Experimentul Ampera, raport după prima săptămână: 400 de kilometri electrici cu 21 de lei
Opel Ampera ne este alături timp de 3 săptămâni. Vom vedea la ce trebuie să te aştepţi de la o astfel de maşină dacă ai unde s-o încarci acasă. Cât costă o încărcare? Cât poţi să mergi pe bune cu ea? Pe scurt, ce înseamnă să ai o maşină (aproape) electrică în anul 2015 în România?
Săptămâna a treia
A treia săptămână a testului este disponibilă aici.
Săptămâna a doua
Jurnalul de test cu Opel Ampera continuă cu săptămâna a doua aici.
Zilele 6 și 7. Sâmbătă și duminică, 25-26 aprilie
A venit weekend-ul, primul din cadrul testului de trei săptămâni cu Ampera. Și pentru că în cele două zile de sfârșit de săptămână am avut acces la discreție la priză, a fost cumva normal să nu ajung să folosesc deloc motorul pe benzină în această perioadă. Partea bună este că turneul de tenis la care am fost înscris și care a avut loc în Otopeni (plus un drum în București și unul înspre Moara Vlăsiei) m-au făcut să parcurg destul de mulți kilometri cu Ampera, ceea ce a însemnat că am avut ocazia de a vedea cum se descurcă o astfel de mașină la încărcări multiple ale bateriei.
Nu a fost nicio problemă. Am mers în total 141.5 kilometri (57.4 sâmbătă și 84.1 duminică), iar mașina a stat în priză de fiecare dată când am ajuns acasă. În această perioadă am consumat 18.5 kWh, ceea ce înseamnă că m-am plimbat la discreție întreg weekend-ul cu vreo 7 lei. Aproximativ 20 de kilometri cu un leu în condițiile în care, veți vedea mai jos, nu m-am ferit din a porni climatizarea, radioul și în condițiile în care am rulat absolut cu o viteză absolut normală, așa cum aș face-o cu orice altă mașină.
Experimentul climatizării
Pentru că am avut două zile relativ identice ca termperatură exterioară, am decis sâmbătă dimineață să fac un experiment. La cererea voastră, am rulat sâmbătă cu climatizarea închisă, iar duminică am mers cu ea pornită, cu ventilatorul pe viteza medie și cu termperatura constantă de 21 de grade. Astfel puteam vedea clar câtă energie consumă Ampera pe kilometru cu sistemul de climatizare pornit și apoi să fac o comparație directă cu sistemul de climatizare oprit.
Rezultate: cu climatizarea pornită, Ampera rulează 7.5 kilometri cu 1 kWh. Cu climatizarea oprită, Ampera rulează 7.9 kilometri cu 1 kWh. Altfel spus, autonomia electrică a mașinii crește cu 5% dacă nu pornești instalația de climatizare. Pe șosea, asta se traduce prin circa 3.5 kilometri în plus sau în minus dacă luăm ca reper o autonomie de 70 de kilometri, atât cât reușește Ampera în ultimele zile cu mine la volan.
Una peste alta, vestea interesantă este că după ziua de marți, în care am încercat experimentul "baterie zero, să vedem cât consumă motorul pe benzină pornit toată ziua", au urmat 5 zile în care nu am mai consumat niciun strop din rezervor. Fără să fac vreun efort deosebit și folosind mașina când am avut nevoie, pentru ce am avut nevoie și cât am avut nevoie. Deloc rău, sper să mă țină cât mai mult treaba asta.
La final de primă săptămână, mi se pare fascinant cât de interesați sunt oamenii de această mașină și de rezultatele acestui experiment. De fiecare dată când povestesc despre ce facem pe Automarket cu Ampera, oamenii intră pe site și citesc aceste texte, iar singurul contraargument pentru o astfel de mașină rămâne prețul de achiziție. Totuși - vom calcula la final - rămâne de văzut în ce măsură se va amortiza prețul de achiziție (39.900 de euro, preț de listă cu TVA inclus înainte de bonusurile de stat) pentru un tip care face, iată, aproximativ 80 de kilometri pe zi cu mașina asta. Adică vreo 28-29 de mii de kilometri pe an doar pentru rularea zilnică spre birou și înapoi spre casă.
Apropo de întrebările voastre, vom publica într-unul dintre episoadele următoare și costurile de întreținere (revizii, consumabile, garanții, etc), pentru că am primit câteva cereri pe tema asta.
SUMAR ZILELE 6-7 (sâmbătă-duminică, 25-26 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZILELE 6-7 | |
Kilometri parcurşi | 141.5 | 0 | 141.5 |
Energie utilizată | 18.5 kWh | 0 litri | |
Costuri | 6.84 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
6.84 lei |
TOTAL TEST (7 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 387.6 | 82.1 | 469.7 |
Energie utilizată | 58.5 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 21.52 lei | 29.64 lei | 51.16 lei |
Ziua 5. Vineri, 24 aprilie
Astăzi a fost o zi bună pentru o mașină electrică. Deși am mers pe drumul meu normal spre birou, care include 10 kilometri de rulaj cu 70-80 km/h și alți 10 în care mergi cu 100-110 km/h, autonomia electrică atinsă de Ampera a fost una record în experimentul meu până acum.
Dup 57.9 kilometri rulați, Ampera îmi indica seara, în fața garajului, o autonomie restantă de 18 kilometri. Altfel spus, Am reușit să ating o autonomie de 76 de kilometri într-o zi absolut normală, cu o rulare la fel de normală. Este foarte aproape de limita maximă a autonomiei anunțate de producător, care anunță în fișa tehnică un range care variază între 40 și 80 de kilometri, în funcție de condițiile de termperatură și de modul de rulare.
Mai mult, după ce am ajuns acasă am pus Ampera în priză și, după două ore în care bateria s-a încărcat destul pentru a ajunge la o autonomie potențială de 28 de kilometri (+10, adică) am plecat la primul meci din turneul de tenis la care particip în weekend. Vreo 20 de kilometri dus-întors parcurși with flying colors.
Una peste alta, astăzi am rulat 79.3 kilometri full-electric, mi-a rămas o autonomie potențială de 8 kilometri și am plătit pentru toată afacerea doar 4 lei. Dacă aș fi mers cu o mașină cu un consum mediu de 7 litri/100 km, ziua de azi m-ar fi costat 31.6 lei.
SUMAR ZIUA 5 (vineri, 24 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 79.3 | 0 | 79.3 |
Energie utilizată | 10.9 kWh | 0 litri | |
Costuri | 4.03 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.18 lei |
TOTAL TEST (5 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 246.1 | 82.1 | 328.2 |
Energie utilizată | 40.0 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 14.68 lei | 29.64 lei | 44.32 lei |
Ziua 4. Joi, 23 aprilie
Pe măsură ce trece timpul, mă obișnuiesc din ce în ce mai mult cu modul în care mașina asta trebuie utilizată pentru a da randament maxim. Iar după ce autonomia electrică atinsă în zilele anterioare a fost de 52.8, respectiv 53.3 kilometri, astăzi am optimizat perfect drumul, iar cifrele sunt excelente: am parcurs 60.7 kilometri doar electric, iar la finalul zilei, în garajul de acasă, computerul de bord al lui Ampera îmi arăta că mai am încă 11 kilometri pe care i-aș fi putut parcurge cu emisii zero. Adică am reușit să merg atât de eficient, încât am ajuns la o autonomie electrică de circa 72 de kilometri. Una foarte bună având în vedere că o jumătate din distanța parcursă azi a fost în afara orașului, deci la viteze care în mod normal mănâncă din baterie, nu te ajută din acest punct de vedere.
O parte din secretul meu este legat de borna magică: 75 km/h. M-am prins că bateria se descarcă mult mai repede dacă urci peste această viteză, așa că pe DN1 nu am trecut peste limită auto-impusă (oricum limita legală este 70 pe această porțiune). Apoi, nu forțez deloc plecările de pe loc. Am învățat mașina și dozez corect pedala, așa că nu apăs accelerația inutil doar pentru a simți celebrul cuplu maxim disponibil imediat. Pentru show și senzații e ok să o faci o dată sau de două ori, dar în rest, dacă ai mașina pentru tine pe o perioadă mai mare de timp, îți dai seama că asta e pur și simplu o copilărie.
Un alt plus al zilei a fost reprezentat de temperatura perfectă de afară. Au fost între 10 și 18 grade, ceea ce a însemnat că nu am avut nevoie de climatizare. Iar asta m-a ajutat enorm să parcurg 19 kilometri cu un leu, atât cât arată calculele de astăzi.
Un al calcul interesant arată că trei zile în care mergi electric te costă o treime din cât te costă o zi în care mergi cu motorul pe benzină pornit. Altfel spus, trebuie să mergi 8-9 zile electric pentru a avea un cost egal cu cel pe care îl ai atunci când rulezi cu generatorul pe benzină în funcțiune.
SUMAR ZIUA 4 (joi, 23 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 60.7 | 0 | 60.7 |
Energie utilizată | 8.6 kWh | 0 litri | |
Costuri | 3.18 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.18 lei |
TOTAL TEST (4 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 166.8 | 82.1 | 248.9 |
Energie utilizată | 29.1 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 10.65 lei | 29.64 lei | 40.29 lei |
Ziua 3. Miercuri, 22 aprilie
Am făcut-o! În a treia zi a experimentului nostru cu un Opel Ampera utilizat zi de zi în regim normal, am reușit să rulez fără să consum nici măcar un mililitru din benzina ascunsă în rezervorul motorului termic-generator.
Azi dimineață, la pornire, cu bateriile încărcate complet, autonomia electrică indicată de computerul de bord al lui Ampera era de 58 de kilometri. Am pornit spre București pe DN1, trecând prin Otopeni, și am observat un fenomen care va deveni probabil reper: dacă treci de viteza de 70-75 de kilometri pe oră, autonomia scade simțitor. Dacă te menții în viteza asta, ai șanse mari să mergi mai mult decât îți indica mașina. Altfel spus, în Ampera - la fel ca în orice altă mașină care funcționează electric, de altfel - "consumi" mai mult în afara orașului și mai puțin în oraș. E inversul situației pe care o întâlnim cu toții în cazul mașinilor cu motoare convenționale.
După ce am intrat în oraș, autonomia a început să crească. Am ajuns la Piața Victoriei, prima oprire de astăzi, cu 19 kilometri parcurși și cu un rest de autonomie electrică de 42 de kilometri. Spre birou am plecat prin înghesuiala de pe bulevardul Ștefan cel Mare, însă autonomia totală a crescut: parcursesem 26 de kilometri și aveam autonomie restantă 36. Total 62.
Drumul spre casă, făcut seara, a fost din nou unul bun pentru autonomie, pentru că până la ieșirea din București aveam un total (kilometri parcurși+autonomie restantă) de 64 de kilometri. Apoi, însă, am intrat pe centură, acolo unde viteza ajunge la 100 de km/h, iar cifrele au început să scadă. Am reușit însă per total să ajung acasă după fix 53.3 kilometri parcurși full-electric și cu o rezervă suplimentară de 3 kilometri restanți. Iar costurile unei astfel de zile sunt infime: bateriile au consumat azi 9.6 kWh, echivalentul unei sume de 3.55 lei. Pe scurt, cu Ampera parcurgi 15 kilometri cu un leu. Ca termen de comparație, cu o mașină convențională care consumă 6 litri/100 km, parcurgerea distanței de azi m-ar fi costat 18.2 lei, deci de circa 5.5 ori mai mult.
De acum, scopul meu în cele 18 zile de test rămase va fi să merg cât de mult pot electric. Pentru că se poate și pentru că e pur și simplu foarte cool. Și ieftin.
SUMAR ZIUA 3 (miercuri, 22 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 53.3 | 0 | 53.3 |
Energie utilizată | 9.6 kWh | 0 litri | |
Costuri | 3.55 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.55 lei |
TOTAL TEST (trei zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 106.1 | 82.1 | |
Energie utilizată | 20.5 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 7.28 lei | 29.64 lei | 36.92 lei |
Ziua 2. Marţi, 21 aprilie
Aseară am lăsat maşina la încărcat în priza ei clasică, iar Ampera a claxonat o dată scurt, semn că încărcarea a început. Apoi, LED-ul verde de pe bord a luminat şi el, ceea ce însemna că totul e în regulă. Apoi, m-am gândit că ar fi bine ca într-una dintre cele 21 de zile de test cu Ampera să merg, totuşi, fără să încarc bateriile. Cu autonomie electrică zero.
Asta înseamnă că motorul pe benzină care are rol de generator a funcționat pe tot parcursul zilei. Şi am văzut astfel câtă benzină consumă Ampera dacă, de exemplu, ieşi cu ea în ţară şi termini cei 60 de kilometri pur electrici. Altfel spus, ce înseamnă să mergi cu Ampera aşa cum mergi cu o maşină normală?
În primul rând, motorul pe benzină nu se prea aude. E o uşoară vibraţie pe care o simţi atunci când stai la semafor, însă nu e o chestie care să sune puternic, ci mai degrabă un zumzăit apăsat. Nici nu vorbim de cine ştie ce motor puternic: e un 1.4 de vreo 80 de cai care are două roluri: în 99.9% din timp, funcţionează pentru a umple bateriile. Cum o face orice generator normal. Restul de 0.01% din timp este rezervat momentelor în care rulezi cu peste 110 km/h, bateria e goală şi apeşi pedala la maxim. Atunci, motorul pe benzină ajută motorul electric să învârtă roţile pentru că lista de calcule făcute de ingineri a arătat că eficienţa acestora în tandem, în acest context, este mai ridicată decât dacă motorul electric şi-ar da viaţa pentru ca tu să depăşeşti Matizul ăla care stă să moară pe autostradă.
Revenind: cu motorul pe benzină, Ampera e la fel de silenţioasă. Pentru că frânarea umple în continuare bateriile, cantitatea mică de energie reuşeşte să te mute full-electric la viteze reduse, deci când pleci de pe loc şi când ajungi pe stradă în faţa casei.
Astăzi a fost o zi lungă, cu 75.1 kilometri parcurși. Asta pentru că, printre altele, a trebuit să fac o buclă și să duc doi colegi la aeroport, de unde au plecat la un test extern. Ei bine, din rezervorul de 35 de litri al lui Ampera au dispărut astăzi 4.8 litri de benzină, echivalentul unui consum de 6.5 litri/100 km.
Chiar dacă poate părea mult, foarte interesant este faptul că totalul primelor două zile de test arată că Ampera a parcurs 135 de kilometri, a "consumat" o încărcare de baterii (echivalentul a 53 de kilometri electrici), iar restul distanței a fost parcursă cu motorul pornit. Chiar și așa, consumul mediu de benzină este mult mai mic decât al oricărui alt model de oraș cu motor tradițional: 3.94 litri/100 km. Altfel spus, ăsta e consumul pe care-l ai dacă încarci Ampera doar o dată la două zile. Și dacă mergi 135 de kilometri în această perioadă. Adică mult mai mult decât media unui șofer din București.
De notat că Ampera a consumat astăzi 0.8 kWh din baterie, deși ea era goală la începutul zilei. Asta înseamnă exclusiv energie recuperată la frânare. Aproximativ 8.4% dintr-o încărcare completă la priză. Mașina a folosit acești kWh la plecare și în parcări, atunci când funcționează doar electric. Deci distanța parcursă astfel e relativă.
Concluzia zilei? O zi de rulare cu bateria plină costă cam 6 lei (asta dacă depășesc autonomia de circa 60 de kilometri, așa cum am făcut-o în prima zi), în timp ce o zi de rulare cu bateria goală, deci cu motorul pe benzină în funcțiune aproape non-stop, mă costă cam 28 de lei (ca în a doua zi).
De cinci ori mai mult.
SUMAR ZIUA 2 (marți, 21 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 0 | 75.1 | 75.1 |
Energie utilizată | 0.8 kWh | 4.8 litri | |
Costuri | 0 lei (0.37 lei/kWh) |
27.4 lei (5.7 lei/l) |
27.4 lei |
TOTAL TEST (două zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 52.8 | 82.1 | |
Energie utilizată | 10.9 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 4.03 lei | 29.64 lei | 33.67 lei |
Ziua 1. Luni, 20 aprilie.
Să fiu sincer, am "trişat" puţin. Maşina a ajuns la mine vineri, iar în weekend am experimentat cu priza din garaj, am văzut la ce trebuie să mă aştept şi am realizat şi o primă şedinţă foto cu Ampera la locul în care se va încărca în fiecare noapte. Ca idee, mă aştept ca fiecare încărcare completă să trimită în baterie 10.5 kWh, echivalent cu 3.85 lei conform planului meu. Priza e cât se poate de normală, deci nu vorbim de Quick Charger sau ceva de genul ăsta, singurele elemente tipice fiind legată de faptul că aceasta are circuit separat, fără alți consumatori, şi un Amperaj ridicat - 18A - pentru a permite încărcarea acestui tip de "consumator" special.
3.85 de lei pentru 60 de kilometri autonomie înseamnă că pentru fiecare 1000 de kilometri parcurşi voi cheltui în jur de 63 de lei. La această sumă se adaugă carburantul utilizat de motorul suplimentar pe benzină (dacă depăşesc distanţa permisă de baterie). Nu avem însă nevoie de niciun calcul complex, deoarece cantitatea utilizată este afişată în fiecare moment de computerul de bord foarte complet al lui Ampera. Vom calcula împreună costurile.
De exemplu, azi dimineaţă am plecat cu maşina "plină", însă dimineaţă am avut programat un antrenament de tenis undeva în mijlocul oraşului, ceea ce a însemnat un mic ocol faţă de traseul meu normal. Mai mult, la ora 6:30 era destul de frig - termometrul arăta în jur de 5 grade - iar în aceste condiţii autonomia mai scade cu câţiva kilometri. Am început ziua pe un DN1 liber, am intrat în oraş fără probleme, iar când am ajuns la terenurile de tenis aveam deja 25 de kilometri parcurşi, iar maşina îmi arăta o autonomie de încă 21. Până la birou, autonomia a ajuns la 19. Apoi, pentru că unul dintre colegi a vrut să experimenteze pe pielea sa cum e să mergi electric, autonomia a ajuns la 17 kilometri, cu 30 de kilometri parcurşi până seara.
Drumul spre casă (circa 25 de kilometri) a fost o provocare pentru autonomia de 17 kilometri afişată de Ampera. Și chiar dacă am reușit să mai cresc autonomia mergând economic, motorul pe benzină a pornit pe nesimțite la 7 kilometri de casă. În total, în prima zi am adunat aproape 53 de kilometri full-electric și alți 7 alergați cu motorul pe benzină ca generator.
Ce am observat în prima zi de test cu Ampera:
• Chiar şi la 5 ani de la lansarea oficială (Ampera a fost prezentată oficial în 2011), maşina e cvasi-necunoscută. Am primit întrebări legate implicit de marcă: "Ăsta chiar e un Opel?"
• Chiar dacă nu e cunoscută, maşina arată bine. Opinie unanimă între toţi cei care cer detalii. Sau observată pe stradă după câtă lume întoarce capul după ea. Unii au comparat-o cu un Civic Type R de generaţie veche, alţii cu o maşină americană. Cert e că toată lumea e de acord că e "OZN".
• E o senzaţie unică să funcţionezi 100% electric şi să nu te "auzi" atunci când treci pe stradă. Un bărbat pe la 35-40 de ani îi spunea la semafor soţiei, fascinat, că "maşina asta nu se aude". Şi nici nu emite nimic cât timp merge electric.
• Dacă în orice maşină cu motor termic rulezi relativ relaxat când vine vorba de consum, fiecare kilometru care trece cu Ampera e o adevărată provocare. Urăşti când autonomia mai scade cu o unitate şi iubeşti când sistemul de captare şi reutilizare a energiei de frânare încarcă bateria astfel încât reuşeşti să câştigi câte un kilometru.
• Rulez în L (Low), nu în D (Drive), Modul L permite o captare mai eficientă a energiei de frânare, ceea ce înseamnă că maşina intră într-un soi de frână de motor de fiecare dată când ridic piciorul de pe acceleraţie. Dacă ştii să apreciezi corect traficul, nu ai nevoie de frână, pentru că Ampera se opreşte după câţiva zeci de metri.
• De fiecare dată când cablul de alimentare e conectat, pe bord apare timpul de care are nevoie maşina pentru o încărcare completă. Dacă deschizi uşa.
• Dacă maşina e închisă şi cineva scoate cablul de alimentare, maşina claxonează intermitent.
• Dacă o maşină convenţională consumă puţin pe şosea şi mult în oraş, în cazul unei electrice e invers: autonomia scade mai repede când rulezi cu viteză mare, dar ai şanse chiar să o creşti atunci când eşti în oraş, cu ajutorul frânărilor repetate. Deci te rogi să ajungi mai repede în oraş, pentru ca cifrele autonomiei să nu scadă atât de repede.
• Momentul în care motorul pe benzină intră și alimentează bateriile are loc pe nesimțite. Pur și simplu nu se simte nimic.
Aştept întrebările şi curiozităţile voastre şi voi încerca să vă răspund cât mai repede posibil.
SUMAR ZIUA 1 (luni, 20 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 52.8 | 7.0 | 59.8 |
Energie utilizată | 10.1 kWh | 0.38 litri | |
Costuri | 3.74 (0.37 lei/kWh) |
2.13 lei (5.7 lei/l) |
5.87 lei |
TOTAL TEST (o zi) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 52.8 | 7.0 | |
Energie utilizată | 10.1 kWh | 0.38 litri | |
Costuri | 3.74 lei | 2.13 lei | 5.87 lei |
Despre Experimentul Ampera: 3 săptămâni în "balon"
Maşinile electrice sunt o apariţie încă exotică în lumea auto din România. Şi o să fiu direct: nu cred în dezvoltarea maşinilor electrice la noi dacă autorităţile nu vor mişca vreodată vreun deget în acest sens. Chiar şi cu o autonomie ridicată, undeva spre 400-450 de kilometri - vezi exemplul Tesla Model S - va exista întotdeauna contraargumentul călătoriilor lungi. Ce faci dacă trebuie să pleci la drum şi nu ai habar unde ai putea să-ţi încarci maşina electrică în nordul Moldovei sau în nordul Ardealului sau în Banat? Unde aflu unde găsesc o priză cu amperaj ridicat care să-mi permită alimentarea maşinii, fie şi în câteva ore?
De fapt, acum un an şi jumătate testam un Opel Ampera şi concluzionam, trist, că o astfel de maşină şi România sunt incompatibile atât timp cât nu ai unde să încarci bateriile maşinii. Suntem o ţară foarte puţin prietenoasă cu tehnologia de acest tip, iar adaptarea se face extrem de lent.
Şi totuşi...
În următoarele trei săptămâni voi profita de faptul că am la dispoziţie un garaj şi o priză concepută special pentru alimentarea maşinilor de acest tip şi voi încerca să vă povestesc cum arată viaţa la volanul unui Opel Ampera. Nu e o electrică pur-sânge, ci un hibrid plug-in (cu încărcare la priză) care funcţionează însă full-electric pe o distanţă de 50-80 de kilometri, în funcţie de temperatură, de ritmul de condus, de viteza de rulare şi de traseul ales. Ulterior, un motor pe benzină care joacă rolul de prelungitor de autonomie intră îjn funcţiune pentru a alimenta bateriile.
De acasă până la birou trebuie să parcurg dus-întors între 50 şi 62 de kilometri, în funcţie de traseul pe care-l aleg. În mod normal, dacă merg pe traseul meu clasic, cu o rută tur diferită de cea retur din cauza traficului, calculele mele arată că traseul zilnic ajunge undeva la 55 de kilometri. Adică se înscrie la limită în autonomia electrică afişată de Opel pe Ampera. Voi face o fişă de traseu zilnică în care vă voi spune dacă am reuşit să mă menţin în limite sau nu.
Voi alimenta maşina în fiecare noapte în timpul săptămânii şi vă voi spune cât mă costă fiecare încărcare cu ajutorul unui aparat care-mi spune exact câţi kWh "mănâncă" Ampera la fiecare încărcare. Vă voi spune cât de mult stă maşina la încărcat şi de cât timp e nevoie pentru un "plin". Voi încerca să folosesc maşina cât se poate de normal, deviind de pe traseu dacă e nevoie şi utilizând-o pentru rute suplimentare zilnice la nevoie.
Asta înseamnă că motorul pe benzină suplimentar al sistemului de propulsie Voltec, considerat cel mai avansat din lume la momentul lansării sale, îşi va face simţită prezenţa în unele zile.Aşa cum v-am spus, el va juca rol de generator pentru bateriile lui Ampera, motorul electric fiind în continuare cel care va învârti roţile maşinii. Împreună cu motorul pe benzină, autonomia lui Ampera creşte până la 500 de kilometri. Scopul meu va fi însă să limitez la minimum consumul de carburant, deci să mă încadrez în limitele autonomiei electrice "normale".
Ca informaţie suplimentară, maşina are 14.800 de kilometri parcurşi până acum şi s-a aflat până nu demult în proprietatea Ministerului Mediului. Un Opel Ampera costă 39.900 de euro cu TVA inclus. Un preţ ridicat, unul dintre călcâiele lui Ahile în cazul modelelor de acest tip.
cand reprezentanta Opel o sa aiva oameni pregatiti in service pentru acest model ....????