Decizie istorică a Justiției din Germania: orașele pot să interzică individual mașinile diesel
Într-o dispoziție considerată istorică de presa germană, Curtea Administrativă federală din Leipzig a decis că fiecare oraș va putea hotărî individual dacă mașinile diesel au sau nu accesul interzis.
Curtea Administrativă Federală din Leipzig a decis astăzi, într-una dintre cele mai importante astfel de hotărâri luate în ultimii ani, faptul că legea germană le permite administratorilor orașelor să interzică accesul mașinilor diesel în interiorul acestora. Conform dispoziției, orașele germane vor putea lua măsuri drastice independent de regulamentele naționale în vigoare. În cazul în care orașele vor decide să pună în aplicare decizia Curții, interdicția trebuie făcută gradual, în funcție de normele de emisii ale motoarelor.
Decizia, venită în inima celei mai importante piețe auto europene, este considerată una de importanță masivă în ceea ce privește viitorul motoarelor diesel la nivel european. De asemenea, hotărârea Curții este una care afectează major planurile constructorilor auto germani și nu numai în contextul în care în Germania sunt vândute cele mai multe mașini din Europa. Contextul în care această hotărâre este luată e și el foarte interesant: proporția vânzărilor diesel în Germania a scăzut în ultimii ani de la 48% (2015) la 39% (2017), iar analiștii se așteaptă ca vânzările diesel să scadă accelerat după rezoluția de astăzi.
Decizia a fost primită cu brațele deschise de organizațiile ecologice și de mediu, dar este inversă dorințelor politicienilor, care consideră că libertatea orașelor de a decide eliminarea motoarelor diesel va duce la situația în care șoferii se vor trezi cu mașini nefuncționale în garaje. "Este o zi excepțională pentru aerul Germaniei", a declarat Jurgen Resch, directorul grupului DUH, specializat în protecția mediului.
Partidul de guvernământ, condus de Angela Merkel, a fost unul dintre cei mai importanți lobbyiști la nivel federal pentru evitarea unei decizii de interzicere. "Vom discuta la nivel de regiune și de municipalități modul în care această decizie va fi implementată", a declarat Merkel.
Conform deciziei Curții Administrative, măsurile radicale nu vor putea fi luate însă imediat în cazul mașinilor cu motoare modernizate, care oferă emisii scăzute. De exemplu, hotărârea nu afectează în niciun fel mașinile cu motoare Euro 6. De asemenea, Curtea arată că mașinile care îndeplinesc normele Euro 5 pot fi interzise din centrul orașelor doar în cazul în care indicatorii de substanțe poluante din atmosferă trec de nivelurile critice. Nu în ultimul rând, orașele sunt obligate să păstreze excepții pentru riverani și pentru magazine. De asemenea, vor fi păstrate rute speciale pentru urgențe.
"În aceste condiții, este foarte posibil ca producătorii auto să le ofere clienților pachete aftermarket de curățare a emisiilor care ar duce la prelungirea timpului în care aceste mașini pot intra în orașele germane", declară oficialii ADAC, echivalentul german al ACR, citați de Reuters.
Conform calculelor realizate de companiile auto, sistemele de "curățare" a emisiilor motoarelor mai vechi ar putea costa între 1500 și 2500 de euro per mașină.
Acțiunile tuturor constructorilor german au scăzut după decizia de astăzi a Curții: Daimler -0.7%, BMW 0.7%, Volkswagen Group -1.8%.
În același timp, Camera de Comerț din Berlin a anunțat faptul că totalul costurilor pe care companiile din capitala Germaniei ar trebui să le suporte pentru înlocuirea flotelor auto va depăși 240 de milioane de euro. "Jumătate dintre aceste companii ar trebui să-și restrângă sau să-și încheie activitatea", spun oficialii berlinezi, care susțin că oficialitățile ar trebui să gândească soluții alternative pentru curățarea aerului din orașe: bonusuri la achiziția unor modele electrice, gratuitate pe mijloacele de transport în comun sau instalarea unor semafoare inteligente care elimină congestiile din trafic.
via Reuters, Automotive News (înreg.)
E si un pic de vanatoare de vrajitoare. Dupa ce ani de zile au impus limite de poluare iar constructorii au avertizat in nenumarate randuri ca tehnologiile pe care ar trebui sa le dezvolte sunt ori prea scumpe ori necesita un timp mai mare de dezvoltare, autoritatile vin acum sa interzica folosirea acestor motoare in centrul oraselor. Practic autoritatile accepta, in final, ca producatorii au avut dreptate. Si totusi nu-i ajuta ci le pun restrictii.