunde pt care aveai o satisfactie imensa de la a le privi pana a le conduce cu un zambet maxim

  • @baditaex, miercuri, 07.11.2012 16:56

    ti s-a mai spus ceva dar tu tot incuiat vrei sa ramai. citroen e foarte bine si e o marca foarte populara in vest, cum e skoda la noi. inteleg sa fi dezinformat, dar cand cineva face un efort sa iti explice ceva, macar invata, ca altfel o sa traiesti cu impresia ca citroen vinde doar ce vezi in romania, adica 2-3 c3-uri si cateva c1-uri...iar in Vest vezi la Citroenuri de te plictisesti...

  • BaditzaEx, miercuri, 07.11.2012 17:05

    ma refeream la situatia financiara a grupului PSA din care face parte Citroen

  • BaditzaEx, miercuri, 07.11.2012 17:09

    p.s. in loc sa stai sa numeri citroen-urile de pe unde te duci tu la observa pierderile inregistrate de PSA din 2008, alianta cu GM, planurile de a produce pe platforme comune cu Opel/GM, crezi , ca in modul asta va mai ramane Citroen / PSA prea mult timp cu modelele sale avangardiste ?!

  • @baditaex, miercuri, 07.11.2012 17:58

    Nu ma duc la "combinatii", ci lucrez pentru statul roman si il reprezint alaturi de alti colegi de fiecare data cu succes, aici nu e vorba de atac la persoana ci de perseverenta ta de a repeta tot ce ti se serveste pe tava. Aproape toate marcile auto au probleme financiare iar daca nu au acum, vor avea in viitorul foarte apropiat pentru ca multi constructori mascheaza cifrele reale, recurg la tot felul de ter-tipuri pentru a ascunde mizeria de sub-pres. Eu nu contest ca grupul PSA are probleme financiare, dar asta nu inseamna ca marca Citroen o sa dispara, sau va disparea asa cum ai vrea tu, eu doar ti-am explicat ca in Vest e o marca foarte populara din prisma pretului, designului si a fiabilitatii decente pe care a dovedit-o in ultimii ani. Pentru ca o marca sa dispara definitiv nu e de ajuns ca situatia financiara sa fie precara si gata, dispare, mai sunt si alte considerente.... dar ma rog, melteneala, o shaworma si ce atata gandit.

  • dan_grc, miercuri, 07.11.2012 18:44

    @@baditaex Reprezinti cu succes statul roman? Dar statul roman pe cine reprezinta? Daca marcile auto sau firmele in general au mizerie sub pres, statul roman insusi este o mare mizerie in proportie de cel putin 75%, deci dupa parerea mea e cam nasol ca lucrezi pt acest stat si-l mai reprezinti si cu succes dupa parerea ta.

  • BaditzaEx, miercuri, 07.11.2012 18:53

    @@ se vede ca lucrezi pt roman, reprezinti statul roman?! :)) in ce domeniu, la ce? poate esti si tu un fin cu conexiuni cumetriale care sta pe banii statului( contribuabilului ) la paris cu diurna de 5,000 eur/sapt dar asta e alta discutie... oricum pari genul de personaj care ia totul mot-a-mot , nu mai fi asa ger in a privi lucrurile sau/si interpreta , da-mi voie sa-ti desenez caci altfel observ ca nu intelegi, o marca nu este nevoie sa dispara neaparat fizic ( vezi Pontiac ) poate sa prin a renunta la calitatiile, principiile care au consacrat-o, intelegi matalutza ?! un exemplu poate fi Saab care dupa ce a fost preluat de chinezi a anuntat ca va produce masini electrice sau alt exemplu poate fi Lancia, care in ziua de azi in afara de Ypsilon si Delta restul masinilor sunt Chrysler dar au sigla de Lancia , iar la Citroen deja a inceput schimbarea noul C4 este fad si pare a urma filozofia VW Golf fata de precedentul , volanul cu butuc fix a disparut , nu-mi spune ca ai cutreierat tu Champ de Elysee cu mandra ta pe banii statului si ai numarat tu Citroen-urile C1-C4 si erau multe ( acelea sunt oricum masini de segment mic - C1 este pe platforma comuna cu Aygo ). deci pe viitor , ti-am mai repetat lasa shaorma din gura si nu te mai repezi sa dai cu parul doar ca ti s-a parut tie ceva nepotrivit, mesteca, digera un pic afirmatia/concluzia, m-am referit ca mi-ar parea rau de drumul apucat de Saab, Lancia si poate Citroen ( in afara de gama DS si C5 oricum nu prea am mai ramas ceva din Citroen )

  • BaditzaEx, miercuri, 07.11.2012 18:55

    lasa-l Dane, n-are rost sa-i explici

  • adi, miercuri, 07.11.2012 19:32

    WOW...deci majoritatea componentelor unei masini actuale au fost introduse/perfectionate de Lancia?! Si totusi, ce s-a intamplat de atunci? cum de au ajuns asa de tare in buda acum?

  • ztele, miercuri, 07.11.2012 20:49

    Saab momentan este in discutii pentru preluarea unui motor diesel de la BMW (cu care era in discutii si inainte de faliment) si a celebrului 1.6 PSA/BMW pentru producerea viitorului 9-3 si ca hybrid.

  • BaditzaEx, miercuri, 07.11.2012 22:25

    @ztele , ai ceva vesti bune de Saab, macar zvonuri ?:D

  • nubster, miercuri, 07.11.2012 22:48

    Mai bine o vindeau la VW, macar acolo sigur nu moare! (parerea mea! )

  • Andy, miercuri, 07.11.2012 23:00

    Pacat ca firmele care au adus atat de mult istoriei auto ajung din ce in ce mai mult in cartile de istorie in timp ce firme mediocre care nu au facut mari inventii vand milioane de automobile doar pentru ca au un brand care suna bine si dau impresia de lucru bine facut.

  • ztele, joi, 08.11.2012 00:00

    @BaditzaEx: pai din ce stiu de pe site-ul comunitatii oficiale, e asa: -Probabil prin primavara o sa se mai faca un facelift la actualul 9-3, se doreste repornirea productiei cat de repede si reangajarea majoritatii muncitorilor, pentru a nu se pierde experienta lor atat de pretioasa. -In 2014 o sa apara noua generatie 9-3 (pe platforma Phoenix, cu motorizare (se spera) de origine BMW) hybrid si full electric (sedan, cabrio, combi si hatchback) -Saab nu este cea mai mare afacere a consortiului japonez proprietar, deci puntul de break-even (zero) ar fi undeva la 20.000 de exemplare/an. -A revenit in actualitate 9-XBioHybrid (o masina cat Giulietta) si ceva Suv. Vom trai si vom vedea, aparent NEVS sta bine cu fondurile.

  • Giga-Motors, joi, 08.11.2012 01:28

    @ztele, doar GM i-ar mai putea reda Saab-ului adevarata identitate (este doar parerea mea, deci sa nu-mi sara nimeni la gatlej !), dar ma tem ca nu mai este posibil......Da, au gresit enorm cei din Detroit cu 9-7X si 9-2X, dar sa nu uitam ca, fara platformele si motorizarile GM, Saab ar fi fost demult istorie......Sau ce alta corporatie le-ar mai fi permis suedezilor sa mizeze pe propriile motoare (alea de origine Triumph) chiar si la mult timp dupa achizitie? Chinezoii aia electrici ar trebui sa-i pupe talpile lui GM, fiindca aceasta a inzestrat fabrica suedeza cu tehnologie la standarde foarte inalte de calitate profesionala, ceea ce nu poate nimeni sa conteste. De fapt, am impresia ca la Trollhattan este cea mai moderna fabrica auto din Europa ! Iar acum va fi transformata intr-o caverna cu baterii......Ce deznodamant jalnic ! Chiar deplang soarta Saab-ului (dar si pe a Lanciei), insa cred cu tarie ca adevaratul vinovat nu poate fi decat unul: statul suedez (autoritatile judiciare au negociat prost predarea brandului).

  • ztele, joi, 08.11.2012 02:28

    GM cu politica lor de 2 bani si opozitia constanta i-a dus in mormant. Cand Koenigsegg a vrut sa preia brandul, GM s-a opus, cand Spyker a reusit sa-l ia, le-au bagat bete in roate, cand Youngman au facut o oferta consistenta s-au sucit, asa ca nu-mi povesti mie de GM. Inafara de Camaro si gama Lincoln au numai porcarii. Saab a fost o sursa constanta de tehnologie pentru nesimtitii aia, tine minte ca profiturile Saab erau ale GM, pierderile Saab erau ale lor. Fara platforme si motoare... exact, hai sa facem Saab cu platforma de Vectra B sa concureze cu BMW si Mercedes.

  • ztele, joi, 08.11.2012 02:32

    Sa nu ma intelegi gresit, iti aprob si sustin 80% din comentariu, si din comentariile tale in general. Esti un om care stie ce spune. Dar, niciodata nu-mi predica mie despre GM. :)

  • mntsn, joi, 08.11.2012 12:05

    @BaditaEx: DS-urile nu sunt ceea ce ar trebui sa fie Citroen. Mai nimic din gama Citroen nu este ce ar trebui sa fie. Singurul Citroen autentic este C6, dar acesta este din pacate un esec dpdv comercial. Ar mai fi, la limita, C5-ul in varianta Break. @nubster: Crezi ca grupul VW nu are si el o mortaciune mica prin curte? Uite, iti spun eu una: Seat. @ztele: Cred ca ai vrut sa spui Cadillac ale carei masini numai porcarii nu pot fi numite (Lincoln apartine de Ford si este cam terminata la ora actuala). Aaaa, ca nu prinde suta ca un BMW sau Audi, da, dar nu asta este scopul Cadillac-urilor. In rest, iti dau dreptate: vinovatul principal pt soarta SAAB este GM, dar avand in vedere drepturile pe care le-au avut ca proprietari si drepturile cu care au ramas, dupa ce nu au mai fost proprietari, pentru acuzatiile de distrugere pe care i le-am putea aduce, GM are acoperire legala. Asa se intampla cand esti proprietar: ai un "ceva" in proprietate pe care toata lumea il admira si il adora. E al tau, dar la un moment dat, iei ciocanul si-l faci praf...asta e, e bunul tau, dispui de el cum vrei, spre dezamagirea admiratorilor externi.

  • Giga-Motors, joi, 08.11.2012 13:39

    @mntsn, sa stii ca ai dreptate in fond, cum ca GM a fost vinovata per ansamblu: trebuia sa stea in banca ei cand i-a venit nefericita idee sa preia Saab. Nu existau nici un fel de motive temeinice care s-o determine sa recurga la acest gest pentru care inca este dezavuata de catre saabisti si ma tem ca va tot fi de acum incolo: americanii aveau treaba cu V6 si V8 si preponderent cu capacitati de la 3.8 in sus, suedezii cu 2.0 si 2.3 cu dispozitie 4 cil. in linie, americanii mizau pe arhitectura lor celebra "lata si plata", suedezii pe hatchback-uri sport si sedane medium size, americanii cu "supercharged", suedezii cu "turbocharged", deci zero puncte ideologice comune, asa ca nu vom pricepe niciodata ce-a fost atat in mintea GM, cat si a lui Saab-Scania. @ztele, faza cu "porcariile" echivaleaza cu pozitia ta personala, ai uitat sa precizezi :) Lincoln n-a fost niciodata in portofoliul GM, dar, daca tii neaparat, o includem, in schimb ar trebui sa scapam de balastul Holden si Vauxhall. Cat despre cine de la cine a luat tehnologie, n-o sa ajungem niciodata la un consens in aceasta privinta - imi dau seama ca vizezi turbocharge in primul rand, dar eu cred ca iti este evident ca GM si Saab au fost deservite intotdeauna de meseriasii de la Garrett, number one in domeniu. Daca tu ai inteles ca eu sustin orbeste GM, ar fi cazul sa te asigur ca nu. In rest, GM n-a adoptat inventiile specifice ale lui Saab, nu si-a pus "Direct Ignition" pe nici o masina, nici "Black Panel", nici tetierele lor "active", nici stergatoarele de faruri, contactul intre scaune nici pomeneala, XWD l-a lasat sa fie trademark Saab. Despre electronica nu poate fi vorba, primul computer de bord tot la GM a aparut, in '78 (primul din istorie, dar de sorginte mecanica, Saab l-a introdus, ce-i drept). Si mai ales sa nu uiti cat a investit in suedezi, mai ales dupa 2000, dar pierderile sistematice au fost cauzate, in principal, de lipsa de interes comercial a publicului larg; n-a fost vina GM ca n-a fost initiata o companie sustinuta de publicitate, ceea ce ar fi trebuit sa fie sarcina exclusiva a suedezilor, care poate or fi preferat sa acorde salarii prea mari angajatilor, ignorand conditiile de eficienta si de profit reduse......Atat despre Saab. Si eu admir pasiunea ta pentru Lancia si Saab, dar mi se pare ca amandoi suntem inclinati spre partizanate puternice cu ceea ce iubim, deci este preferabil sa ne oprim aici cu "polemica" :) Adevarul poate fi, ca de obicei, undeva la mijloc. In concluzie, ca si in viata, cand vorbim despre un mariaj esuat, atat pot sa afirm despre relatia GM-Saab: n-a fost sa fie !!

  • ztele, joi, 08.11.2012 14:06

    Scuze, la Cadillac ma refeream (desi Lincoln chiar imi place). Stiam ca nu pusca acolo ceva :)) GM a preluat Saab dupa ce Ford a cumparat Volvo... cam asta era ideea, o marca europeana luxury. N-au reusit cu niciuna pentru ca n-au reusit sa inteleaga ce anume e luxury. BLS a fost 9-3 cap-coada, de ex. 9-7x a fost un Trailblazer rebagded si toti jurnalistii care au testat-o au spus ca e cel mai bun Trailblazer. Da, sa ne oprim, ca e mult de tot de discutat pe subiectul asta :)

  • emm, duminică, 11.11.2012 12:40

    pacat